Ikke bare er den en lite kjørt og tilsynelatende flott utgave av 124 Mercedesen som så mange savner   den er en av bare 12 produserte av den aller ypperste varianten. Nå kan du kjøpe den   i Norge! (Foto: Finn.no)
Ikke bare er den en lite kjørt og tilsynelatende flott utgave av 124 Mercedesen som så mange savner den er en av bare 12 produserte av den aller ypperste varianten. Nå kan du kjøpe den i Norge! (Foto: Finn.no)

Mercedes E 60 AMG: Denne er kun laget i 12 eksemplarer

”The holy grail” for Mercedes-entusiaster er til salgs – i Norge!

Høylydte røster hevder at 124-serien til Mercedes må ha vært verdens beste bil. Det er det nok svært delte meninger om, men det er i hvertfall liten grunn til å tvile på at det er en av tidenes høyest elskede modeller fra nettopp denne produsenten.

Ti års produksjon i enormt antall, et utall av modeller og tilpasset et meget bredt publikum er stikkord som kan forklare hvorfor. Og det var nok også en genistrek å produsere en ganske ekstrem toppmodell internt i serien, som alle kunne enes om at var drømmen – og strekke seg etter ”i kor”.

Les også: Mercedes E300 TD Pickup? Jada, det finnes også...

Enda mer ekstrem enn E500

Vi tenker på 500 E, på slutten kalt E500, tenker du. Og ja, vanligvis stopper universet for en 124-entusiast der. Men det finnes noen helt, helt ekstreme ytterligheter. Og en av dem har faktisk norsk asfalt under hjulene.

Denne betegnelsen ser du ikke ofte - og  vi tipper at du ikke har sett den på en bil i Norge  før. AMG fikk en del oppdrag om å foredle allerede registrerte E500 til E60 AMG-spesifikasjon, men denne er en av bare 12 som ble bestilt slik fra fabrikken. (Foto: Finn.no)
Denne betegnelsen ser du ikke ofte - og vi tipper at du ikke har sett den på en bil i Norge før. AMG fikk en del oppdrag om å foredle allerede registrerte E500 til E60 AMG-spesifikasjon, men denne er en av bare 12 som ble bestilt slik fra fabrikken. (Foto: Finn.no)

E60 AMG heter den, og den er produsert i høyst beskjedne 12 eksemplarer. Og nå kan du faktisk bli eier av denne bilen, om du reiser til Vågstranda ved Åndalsnes, og tar med deg 651.352 kroner.

Se annonsen her:

Det høres nesten ”billig” ut, i hvertfall når man tenker på hva en ny Mercedes E-klasse av vanlig taxi-type koster – og når man tenker på hva dette faktisk er for noe.

Fra 5 til 6 liters V8

”Hva det er”, kan altså oppsummeres som en slags ”über-E500”. For det var selvsagt noen den gangen også som ikke syntes det var nok pulver i standardmodellen, om man kan bruke et slikt uttrykk om den bilen.

Mercedes sin anerkjente M119-motor, altså 5-liters V8en, ga 326 hester i orignialutførelse i E500-modellen. AMG økte volumet til 6 liter, økte hestene til 381, og krympet 0-100-tiden fra 5,9 til 5,2 sekunder. (Foto: Finn.no)
Mercedes sin anerkjente M119-motor, altså 5-liters V8en, ga 326 hester i orignialutførelse i E500-modellen. AMG økte volumet til 6 liter, økte hestene til 381, og krympet 0-100-tiden fra 5,9 til 5,2 sekunder. (Foto: Finn.no)

Som vi tidligere har vært inne på, 500 E og senere E500 var altså en svært spesiell modell som ble utviklet i samarbeid med Porsche, og bygget for hånd på sistnevntes fabrikk.

Selv om bilene så relativt like ut på utsiden, med unntak av bredere skjermbuer, andre lys og frontstøtfanger, var de grundig omarbeidet under skallet, med forandringer blant annet i gulv og torpedovegg for å få den store 5-liters V8-maskinen til å passe og fungere optimalt.

Les også: Mercedes GL - dette er SUVen mange drømmer om

Fra Porsche til AMG

Drøyt 10.000 biler ble produsert i perioden 1991-1995, akkurat i den perioden hvor AMG gikk over fra å være helt frittstående Mercedes-tuner og til å bli oppkjøpt og omdannet til produsentens ”in house tuner”. Etter hva vi har forstått hadde AMG dermed aldri noe med selve utviklingen av denne modellen å gjøre, det var et rent Mercedes- og Porsche-prosjekt.

Samtlige 12 E60 AMG-utgaver ble etter hva vi vet bygget på Limited-versjonen av E500. Det betød
Samtlige 12 E60 AMG-utgaver ble etter hva vi vet bygget på Limited-versjonen av E500. Det betød

Men det betyr jo ikke at AMG ikke følte at de hadde noe å bidra med. Tvert imot. Og det er altså her denne bilen kommer inn:

På slutten av E500-produksjonen, da produksjonstakten og omsetningshastigheten hadde gått sterkt ned, gjorde man noen grep for å holde på interessen. Det mest åpenbare var å tilby en modell med ”alt” utstyr som var mulig å proppe inn i bilen, pluss noen ekstra saker som var helt unikt for modellen. Det sistnevnte besto av et tofarget, svært spesielt skinninteriør, samt sort treverk i stedet for det brune – av samme type som på senere modeller skulle være standard i de sportslige Avantgarde-utgavene.

Les også: Nye E-klasse: Diger facelift - og priskutt!

Tok utgangspunkt i den feteste

Bilene med disse utstyrspakkene ble kalt E500 Limited, og er i dag de mest ettertraktede av de modellene som det er praktisk mulig å finne på markedet. Og det var slike biler AMG tok utgangspunkt i da de skulle kvesse dem ytterligere:

De tilbød en videreforedling til noe de altså kalte E60-spesifikasjon, som etter AMG-logikk betyr 6 liters motorvolum etter tuning av den originale M119-maskinen i E500en. Det skremte antall hester opp fra 326 til 381 hester – og prisen, vil vi tro, fra ”grusom” til ”helt utrolig”.

Bilen tydeligvis fotografert før den forlot Tyskland. Den har såvidt vi forstår ikke vært registrert i Norge ennå, men etter avgiftsletten for motorsterke litt eldre biler fra nyttår er det nå aktuelt som aldri før. Prisen på drøyt 650.000 kroner inkluderer norske skilter, uten kan du kjøpe den for 549.000 kroner. (Foto: Finn.no)
Bilen tydeligvis fotografert før den forlot Tyskland. Den har såvidt vi forstår ikke vært registrert i Norge ennå, men etter avgiftsletten for motorsterke litt eldre biler fra nyttår er det nå aktuelt som aldri før. Prisen på drøyt 650.000 kroner inkluderer norske skilter, uten kan du kjøpe den for 549.000 kroner. (Foto: Finn.no)

For salget tok altså ikke helt av. I løpet av det drøye året etter at AMG kom på banen og til modellen gikk ut av programmet, ble kun 12 slike biler bestilt fra fabrikken med E60-spesifikasjon, som hadde option-kode 957 på bestillingsskjemaet hos Mercedes. Samtlige ble etter hva vi vet bygget med utgangspunkt i Limited-utgaver.

Les også: Denne E500en har gått 856.000 kilometer - foreløpig!

Flere ble bygget i ettertid

Flere eiere av eksisterende 500er fikk selvsagt blod på tann da AMG-modellen dukket opp, og sendte sine biler dit for trimming i ettertid. Dermed er forekomsten av E60er større i dag, men de 12 som opprinnelig ble bestilt slik nye fra Mercedes står selvsagt i en klasse for seg blant samlere.

Flere E500er ble send tilbake til AMG for å få E60-spesifikajsoner da dette tilbudet kom. Men optionkoden 957 på databladet i serviceheftet viser at dette er en av de 12 som ble bestilt ny i denne versjonen. (Foto: Finn.no)
Flere E500er ble send tilbake til AMG for å få E60-spesifikajsoner da dette tilbudet kom. Men optionkoden 957 på databladet i serviceheftet viser at dette er en av de 12 som ble bestilt ny i denne versjonen. (Foto: Finn.no)

At en slik bil nå finnes i Norge er et faktum som i seg selv er nok til å gi Mercedes-entusiaster gåsehud. Bildene i annonsen viser serviceheftet med de originale optionkodene, og med ”957” på plass vet vi dessuten at det er en av de 12 originale.

Med andre ord et virkelig samlerobjekt, som bare virkelige entusiaster vil være i stand til å kjenne igjen som noe mer enn en ”uvanlig pen gammel taxi” på litt avstand – akkurat slik mange vil ha det.

Les også: Stort lenger fra vanlig taxi-Mercedes kommer du ikke