Matt svart kler BMW X5 godt, og særlig når den har en skikkelig kraftpakke av en V8 er bensinmotor under panseret.
Matt svart kler BMW X5 godt, og særlig når den har en skikkelig kraftpakke av en V8 er bensinmotor under panseret.

BMW X5: Super-SUV for storfamilien - på billigsalg

Her har prisen falt skremmende fort.

BMWs populære X5 er nettopp blitt erstattet av en ny generasjon. Resultatet er at forrige generasjon får et prisfall. Sånn har det alltid vært i bilbransjen.

For enkelte utgaver blir pristapet ganske brutalt, som på en bil vi nå har funnet på bruktmarkedet. Selv om dette er en ypperlig og praktisk SUV med syv seter, slik nordmenn gjerne vil ha, så har den en utfordring: Under panseret er det en bensinmotor – type DIGER!

Slikt blir det blodrødt pristap av i det norske markedet...

LES OGSÅ: BMW X5: Denne har tapt seg en million kroner

355 hk

Ny var prisen på denne råtassen rundt 1,7 millioner kroner om du spekket den litt med utstyr.

Og første eier av denne bilen har helt klart hatt et bevisst forhold til nettopp det. Utover de to ekstra setene, er det nemlig krysset av for både DVD-spiller, varme i baksetene, adaptive drive, ryggekamera, panoramasoltak og elektriske seter med minne.

Det skulle kanskje bare mangle, kjøper du en monster-SUV med V8 på 355 hk kan du ikke være gjerrig på utstyrssiden.

Klikk her for å se hele annonsen

Den tredje seteraden kommer godt med for mange storfamilier.
Den tredje seteraden kommer godt med for mange storfamilier.

Billigst – men ikke lettsolgt

Men hva så med dagens pris. Jo, etter 145.000 kilometer har den blitt redusert til 492.000 kroner. Og selv om det dermed er den billigste V8-bensin av dette karosseriet på finn.no – trenger ikke det å bety at den er lettsolgt.

Her er markedet snevert – for i denne bilklassen er det helt klart dieselmotorer som gjelder fortsatt.

Dessuten vil nok kilometerstanden kunne skremme noen.

LES OGSÅ: BMW X5: Denne SUV-en har superkrefter

Går fort

Men velger du å gå for X5 i bensinutgave, som jo er best for det lokale miljøet om ikke annet, så får du en skikkelig spreking.

Fra stillestående til 100 km/t tar bare 6,5 sekunder – det lar seg absolutt høre i en såpass stor bil.

Men du må også regne med at bensinkostnadene dine akselererer kraftig. Klarer du literen på mila, selv på langkjøring, så er du god. På småkjøring kan du doble det.

LES OGSÅ: BMW X5 eller VW Touareg: Hvilken skal jeg velge?

Sjekk nøye

Det er ikke meldt om spesielle ting å se opp for på disse bilene. Kvaliteten fikk et stort løft ved overgangen fra første- til andre generasjon.

Men som alltid med slike motorer blir alt ekstra dyrt, fra oljeskift til deler.

Og biler med denne typen kilometerstand bør også gås nøye etter i sømmene når det gjelder historikk. Sjekk servicehefte og få tilstandsrapport.

X5 4
X5 4

LES OGSÅ: Spar 100.000 på BMW X5