Denne har du neppe sett før? Les den spennende historien om 'nesten Ferrarien' som attpåtil er tilsalgs!  (Foto: eBay)
Denne har du neppe sett før? Les den spennende historien om "nesten Ferrarien" som attpåtil er tilsalgs! (Foto: eBay)

Ferves Ranger: Dette er en av de rareste og særeste bilene som finnes

Nå kan du kjøpe den unike doningen – som nesten er en Ferrari.

Italienere kan være et ganske kreativt folkeslag - også når det gjelder bilproduksjon.

Fiat er såvisst intet unntak. De har funnet på utrolig mye rart, sjeldent og sært opp igjennom årenes løp.

Et godt eksempel på det er denne bilen. En supersjelden micro-offroader - bygget i bare 837 eksemplarer.

Det finnes bare rundt 200 biler igjen – i hele verden. Dermed drister vi oss til å bruke betegnelsen unik.

Nå er en av dem til salgs. Den ligger ute på den amerikanske auksjonssiden eBay, men etter det vi forstår skal bilen være lokalisert i Bavaria, Tyskland.

Fiat X1/9: Mini-Ferrari til 50 000 kroner

Interiøret kan i beste fall beskrives som enkelt. (Foto: eBay)
Interiøret kan i beste fall beskrives som enkelt. (Foto: eBay)

Se hele annonsen her:

Baseres på Fiat

Prisforlangende for doningen er 11 500 dollar, som tilsvarer ca. 70 000 norske kroner.

Skulle du kjenne et akutt ha-begjær, kan du glede deg over at selger hjelper til med frakt. Det gjøres dog oppmerksom på at ingen garanti eller returrett gjelder.

Kanskje ikke så veldig rart på en 1967-modell som verken går eller starter.

På den annen side – den snodige micro-SUV-en baseres på Fiat 500 fra samme tid. Det å få startet den opp og i kjørbar stand bør absolutt ikke være noen uoverkommelig oppgave.

Her er jo deletilgangen god på det aller meste. Dessuten skal dette eksemplaret være både komplett og så godt som rustfritt.

Husker du denne Fiaten?

Toppfart på 60 km/t

Fiat-500-Ranger-forfra
Fiat-500-Ranger-forfra
Fiat-500-Ranger-bakfra
Fiat-500-Ranger-bakfra

(klikk på bildene for høyere oppløsning)

Motoren er en ganske enkel og ukomplisert tosylindret sak på 500 kubikkcentimeter og et forholdsvis beskjedent antall hestekrefter. Beskjeden er også Toppfarten.

Noe særlig over 60 km/t er det ikke mulig å få presset speedometernåla. Det passer trolig bilens kjøreegenskaper ganske bra ...

Lastekapasiteten er 300 kg.

Styringen kommer også fra Fiat 500, mens styring og bremser ble hentet fra den litt større Fiat 600.

Den observante har allerede oppdaget at baklyktene stammer fra Fiat 850. "Man tager hva man haver" har tydeligvis vært et motto under byggingen ...

Bilen skal være både komplett og så godt som rustfri.  (Foto: eBay)
Bilen skal være både komplett og så godt som rustfri. (Foto: eBay)

Nesten Ferrari

Vi har så langt kanskje kommet i skade for å gi inntrykk ar bilen er en Fiat? Det er egentlig feil. Dette er – tro det eller ei – nemlig vel så mye Ferrari!

Helt korrekt betegnelse er Ferves – FERrari VEicoli Special – altså en slags spesial-Ferrari, men i hovedsak basert på Fiat-komponenter.

Ferves Ranger ble vist første gang i 1966 og produsert fram til 1970, men altså ikke i veldig mange eksemplarer i året.

Fiat Uno: Ikke en bil du kan stole på?


4X4

Trenger du en  doning til å frakte oliven, rødvin og nybakt foccacia til gårds - så er dette helt klar bilen for deg! Illustrasjonsbilde.
Trenger du en doning til å frakte oliven, rødvin og nybakt foccacia til gårds - så er dette helt klar bilen for deg! Illustrasjonsbilde.

De første modellene – slik som bilen i annonsen – hadde bakhjulstrekk, selvmordsdører og nedfellbar frontrute. Alle modeller hadde kalesjetak.

Senere modeller fikk fronthengslede dører – og ikke minst firehjulstrekk!

Er du italofil, drømmer om et lite hvitkalket hus opp i en Toscansk ås og trenger en litt annerledes doning til å frakte oliven, rødvin og nybakt focaccia til gårds – da er dette helt klar bilen for deg!

Les også: Dette er Luigis italienske torvbil