Verdens rikeste kan føre opp en ny bil på ønskelisten om tre år: Da kommer nemlig Lamborghini med SUV en Urus.
Verdens rikeste kan føre opp en ny bil på ønskelisten om tre år: Da kommer nemlig Lamborghini med SUV en Urus.

Lamborghini Urus: Begynn å spare – denne kommer om tre år

Dette blir luksus-SUVen for de virkelig rike.

SUV er bilklassen som vokser raskest akkurat nå. Ikke minst skjer det veldig mye i markedet for kompakte SUV-er, der stadig flere merker melder seg på med nye modeller.

Her hjemme er det det typisk biler til mellom 300.000 og 400.000 kroner.

Men synes du det blir altfor ordinært, kan du glede deg over at det skjer veldig mye i helt andre enden av SUV-klassen også.

Debuterte i Kina

En rekke luksusbilprodusenter har nemlig SUV på gang, en av dem er italienske Lamborghini.

De viste konseptbilen Urus første gang på bilutstillingen i Beijing i 2012.

Siden har den fått vekselvis grønt og rødt lys flere ganger. Mye av årsaken til det er strategier som blir lagt et godt stykke over Lamborghini-sjefene.

Se hvilken superbil som gjør comeback:

Intern konkurranse

Lamborghini er en del av Volkswagen-konsernet. Det er også Bentley. Og da de to begge jobbet med SUV-konsepter, var det på ingen måte gitt at begge ville få klarsignal til å utvikle produksjonsklar bil.

VW-konsernet legger nemlig vekt på at merkene deres også skal konkurrere internt.

Derfor var det nok en solid nedtur for Lamborghini at Bentley først fikk ja til å gå videre med sin modell – mens Lamborghini måtte vente.

LES OGSÅ: Hvordan er det å ha superbil som bruksbil?

Introdusere i 2017

Men nå har Lamborghini-sjefen for første gang tidfestet produksjon og lansering for Urus. Planen er at den skal komme om tre år – og da blir den etter alt å dømme verdens dyreste SUV.

– Vi forventer å introdusere SUV-en i 2017. Markedet for luksus-SUVer ligger an til fortsatt økning, sa den tyske Lambo-sjefen Stefan Winkelmann under bilutstillingen i Detroit som har åpnet dørene denne uken.

3000 eksemplarer årlig

Salgsmålet for Urus har tidligere vært uttalt til å ligge rundt 3000 eksemplarer årlig og de viktigste markedene blir USA, Europa, Russland, Midtøsten og ikke minst Kina.

For VW-konsernet blir det en utfordring å skille SUV-ene fra Bentley og Lamborghini på en god måte. Det er ventet at Bentleyen får fokus på komfort og tradisjonell luksus, mens Lamborghini-SUVen blir mer sporty, men samtidig svært eksklusiv.

Det vil nok i praksis bety at Urus får den heftigste motoriseringen – og dermed også til slutt største prislapp.

LES OGSÅ: Sjelden superbil – til Passat-pris

Designet er dramatisk - og etter sigende temmelig nært det vi får se i en produksjonsklar modell. Lamborghini Urus skal være på markedet i 2017.
Designet er dramatisk - og etter sigende temmelig nært det vi får se i en produksjonsklar modell. Lamborghini Urus skal være på markedet i 2017.

Han skulle bare prøvekjøre Lamborghinien ...