Volvo XC90: – Er den like dårlig som sitt rykte?

Drømme-SUVen koster bare 250.000 kroner.

Volvo XC90 snø
Volvo XC90 snø

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny :)

Nå har jeg et spørsmål til deg Benny. Vi er en familie på 4 som snart skal bli til 5, og i den forbindelse ser far i huset endelig god nok grunn til å avskrive familiens Passat, som har vært en hodepine verre enn den verste blåmandagen noensinne!

Både mor og jeg har surfa mye på Finn.no i det siste, og finner ut at XC90 frister mer og mer. Og litt mindre igjen når vi ser historie på historie om hvilken "drittbil" dette er. Har tenkt en del på Caravelle også, men er redd det kan bli litt for mye "jeg er på jobb"-følelse når vi tar oss en bilferie langs vårt langstrakte land.

Når det gjelder XC90 så har vi blitt en smule forelsket uten i det hele tatt å ha kjørt en. Problemet er jo bare det at vi blir litt skeptiske når vi leser alle skrekkhistoriene om disse bilene. Samtidig leser vi andre historier om familier som er i besittelse av en XC90 som ikke kunne tenkt seg en annen bil.

Har også en søster med familie som har en 2004-modell XC90, og de er veldig fornøyde. Etter at vi har fått et ekstra øye for denne bilen så legger vi merke til at det kryr jo av de på veiene her vi bor, og det er en liten plass, så noe positivt må det da være? Lurer rett og slett på: Hva i alle dager skal vi tro på?

Tenkte ikke nybil da det er litt begrenset økonomi og det er en forholdsvis dyr bil å gå til innkjøp av uansett etter vår pengebok. Tenkte fra 2003-modell og opp til 2006, kanskje. Alt avhenger av prisen og hvilken stand bilen er i, men ikke noe spesielt høyere priset enn 250.000 kroner. Jobber som bilpleier på et av Norges beste bilpleiefirmaer, så blank og fin skal jeg alltids klare og få den!

Vil ha din oppriktige mening og tips, for vi er helt i villrede. Har så lyst på en XC90!

Mvh. Glenn Bråteng.

Benny svarer:

Hei du! Dette var et uvanlig langt spørsmål, men interessant også – så svar skal du få. Det er helt sikkert flere enn deg som lurer på dette.

Det stemmer at Volvo XC90 ikke er verdens beste bil. Det er ikke noe som jeg har bestemt. Det er noe som både eiere og ikke minst en rekke kvalitetsundersøkelser kan bekrefte.

Det er særlig Svenske Bilprovningen som ikke har vært nådig mot Volvo XC90. Ifølge statistikken derfra er dette blant taperne. Ikke bare ett år – men flere. XC90 kommer rett og slett veldig dårlig ut i deres undersøkelser.

Det samme sier både Dekra og TÜV, så da er det neppe heeeelt tilfeldig ...

Kommer dårlig ut i Sverige

Bilprovningen registrerer feil relatert til sikkerhet. Det er særlig slitasje på bremser og parkeringsbrems, slitte endeledd og lenkearmer spesielt – men også andre kuler og ledd i hjuloppheng generelt – som er hovedproblemet på XC90.

Dette er altså ikke de helt dramatiske feilene tross alt, men både irriterende og kostbart nok allikevel.

Jeg tenker at bilen faktisk kanskje ikke er riktig dimensjonert. At den er rett og slett for litt for stor og tung i forhold til nettopp bremser og hjuloppheng.

Mange eiere har også opplevd at automatgirkassen tar kvelden. Her raser tusenlappene fort av gårde. Det har også vært noe tull med turboene, også det koster fort mye penger.

De tidlige modellene hadde også en del elektronikktrøbbel. Varsellamper som lyste uten grunn. Mye støy og ulyder fra interiøret samt veldig treg innkobling av firehjulstrekk er også en svakhet på tidlige modeller.

Vedvarende problemer

Bilene har jo blitt oppdatert og bedre underveis, men ikke på langt nær så mye som vi burde kunne forvente.

Jeg – og sikkert flere med meg – har undret seg over at Volvo ikke har klart å gjøre mer med denne bilen, etter så mange år. Den kommer nemlig fortsatt ikke veldig godt ut. Dessverre. For bilen har absolutt noe for seg, den.

Volvo-xc90-intr.
Volvo-xc90-intr.

Det er også tydelig at byggkvaliteten kan variere mye.

Ikke trøbbel med alle

Jeg har hørt om og kjenner eiere som ikke har hatt problemer overhodet. Alt er bare fryd og glede. Mens andre har kostet på bilene sine flere titusener i året og til slutt bare gir opp i ren frustrasjon.

Noe handler nok også om kjørestil, biler som har blitt tøft behandlet eller for eksempel har blitt brukt som trekkvogn, bør man klokelig holde seg unna.

På plussiden kan god plass, førerkomfort og trygge – om ikke spennende – kjøreegenskaper noteres. Særlig det at du får den som sjuseter er attraktivt i denne klassen.

På bruktmarkedet har XC90 hatt et solid verditap i noen år. Nå begynner de rett og slett å bli billige. Men – her er det altså et stort men. Kjøper du XC90 til for eksempel 250.000 kroner – som du tenker på – kan du på ingen måte regne med å ha et helt problemfritt bilhold. Du bør altså ha litt penger i bakhånd til reparasjoner, når og hvis de kommer!

Problemet er nå ofte ikke det å kunne kjøpe drømmebilen – men å ha råd til fikse den opp om noe ryker. Det gjelder slett ikke bare Volvo, men like mye eldre Range Rover, BMW X5 og Mercedes ML for å nevne noen. Litt synd, men slik er det.

Finn "riktig" bil

Jeg vil nok anbefale deg å legge litt mer penger i en XC90 og å finne en bil som er fra 2007 eller nyere (de med blinklys i sidespeilene). Let opp et fint eksemplar med ikke for høy kilometerstand, god eierhistorikk og komplett servicebok.

Så får du folde hendene pent og be en stille bønn og håpe på det beste.

Lykke til!

Les vår test av VW Passat CC her:



Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Topp 5: Disse kræsjtestene glemmer du ikke så lett

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: