Saab 9-5: Vinterbil med særpreg – men tør du?

Kjøper du denne har du bil for livet.

Vil du ha en vinterbil ikke alle andre har, så kan Saab 9 5 med firehjulstrekk være et alternativ.
Vil du ha en vinterbil ikke alle andre har, så kan Saab 9 5 med firehjulstrekk være et alternativ.

Lik det eller ei – men Saab slik vi kjenner det er gått over i historien. Nå er det NEVs som gjelder – og selv om de bygger biler med utgangspunkt i Saab-modeller, blir det ikke det samme.

Men hvis du er Saab-entusiast, og bare originalen duger, er det fortsatt mulig å kjøpe noen nesten nye modeller på bruktmarkedet.

Vi har funnet en sjeldenhet – nemlig 2011-modell Saab 9–5 TTiD Aero XWD.

Vi gir blaffen i svenske parkeringsbøter

En konkurs senere ...

9–5 var Saabs storbil – som skulle konkurrere mot BMW 5-serie og Audi A6. TTiD Aero XWD betyr at den har den største dieselmotoren i kombinasjon med firehjulstrekk.

Ny kostet herligheten godt over 600.000 kroner med utstyret som følger med. 57.600 kilometer og en konkurs senere – og du får den for 496.000.

Det er ikke så billig som vi hadde forventet i et allerede tøft bruktmarked. Det står nok ikke akkurat kjøpere i kø etter en sedan med manuell girkasse – produsert av et selskap som er konkurs.

Les vår test av Saab 9–5 her

Saab 9-5 eksteriør
Saab 9-5 eksteriør

Vinterbil

Men dette er i alle fall en duganes vinterbil og noe ganske annet enn SUV-ene og de tradisjonelle firehjulstrekkerne som dominerer på hyttefeltene.

Og selv om bakkeklaringen ikke er på offroad-nivå, gjør den nok nytten den også. Svenskene visste nemlig litt om å lage vinterbiler, og 9–5 av siste generasjon er intet unntak.

Firehjulstrekk kommer godt med både for å sikre framkommelighet og grep ved vanlig kjøring. Særlig når motoren er såpass sterk som i denne.

Klikk her for å se hele annonsen

Mye utstyr

"Vår" bil ble bestilt med en hel del morsomt utstyr også. Her snakker vi head up display a la jagerfly, Hirsch eksteriør- og interiørdetaljer, Harman Kardon surroundanlegg, nøkkelfri start og adgang, navigasjon, telefon, adaptive xenonlys og DAB-radio, for å nevne noe.

For øvrig er sort/sort et populær fargevalg.

Vi synes for øvrig at 9-5 har et veldig pent design – og skiller seg fra mengden. God plass og høy sikkerhet er det også.

Dette er et godt kjøp til konkurspris

Stilig og cockpit-inspirert interiør - med head up-display i beste jagerfly-stil.
Stilig og cockpit-inspirert interiør - med head up-display i beste jagerfly-stil.

Skiller seg fra mengden

Men helt på høyden med premiumkonkurrentene er den ikke. Det merkes når du kjører den. Du får verken sportsligheten til BMW eller komforten til Mercedes – eller kvalitetsfølelsen fra Audi.

Deletilgangen er det også så som så med. Denne bilen rakk aldri å være lenge nok på markedet til at du har et utømmelig lager å plukke fra, for å si det sånn ...

At det er sedan og ikke stasjonsvogn (9-5 Sportwagon kom aldri til forhandlerne før konkursen) og manuell girkasse i stedet for automat gjør det noe bedre.

Broom-guttas beste Saab-minner

Bil for livet

Men er du Saab-entusiast, trenger en sedan med god plass, firehjulstrekk og ikke er redd for å ta en liten sjanse, er dette en bil å kikke nærmere på.

Men vit at om du signerer kjøpsdokumentet har du mest sannsynlig en bil for livet. For det blir neppe enklere å selge Saab i framtida ...

Vil du ha en vinterbil ikke alle andre har, så kan Saab 9-5 med firehjulstrekk være et alternativ.
Vil du ha en vinterbil ikke alle andre har, så kan Saab 9-5 med firehjulstrekk være et alternativ.

Se hele annonsen her:

"Har du sett vad bilar kostar i det där idiotlandet?"