Stig Are kjøpte bil til en halv million – kjører fortsatt gamlebilen
Kaller bilkjøpet håpløst – nå vil han ikke ha den tilbake.
– Mitsubishien hadde bare rullet fire kilometer da jeg hentet bilen, forteller Stig Are Brun, som hevder at han allerede på vei hjem fra Tromsø opplevde at den lugget.
– Dette var en lørdag, og mandag ringte jeg selgeren, men vi ble enige om å avvente, forklarer Stig Are Brun, som mener at han aldri ble kvitt dette problemet.
– Luggingen kom og gikk, og dem fant aldri ut hva det kommer av, sier han til Finnmark Dagblad.
For en måned etter at han kom hjem hevder han at det dukket opp en grusom knirkelyd, og deretter at det ene setet ble rakkelaktig og at deler fra setet løsnet.
– Så ble det feil på sikkerhetsbeltet, og kupelyset blinket som det selv ville, fortsetter han, og stanser ikke her når han oppsummerer alle plagene han har hatt på Outlanderen fra Mitsubishi.
– Holdt på å kollidere
Videre hevder han at en dørstopper ramlet av på førerside, slik at døra holdt på å vrenges, og deretter hørte han skrapelyder fra bremsene på bilen.
– Så opplevde vi at bilen begynte å trekke ut til høyre på glattføre, forteller Stig Are, som også hevder at han har holdt på å kollidere på grunn av dette problemet.
– På et verksted i Hammerfest oppdaget de at bremseskiva på venstreside var glovarm, men da jeg ringte selger i Tromsø var svaret at dette var vanlig, hevder han.
– Ikke tatt seriøst
– På ferie i Sverige mistet bilen motorkraft når jeg kjørte gjennom vanndammer på veien, fortsetter bileieren, som mener at han ikke er blitt tatt seriøst av bilselger.
– I begynnelsen ringte jeg til Tromsø. Fra juni 2012 har det gått mye på e-poster, forteller han, og viser Finnmark Dagblad kopier.
– Selv musikkanlegget i bilen levde sitt eget liv. Den reparerte de på fem ganger før den ble skiftet. Setet ble reparert flere ganger, sukker han, og innrømmer at bilen flere ganger har ødelagt nattesøvnen.
– Ble avvist i Alta
– Det er langt til Tromsø. Bilselger presterte også å si at de kostnadene er min egen feil siden jeg valgte å kjøpe bilen hos dem, og ikke hos Mitsubishi-forhandleren i Alta, fortsetter hammerfestingen, som hevder at han ble lovet i Tromsø at reparasjoner og service ikke var noe problem å ta i Alta.
– I Alta ville de ikke siden det var påbegynt reklamasjoner i Tromsø, hevder Brun.
– Selv taket løsnet
Og Stig Are stanser ikke her, når han prater om feilene på bilen, og trekker fram at den henger på akselerasjon, at det høres en sirenelyd fra motoren, og at baklykter er skiftet tre ganger.
– Gjengangersvaret fra Tromsø har vært at det ikke er feil. Kun når andre verksteder har påvist feil, har det blitt gjort noe, hevder Brun, som til og med opplevde løs biltak.
– Dette ble oppdaget på et verksted i Hammerfest, og reparert her, forteller Brun, og viser fram bilder fra det verkstedoppholdet.
– Etter 14 måneder med en gnisselyd inne i bilen kontaktet jeg det lokale verkstedet, forteller han.
2. september ble bilen hentet til Tromsø, hvor den fortsatt står, og Brun bekrefter at han fikk lånebil.
– De sendte meg en Citroën Berlingo uten vinterdekk. Så da snøen kom kunne den ikke brukes mer, hevder han, og forteller at firmaet kom rett før jul og hentet den.
– Jeg har fått et innbyttetilbud, men det var så dårlig at jeg takket nei. Nå har jeg kontaktet advokat, og har krevd å få hevet kjøpet, avslutter den bileieren, som ikke ser annen løsning enn å gå til retten. For bilen vil han ikke ha tilbake.
– En del uriktige påstander
Bilforhandleren i Tromsø er ikke enig i at bilen er så ille, som Stig Are Brun hevder.
– Dette er en reklamasjonssak overfor Mitsubishi Norge, men det er en del punkter i påstandene fra vår kunde hvor vi ikke er enige, sier daglig leder Jan-Erik Trondsen hos Trondsen Auto i Tromsø.
Han sier at både kunden og kundens advokat har fått svar, men hva de skriver ønsker han ikke gå ut med i avisen.
– Solgt flere hundre
– Det er en del påstander som ikke er riktig. Vi har solgt flere hundre slike biler uten slike feil, påpeker bilforhandleren, som heller ikke legger skjul på uenighetene.
– Luggingen i bilen er det ikke anmerket noe som helst om før det er tatt opp i 2012 på en verkstedordre, hevder Trondsen, som likevel beskriver dette som en periodisk feil som har blitt rettet nå mens bilen har stått i Tromsø.
– Det var en dyse som det var feil på. Vi måtte dessverre vente i fem uker på delen, men nå er dette i orden, sier daglig leder.
– Skyldtes en sveis
– Uttrykket til kunden om at setet faller fra hverandre er ikke riktig, sier han, men bekrefter at setet er blitt reparert.
– Når det gjelder taket så var det en sveis som ikke var på plass, og som laget lyd. Det har vi reparert for kunden, sier Trondsen, som mener bilen nå er i god stand.
– Det er 4–5 punkter vi har reparert, kunden fikk erstatningsbil, og alt er i orden nå, hevder han.
– Bilen er testet av NAF
– Vi har fått NAF som en ekstra tredjepart til å se på bilen, den er prøvekjørt, og alt er i orden. Det kan vi dokumentere, sier Trondsen, men legger til at konklusjonen fra NAF vil han ikke kommentere da saken går sin gang via advokat.
– Jeg kan ikke forholde meg til at bilen for eksempel mister motorkraft i vanndammer, sier han, og forklarer at man ved slik kjøring kan oppleve at bilen får en reaksjon.
– Dette hadde vist nok skjedd en gang, og da er det umulig for oss å sette diagnose, påpeker bilforhandleren, som også mener at det er helt normalt at bremseskivene kan få belegg hvis bilen står litt.
– Vi har hele tiden vært løsningsorientert overfor kunden. Dette er en helt optimal bil, sier han, og gjør det også klart at firmaet kan levere bilen tilbake til kunden i Hammerfest dersom han ønsker det.
Du kan lese mer om bil og trafikk på finnmarkdagblad.no – her:
LES OGSÅ: Dette merket har de minst fornøyde forhandlerne