Skoda Rapid Spaceback starter på såvidt over 200.000 kroner   for 250.000,  får du en godt ustyrt modell med fin motor.
Skoda Rapid Spaceback starter på såvidt over 200.000 kroner for 250.000, får du en godt ustyrt modell med fin motor.

Test Skoda Rapid Spaceback 1,2: En av de mest fornuftige nybilene du kan kjøpe

Skoda har gjort det – igjen.

Å lage små sedaner er tydeligvis noe av en nøtt for verdens bildesignere. For hvor mange lekre små sedaner finnes det?

Omtrent ingen! Men hvor mange triste og stusslige små sedaner finnes det? Mange!

Her kunne jeg ramset opp til skrivekrampa tok meg, men nøyer meg med en liten spontan Topp 3:

1) Suzuki Liana. 2) Skoda Fabia 3) Nissan Almera. (Er du uenig eller har andre forslag – bruk kommentarfeltet nederst i saken).

Fjorårs-lanserte Skoda Rapid når ikke helt opp, men er sannelig ikke noe fruktfat av en bil den heller.

Heldigvis hadde Skoda en kombiutgave oppe i ermet også, og det er den vi skal teste nå. I forhold til sedanen er designet hundre ganger mer vellykket. Det er ganske enkelt og ujålete, men førsteinntrykket av testbilen er at den faktisk ser ganske tøff ut. Ikke dårlig når vi kjenner opphavet.

Testbilen har 1,2-liters bensinmotor og utstyrsnivå Style. Startpris er 235.300 kroner, testbilen koster 252.700 kroner.

Mer om sedan: Biltypen ingen kjøper

Hvordan er den å kjøre?

De færreste forventer seg vel noen stor kjøreopplevelse i en billig Skoda – de som eventuelt gjør det kommer til å bli skuffet. Men for all del: Det er ikke noe spesielt negativt å melde her. Bilen gjør jobben på en enkel og ukomplisert måte.

At det ikke er verdens mest avanserte understell merkes godt på dårlig underlag, og støydempingen kommer ikke til å vinne noen priser.

Styringen er også helt på det jevne. Men igjen: Dette er en rimelig bil, kjøreegenskapene er ikke egnet til å skremme bort noen potensielle kjøpere – alt fungerer som det skal.

Rapid Spaceback plasserer seg litt mellom bilklassene, men i praksis mener vi den hører hjemme i Golf-klassen. Og der er den tildels mye rimeligere enn mange av konkurrentene.
Rapid Spaceback plasserer seg litt mellom bilklassene, men i praksis mener vi den hører hjemme i Golf-klassen. Og der er den tildels mye rimeligere enn mange av konkurrentene.

Stor SUV-suksess skal få en lillebror


Hvordan er plassen?

Rapid sedan har like mye plass som biler en klasse over, derfor hadde vi opprinnelig ventet at også Spaceback skulle være en skikkelig plassmester.

I stedet har Skoda gått for en løsning der Spaceback er kortere og mindre enn sedanen, nærmere bestemt 4,30 meter lang.

Litt merkelig, jeg har en mistanke om at det ligger noen konsernvurderinger bak dette, i forhold til hvor Spaceback skal posisjoneres i den store produktmiksen til VW.

Når det er sagt er dette helt grei bil til single eller par – ja, en liten familie vil også klare seg med plassen hvis de klarer å holde seg unna den helt ekstravagante feriepakkingen. Fire voksne sitter godt, spesielt er beinplassen i baksetet imponerende. Bagasjerommet svelger unna 415 liter. Som vanlig med Skoda er det en del smarte oppbevaringsrom rundt omkring i bilen.

Bagasjerommet er dypt og enkelt å utnytte, her er det plass til 415 liter bagasje.
Bagasjerommet er dypt og enkelt å utnytte, her er det plass til 415 liter bagasje.

850 T-5R: Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo

Finest utenpå eller inni?

Rapid Spaceback er en av bilene som ser bedre ut i virkeligheten enn på de fleste bilder. Dette er ganske klassisk kombikarosseri, som med glasstak og litt ekstra pynt ser både vellykket og litt sporty ut.

Cruise control-hendelen er ett eksempel på hvordan VW-konsernet gjenbruker deler. Det må være minst ti år siden vi så denne for første gang.
Cruise control-hendelen er ett eksempel på hvordan VW-konsernet gjenbruker deler. Det må være minst ti år siden vi så denne for første gang.

Hovedinntrykket preges av rene og enkle linjer. Det er ryddig og kommer sannsynligvis til å holde seg bra i årene framover.

Innvendig er det enkelt og på kanten til spartansk.

Sparefølelsen skinner litt gjennom i både design og materialkvalitet. Også setene gir et litt billig inntrykk, de er enkle og tynne.

Men det er funksjonelt og intuitivt. Likevel: Her gir vi seieren til det utvendige.

Dashbordet er funksjonelt og oversiktlig, men det er ikke til å komme fra at det er mye enkel og litt billig hardplast her.
Dashbordet er funksjonelt og oversiktlig, men det er ikke til å komme fra at det er mye enkel og litt billig hardplast her.

Slik er kvaliteten på de norske bestselgerne


Går den bra?

1,2-liters bensinmotoren yter 105 hestekrefter og er et godt eksempel på hvor bra de små bensinmotorene har blitt de siste årene.

Motoren duger fint også til en bil på denne størrelsen.

Den er kjapp fra starten av og henger fint med på landeveiskjøring. I sjettegir på motorvei merkes det at den kan gå litt tom, da må girkassa brukes litt aktivt. Den har forresten seks trinn og er svært lettsjaltet.

Skoda oppgir selv 10,2 sekunder på 0–100 km/t. Det kjennes absolutt realistisk. Motoren er også støysvak, bortsett fra når du presser litt på girene.

Skoda fortsetter med å gi oss modeller som gir oss mye bil for pengene. Rapid Spaceback kan bli brysom for konkurrentene både i Polo- og Golf-klassen.
Skoda fortsetter med å gi oss modeller som gir oss mye bil for pengene. Rapid Spaceback kan bli brysom for konkurrentene både i Polo- og Golf-klassen.

Octavia ble ny - og billigere

...og hva er konklusjonen?

Rapid Spaceback er en typisk Skoda, tvers gjennom et fornuftprodukt som gir deg mye bil for pengene.

Det er ikke til å komme fra at det er litt billigfølelse her og der, men til denne prisen kan du nesten ikke vente noe annet. Det som trekker opp er et rent og ganske stilig design, her kan du også løfte den litt med ”riktige” farger og felger.

I forhold til Norges suverene bestselger, Golf, gjør Rapid Spaceback stort sett det samme på de fleste områder.

Men VW-konsernet har naturligvis sørget for at Golf virker både mer påkostet og litt mer gjennomført, både på kjøreegenskaper/komfort, og ikke minst interiørmessig. Men bryr du deg ikke om slike ting, kan dette være et vel så bra kjøp som konsernbroren.

Pluss: Fornuft på fire hjul, design

Minus: Litt billigfølelse. Ikke en bil du velger med hjertet.


Bil: Skoda Modell Rapid Spaceback 1,2 TSI Style Motor: 1,2-liter bensin Effekt: 105 hk / 175 Nm. Forbruk: 0,51 l/mil ved blandet kjøring 0–100 km/t: 10,2 sekunder Toppfart: 193 km/t. Egenvekt 1.170 kg. Bagasjerom: 415–1380 liter Pris fra: 204.900,- (1,2 GreenTec) Pris testbil: 252.700,-

Sjekk denne: En ulv i Skoda-klær!

Skoda Rapid debuterte som sedan - nå er kombi-utgaven her og designmessig er dette den klart mest vellykkede utgaven.
Skoda Rapid debuterte som sedan - nå er kombi-utgaven her og designmessig er dette den klart mest vellykkede utgaven.

Les også: Denne bilen har gått lengst av alle i hele verden