Denne bilen er det svært mange nordmenn som er spent på. Helt nye Nissan Qashqai kommer snart til Norge   og nå har de aller første fått testet den.
Denne bilen er det svært mange nordmenn som er spent på. Helt nye Nissan Qashqai kommer snart til Norge og nå har de aller første fått testet den.

2014 Qashqai: Får skryt i de første testene

En av årets viktigste SUV-nyheter er testet allerede.

Før jul var Broom på den storstilte lanseringen av Nissans viktigste nye modell – nemlig bestselgeren og den kompakte SUVen Qashqai.

Flere hundre biljournalister fra hele Europa ble fløyet inn til et stort arrangement i London – der bilen ble vist for første gang før jul.

Vi fikk se den, sitte i den og snakke med de som har laget den. Men vi fikk ikke kjøre den. Det må vi vente med til slutten av januar, da vi er med på lanseringen i Madrid.

Likevel har noen alt nå fått testet den på veien allerede – blant annet veletablerte Carmagazine fra Storbritannia. Her er deres oppfatning:

Derfor er dette et veldig smart bilkjøp

Qashqai bakfra
Qashqai bakfra


Mer plass

Ben Pulman heter journalisten som har fått kjøre bilen. Han skryter av bedre plass, både i bagasjerommet (430 liter), baksetene og ikke minst forsetene.

Pulman er også veldig fornøyd med sittekomforten i de nye setene.

Han er imidlertid kritisk til at skjermen til navigasjonen er plassert lenger ned på dashbordet, og dermed krever at du må flytte blikket lenger bort fra veien.

Noen tusenlapper opp

Kjørekomforten får skryt, blant annet takket være ny teknikk med navn som Active Ride Control. Den bidrar til at bilen takler både små- og store humper uten store problemer – og det selv om testbilen er utstyrt med 19" felger.

Kjøreopplevelsen blir også forbedret av at støynivået er redusert, både fra motor og vind.

Ny SUV: Nå er prisen klar – og den blir lav!

– Gå for mer krefter

Carmagazine har testet 1,5 dCi – altså dieselmotoren på 109 hk. Den har et CO2-utslipp på bare 99 g/km.

Den er ifølge testen ikke akkurat kjapp – og Pulman anbefaler i stedet 1.6-literen med 20 hk mer, firehjulsdrift og valget mellom CVT-girkassen eller vanlig manuell.

Han roser for øvrig også CVT-girkassen, som er mindre hakkete enn man kunne frykte. Men anbefaler likevel å gå for manuell giring.

Bak rattet i denne bilen er det nok mange nordmenn som vil sette seg i 2014. Nissans nye kompakt-SUV, Qashqai, er like rundt hjørnet.
Bak rattet i denne bilen er det nok mange nordmenn som vil sette seg i 2014. Nissans nye kompakt-SUV, Qashqai, er like rundt hjørnet.

Toppmodell med sju seter og 4x4 – les testen her:

Bedre opplevd kvalitet

Konklusjonen etter testen er følgende: Bilen er trygg, god og noe sedat, og ikke fullt så livlig som den første generasjonen. Men den mer "voksne", nye modellen har bedre opplevd kvalitet, lavere utslipp og høy komfort.

Her i Norge vil den rimeligste Qashqai-modellen starte på under 250.000 kroner (bensinmotor på 114 hk).

LES OGSÅ: Derfor er Qashqai et veldig smart bilkjøp

Under 300.000 kroner

De to dieselvariantene koster noe mer. 1,5 dCi på 110 hestekrefter starter på 257.900 kroner, også denne med sekstrinns manuell girkasse.

Den sterkere 1,6-liters dieselmotoren på 130 hestekrefter vil starte på 282.900 kroner. Denne fås også i kombinasjon med 4x4.

Nye Qashqai kommer for øvrig ikke i en +2-variant med syv seter, som dagens generasjon. I stedet vil det bli en mulighet på nye X-Trail som lanseres til sommeren.

Styggrask: Les testen av Nissan Juke her

Nissan går for et tøffere og mer sporty design på nye Qashqai - det ser vi også tydelig bakfra.
Nissan går for et tøffere og mer sporty design på nye Qashqai - det ser vi også tydelig bakfra.

LES OGSÅ: Bli med på jakt etter den beste brukt-SUVen