Artige kjøreegenskaper, påkostet chassis og dermed en sportsbil som virkelig innbyr til å ha det gøy. Men likevel er Lotus Elan +2 litt anonym i forhold til konkurrenter som eksempelvis Porsche 912. (Foto: eBay.com)
Artige kjøreegenskaper, påkostet chassis og dermed en sportsbil som virkelig innbyr til å ha det gøy. Men likevel er Lotus Elan +2 litt anonym i forhold til konkurrenter som eksempelvis Porsche 912. (Foto: eBay.com)

Lotus Elan +2: Denne vil du kanskje slite med å kjenne igjen?

Verden er i ferd med å oppdage den – og det er ikke noe for tidlig.

Små sportsbiler fra 1960-tallet finnes i hopetall. Ikke minst i England, der den mangehodede bilindustrien pøste ut slike biler i enorme antall, og tilsynelatende bygget over samme lest:

Små og smale, tradisjonelt oppbygget, uten veldig mye utstyr, og gjerne med en ganske primitiv cabriolet-topp. Britene var tro mot det opprinnelige roadster-konseptet, og klarte å gi mange av disse Triumphene, MGene, Sunbeamene, Jaguarene og alt hva de nå het en solid porsjon sjarm.

Sjarm som av mange helt til i dag ofte forveksles med kjøreglede – om man skal være litt ufin.

Les også: Lotus fikk Forder til å gå fortere enn noen ville ha trodd

I skyggen av Elan roadster

Bilen på bildene er det nok en stund siden du har sett maken til. Det er det en grunn til, for å si det slik. For den er også i nær slekt med en liten roadster fra denne epoken, nemlig Lotus Elan, som kom på markedet i 1963. Og folket trykket den lille roadsteren til sitt bryst, mens den litt forlengede og innelukkede coupeen med plass til fire personer – som kom i 1967 – forble en liten parentes i historien.

Til forskjell fra Elan hadde Elan +2 nettopp to ekstra sitteplasser. De var på hver sin side av den svært synlige backbone-rammen, som gjorde den svært lette bilen til en habil kjøremaskin. (Foto: eBay.com)
Til forskjell fra Elan hadde Elan +2 nettopp to ekstra sitteplasser. De var på hver sin side av den svært synlige backbone-rammen, som gjorde den svært lette bilen til en habil kjøremaskin. (Foto: eBay.com)

Lotus Elan +2 heter den altså, og hvis du skynder deg kan du bli eier av denne ganske sjeldne sportscoupeen som en tid har levd i skyggen av sitt roadster-opphav - den selges i nærheten av Seattle, Washington,. Ting tyder på at det er i ferd med å snu seg, og dermed kan det bli veldig interessant å se hvor mye prisen blir på denne til slutt.

I skrivende stund, litt før auksjonsslutt, er høyeste bud bare på 11.200 dollar, eller knapt 70.000 kroner. Men 17 bud så langt kan tyde på at det blir mange om beinet i innspurten.

Se eBay-auksjonen her:

Svært lett og kjøreglad

At denne bilen ble litt glemt i ettertid, er i dag vanskelig å forstå. Lotus Elan – både den opprinnelige toseteren og denne +2-varianten – var nemlig svært seriøse ”kjørebiler”, mange ganger mer sportslig enn de snarlike konkurrentene, til tross for at kraftkilden i utgangspunktet var noe så enkelt som en Ford Anglia-motor, dog med Lotus sin egenutviklede twincam-topp.

Mykere linjer både i fronten og bak skilte Elan +2 fra den mer kjente toseteren. Det er noe svakt italiensk over denne hekken. (Foto: eBay.com)
Mykere linjer både i fronten og bak skilte Elan +2 fra den mer kjente toseteren. Det er noe svakt italiensk over denne hekken. (Foto: eBay.com)

Grunnen, og det som gjør 1960-tallets Lotus Elan så spesiell, finner vi under skallet: Der er nemlig ingeniør-legenden og Lotus-grunnleggeren Colin Chapmans berømte såkalte backbone-chassis plassert i en produksjonsbil for første gang, og drapert med et svært lett glassfiberkarosseri ble Lotus Elan – og senere Elan +2 – svært lette og ekstremt velkjørende sportsbiler.

Les også: DeLorean DMC 12 lånte rammen fra Lotus

For sin tid, selvsagt, men de har også stått sterkt sammenlignet med andre senere i historien. Ikke minst takket være backbone-konstruksjonen, som ifølge sagnet skal ha blitt tegnet på en serviett av Chapman under en middag, da konstruksjonsteamet uttrykte bekymring for hvordan den lille glassfiberbilen skulle bli stiv nok.

Anerkjent backbone-konstruksjon

Som vi vet har også denne konstruksjonen gått videre i Lotus-historien til blant annet Esprit-modellen, som var aktuell mens John Z. DeLorean kom til Lotus for å få hjelp med sitt senere så berømte sportsbil-prosjekt på sent 1970-tall. Dermed havnet Lotus-rammen også i den.

Dashboardet i Lotus Elan var i edeltre, og adskillig mer påkostet enn i mange andre av de britiske små sportsbilene. Men så var den også noen hakk over i avansert konstruksjon og kjøreegenskaper. (Foto: eBay.com)
Dashboardet i Lotus Elan var i edeltre, og adskillig mer påkostet enn i mange andre av de britiske små sportsbilene. Men så var den også noen hakk over i avansert konstruksjon og kjøreegenskaper. (Foto: eBay.com)

Men, tilbake til fortiden: Om Lotus Elan har vunnet det ry den fortjener for kjøreegenskaper og moro, er det nok den opprinnelige lille som har fått det meste av æren. Slike biler er ikke veldig vanlige å se til salgs, i hvertfall ikke her nord, og omsetningstakten dempes nok litt av at også de som er til salgs nedover i Europa svært ofte er høyrerattede utgaver, opprinnelig solgt i bilens hjemland.

Les også: Lotus Elan inspirerte blant annet Mazdas MX-5

Men USA var også et viktig marked for Lotus, og dette startet for alvor rundt 1967, da man sluttet å selge Elan som kit-car til hjemmebyggere, og satset mer på ”seriøs” fabrikkproduksjon.

5.200 eksemplarer på 7 år

Det var altså også rundt denne tiden at Elan +2 så dagens lys, og man skal ikke se bort fra at den også var tenkt å vinne mange hjerter på den andre siden av Atlanterhavet. Men til tross for at den litt lengre bilen ble sagt å ha enda mer harmoniske kjøreegenskaper enn den opprinnelige, og at taket bidro til å gjøre den stiv nok for virkelig inspirert kjøring, slo modellen aldri helt til.

Les også: Evora S - det helrå beviset på at Lotus fremdeles kan

Lotus Elan +2 ble altså introdusert i 1967, og hang med frem til 1975, da ”opprinnelige” Elan allerede hadde gått ut av tiden for noen få år siden. Da var rundt 17.000 Elan produsert totalt, hvorav beskjedne 5.200 av +2-versjonen.

Grunnkonstruksjonen i den første Elan-utgaven i 1963 var noe så beskjedent som en Ford Anglia-motor. Men Lotus utviklet en egen twincam-topp, og fikk dermed nok hester til at den lette bilen gikk knallbra. (Foto: eBay.com)
Grunnkonstruksjonen i den første Elan-utgaven i 1963 var noe så beskjedent som en Ford Anglia-motor. Men Lotus utviklet en egen twincam-topp, og fikk dermed nok hester til at den lette bilen gikk knallbra. (Foto: eBay.com)

Den opprinnelige 2-seteren har i ettertid blitt et ikon stort nok til åpenbart å inspirere de som designet både den første Mazda MX-5en og Fiat Barchettaen. Elan +2 sine linjer skilte seg litt fra denne, med en nærmest italiensk-inspirert bakende og front som fører tankene til Studebaker Avanti fra enkelte vinkler.

Kanskje ville den blitt en større suksess dersom den hadde lignet mer på opphavet. Men da hadde det kanskje vært enda vanskeligere å finne en til en overkommelig pris i dag.

Les også: Jensen-Healey - den geniale sportsbilen som floppet