Seart Leon Cupra
Seart Leon Cupra

2014 Seat Leon Cupra: Dette kan være årets sportsbilkupp

Jakter etablerte konkurrenter med rå kraft og lav pris. Men i Norge får du ikke kjøpt den ...

Da Volkswagen for første gang laget sportsbil for folket – med Golf GTI i 1976 – startet de en trend som flere har kastet seg på.

Gjennom årene har den utviklet seg mye – og siste versjon har vår egen Broom-Benny testet, etter prøvekjøringen i Italia.

Men det betyr ikke at konkurrentene ligger på latsiden. Og en av de som nå skal by bestselgeren på kamp, er Seat. Og når de først gjør det, så gjør de det skikkelig.

Råskinnet nordmenn ikke får

Seat Leon Cupra tre og femdørs
Seat Leon Cupra tre og femdørs

Satser stort

Her i Norge er riktignok ikke Seat veldig innarbeidet – og det selges svært lite av disse bilene. Men merket satser like fullt mye andre steder – og i fjor kom det også en ny distributør til Norge, som henter bilen via den svenske importøren.

For dem som liker en bil med skikkelig fraspark, kan nyeste versjon av Leon være en skikkelig godbit. Den kommer i to versjoner: En med 265 hk og en enda sintere som har 280 hk.

Begge har et dreiemoment på 350 nm – og begge to sender Golf GTI langt inn i skammekroken med tanke på effekt.

Les test av nye Seat Leon her

GTI-motor

Golfen er nemlig tilgjengelig enten med 220 eller i 230 hk. Deres toppmodell er Golf R – som jo byr på 300 hk, og dermed er på nivå med søskenbarnet Audi S3.

Leon Cupra plasserer seg med andre midt imellom R/S-bilene og GTIen – men motoren er i utgangspunktet basert på den som brukes i Golf GTI.

Den blir tilgjengelig både som tre- og femdørsvariant.

Bli med på jakt etter klassisk GTI:

Seat Leon Cupra forfra
Seat Leon Cupra forfra

Kjapp til 100 km/t

Seats raskeste modell kommer standard med seks trinns manuell girkasse – men det er naturligvis mulig å få DSG automatgir som ekstrautstyr.

Med 265 hk og automatgir fikser den spretne Seaten 0–100 km/t på hyggelige 5,8 sekunder – mens tiden reduseres med en tidel om du har 280 hk.

Girer du selv er tiden 0,1 sekund saktere for begge bilene.

Denne Golfen har V8-er og skremmer vannet av der meste:

Seat Leon instrumenter
Seat Leon instrumenter

Lavt forbruk

Forbruket er oppgitt til 0,64 l/mil på begge bilene, med manuell gir, og 0,67 med DSG.

Bilen får naturligvis sin egen styling, med spoilere, skjørt og diffuser. LED-lys og to ovale enderør på eksosanlegget røper også at dette er tøffing-utgaven av Leon.

Velger du den med størst motor får du også med 19" felger, røde kalipere, svarte speilhus og navigasjon som standard.

Innvendig er det alcantara sportsseter, og ellers Cupra-detaljer her og der som gir mer følelsen av sportsbil enn vanlig.

Bilen kan faktisk bestilles alt i dag der merket er representert. Prismessig skal den legge seg noe under Golf med tilsvarende priser – men med såpass mye effekt vil det naturligvis fortsatt bli ganske kostbart.

Seat bakfra
Seat bakfra

Seat Leon: En undervurdert sportsbil