Dette er de sikrete nybilene du kjøpe. Alle disse fikk fem stjerner i Euro NCAP   og er best i sin klasse.
Dette er de sikrete nybilene du kjøpe. Alle disse fikk fem stjerner i Euro NCAP og er best i sin klasse.

Euro NCAP: Dette er de sikreste nybilene

Topp 6: De beste bilene i hver klasse

Det europeiske krasjtestinstituttet Euro NCAP har nærmest blitt fasiten på kollisjonstester.

De kjører det meste som kommer av nybiler gjennom sitt omfattende testprogram. Her blir det avdekket hvordan bilene gjør det i en rekke ulike kollisjoner.

Euro NCAP foretar også en nøye vurdering av bilens ulike sikkerhetssystemer: Både på passiv og aktiv sikkerhet.

Seks kategorier

Hvert år kunngjør Euro NCAP hva som er de beste bilene de har testet i hver klasse, her handler det altså om høyest score.

Nå har de akkurat kommer med oversikten over bilene som har blitt testet i 2013. Den inneholder helt klart noen overraskelser.

Deres "Best i klassen – anbefalt av Euro NCAP" omfatter biler i seks kategorier. Her er vinnerne:

LES OGSÅ: Mercedes skuffer i krasjtest


Supermini: Renault Zoe

Renault Zoe. (Foto: Euro NCAP)
Renault Zoe. (Foto: Euro NCAP)


Renaults nye minibil følger opp merkets gode tradisjoner på å lage sikre biler.

Den oppnår naturligvis maks totalscore som er fem stjerner. Aller best gjør Zoe det på beskyttelse av voksne, her får den 89 prosent.

Sikkerhetssystemer får den 85 prosent på. På beskyttelse av barn får Renaulten 80 prosent, mens den scorer 66 prosent på beskyttelse av fotgjengere.

Liten familiebil: Qoros 3 sedan

Qoros 3 sedan. (Foto: Euro NCAP)
Qoros 3 sedan. (Foto: Euro NCAP)

Dette var den store overraskelsen blant bilene testet av Euro NCAP i fjor. Kinesiske bilprodusenter har tidligere gjort det katastrofalt dårlig i krasjtester.

Nystartede Qoros viser at de virkelig tar dette på alvor, og fikk imponerende høy score med sin sedan kalt 3.

95 prosent på beskyttelse av voksne er oppsiktsvekkende bra. Den er heller ikke mye dårligere på beskyttelse av barn, her får Qoros 87 prosent. Deretter følger 81 prosent score på sikkerhetssystemer, og 77 prosent på beskyttelse av fotgjengere.

Navneforvirringer for Qoros – må den skifte navn?

Stor familiebil: Lexus IS 300h

Lexus IS 300h. (Foto: Euro NCAP)
Lexus IS 300h. (Foto: Euro NCAP)

Hos Lexus er det ikke tilfeldigheter ute og går på noe som helst – heller ikke på sikkerhet. I fjor kom det en helt ny IS, og den markerte seg sterkt i krasjtesten hos Euro NCAP.

Best gjorde den det på beskyttelse av voksne. Her fikk Lexusen 91 prosent. Deretter følger beskyttelse av barn på 85 prosent. Fotgjengerbeskyttelsen endte på 80 prosent – mens bilen gjorde det noe svakere på sikkerhetssystemer. Her endte den på 66 prosent. Men altså likevel bra nok til å bli kåret til klassens sikreste bil.

LES OGSÅ: Stor bil er tryggest når det smeller

Kompakt offroader/4x4: Jeep Cherokee

Jeep Cherokee. (Foto: Euro NCAP)
Jeep Cherokee. (Foto: Euro NCAP)

Amerikanske biler har tradisjonelt slitt litt i europeiske krasjtester, men nye Jeep Cherokee beviser at det helt klart finnes unntak fra dette.

Den topper nemlig SUV-klassen og gjør det spesielt bra på beskyttelse av voksne. Her får Cherokee hele 92 prosent. På beskyttelse av barn får Jeepen 79 prosent, mens den oppnår 74 prosent på sikkerhetssystemer.

Svakeste score får Cherokee på beskyttelse av fotgjengere, her ender den på 67 prosent.

Mindre flerbruksbil: Kia Carens og Ford Tourneo Connect

Kia Carens. (Foto: Euro NCAP)
Kia Carens. (Foto: Euro NCAP)

Euro NCAP har to vinnere i denne klassen, det er samtidig to biler med svært ulik opprinnelse. Vi tar Kia Carens først, den er bygget som personbil fra bunnen av. Dette er en kompakt, men smart flerbruksbil som har fått mye skryt.

Kiaen gjør det svært bra på beskyttelse av voksne, her får den hele 94 prosent. Deretter følger sikkerhetssystemer som koreanerne begynner å bli veldig bra på – 81 prosent får den her. Deretter følger beskyttelse av barn (76 prosent) og beskyttelse av fotgjengere (64 prosent)

Ford Tourneo Connect er varebil-basert, noe som vanligvis ikke er gode nyheter for sikkerheten. Men Ford har tydeligvis gjort hjemmeleksa skikkelig her.

Også Tourneo Connect får sterke 94 prosent på beskyttelse av voksne. Den får 84 prosent på beskyttelse av barn, noe som også er veldig bra. Deretter følger 70 prosent score på sikkerhetssystemer og 62 prosent på beskyttelse av fotgjengere.

Ford Tourneo Connect. (Foto: Euro NCAP)
Ford Tourneo Connect. (Foto: Euro NCAP)

Bare en varebil har fått fem stjerner – les hvilken her:

Premiumklassen: Maserati Ghibli

Maserati Ghibli. (Foto: Euro NCAP)
Maserati Ghibli. (Foto: Euro NCAP)

Maserati er i gang med et skikkelig comeback, og får verdifull drahjelp fra resultatene hos Euro NCAP. Ghibli skal utfordre biler som BMW 5-serie, Mercedes E-klasse og Audi A6 – og på sikkerhet matcher den tydeligvis de beste konkurrentene og vel så det.

Ghibli vinner nemlig premiumklassen. Den oppnår hele 95 prosent på beskyttelse av voksne. Deretter følger 81 prosent for sikkerhetssystemene i bilen.

Så får den 79 prosent på beskyttelse av barn – mens den oppnår 74 prosent i kategorien for beskyttelse av fotgjengere.

Maserati har for øvrig akkurat fått offisiell importør til Norge, som i tillegg til Ghibli skal satse på super-luksusbilen Quattroporte.

Vet du hvor sikker din bil er? Her kan du finne det ut