Elbiler, som Tesla Model S (t.v.) og Nissan Leaf, får høyere kjøregodgjørelse enn vanlige biler   til tross for at de koster langt mindre å bruke.
Elbiler, som Tesla Model S (t.v.) og Nissan Leaf, får høyere kjøregodgjørelse enn vanlige biler til tross for at de koster langt mindre å bruke.

For noen er det ekstra lønnsomt å kjøre elbil

Du skulle kanskje tro det var omvendt?

2013 ble året da elbilene for alvor slo gjennom på det norske markedet. Prosentvis er det ingen bilklasser som vokser raskere. Det er helt unikt i verdenssammenheng – ingen kjøper relativt sett flere elbiler enn vi nordmenn.

Årsaken til at vi omfavner elbilen er ikke bare hensyn til miljøet – men også fordi det er gunstig økonomisk.

Elbiler slipper som kjent unna avgifter, slik at bilen i seg selv er billig. I tillegg kan du kjøre i kollektivfeltet, slipper å betale bompenger, ferge, offentlig parkering – og mange steder kan du dessuten lade helt gratis.

Men det er ikke alt.

Elektrisk BMW: Over 700 har bestilt den usett

Kjøregodtgjørelse

Alt dette er insentiver som norske politikere har fått på plass, for å gjøre det mer attraktivt å kjøpe og kjøre elbil. Målet er naturligvis en renere bilpark – med lavere utslipp både lokalt og globalt.

Men det finnes en annen fordel med å kjøre elbil som kanskje ikke så mange er klar over. Det gjelder satsene for kjøregodtgjørelse ...

Sjokkert over Tesla-feberen i Norge

Billig i drift

Elbil er jo svært billig i drift, både fordi den ikke trenger tradisjonelt drivstoff og fordi vedlikeholdskostnadene generelt er lavere på en elmotor.

I praksis er strømkostnadene gjerne rundt 20 øre per kilometer.

En skulle derfor kanskje tro at kjøregodtgjørelsen var lavere for elbiler enn bensin-, diesel- eller hybridbiler. Men differanseringen av kjøregodtgjørelsen er faktisk helt motsatt.

LES OGSÅ: Derfor kan elbil være en dårlig investering

15 øre mer

Normalsatsen er nemlig 4,05 kroner per kilometer, og ble justert opp fra 3,95 kr/km i januar 2013.

Men kjører du elbil får du faktisk 15 øre mer per kilometer – altså 4,20 kroner.

Forskjellen er jo ikke stor, men representerer likevel en av de litt mindre omtalte fordelene med elbil-eierskapet.

Her er tre smarte nybilkjøp

Høyere verditap

Forklaringen på den høyere godtgjørelsen er at elbiler har hatt et høyere verditap enn vanlige biler.

Kjøregodtgjørelsen er skattefri om du holder deg innenfor statens satser, så sant det dreier seg om kjøring i yrkessammenheng.

Du kan ikke få skattefri godtgjørelse for kjøring til private formål. Kjøring til og fra jobb vil typisk ikke være yrkeskjøring.

Klikk her for å lese alt om satsene

Fakta: Dette er de økonomiske fordelene med elbil:

Gratis parkering på kommunale p-plasser.

Gratis passering i alle landets bomstasjoner og fritak for rushtidsavgift.

Fri adgang til å kjøre i kollektivfeltet.

Årsavgiften er kun 415 kr (i 2013).

Gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner.

Kjøp av elbil er fritatt for engangsavgift og merverdiavgift.

50 prosent rabatt på firmabilbeskatningen.

Gratis transport av elbilen på riksveiferger (men fører må betale).

Strømkostnaden er 15–20 øre pr. kilometer.

En elektrisk motor har langt færre bevegelige deler og trenger langt mindre kostbart vedlikehold.

NB: Fordelene rundt elbil er foreløpig garantert til 2017, eller når vi får 50.000 elbiler på veiene i Norge

Kilde: Norsk elbilforening

– Vi kan få et prisras på elbiler i Norge