Mercedes A klasse er kanskje den aller viktigste grunnen til framgangen og rekordsalget i Norge
Mercedes A klasse er kanskje den aller viktigste grunnen til framgangen og rekordsalget i Norge

Mercedes har aldri solgt flere biler i Norge

2013 ble et rekordår - se hvilken modell som virkelig slo an.

Mercedes-Benz hadde lenge en helt unik posisjon blant nybilkjøperne.

Som det første tyske premium-merket var imagen knallsterk - og bilene ble kjøpt av de som hadde råd til noe som virkelig skilte seg fra mengden. Men så kom først BMW og etter hvert Audi og utfordret Mercedes på flere fronter.

Gubbete image

Her hjemme har Mercedes i flere år vært nede i en bølgedal. Problemer med rust og biler som har blitt oppfattet som «litt gubbete» er trolig mye av forklaringen.

Men det er helt klart at en gammel kjempe som Mercedes ikke sitter med hendene i fanget og ser på dette. De brettet opp ermene og skjønte at de hadde en jobb å gjøre.


Mercedes. Den første tyske premiumbilen ¿ før Audi og BMW kom på banen.
Mercedes. Den første tyske premiumbilen ¿ før Audi og BMW kom på banen.

Bilmekanikeren klarte ikke la være å kjøpe Mercedeser:

Pilene peker oppover igjen

Nå begynner de for alvor å høste frukter av denne jobben. Nye, friskere modeller, ikke minst med fokus på design, er på plass.

Mer miljøvennlige motorer gir lavere priser og nye modeller har dukket opp på rekke og rad. Nå peker pilene oppover igjen. Ikke bare litt, men mye. Det er igjen glede og smil hos både importører og forhandlere.

2013 ble et veldig bra år for det tyske statusmerket i Norge. Faktisk det beste noensinne, med en rekordstor markedsandel på 4,3 prosent.

Designbomben CLA ble regelrett revet bort i 2013.
Designbomben CLA ble regelrett revet bort i 2013.

Les vår test av CLA her:

Minstemann Mercedes A-klasse ble en enda større suksess enn man turt å håpe på og er den soleklare bestselgere her hjemme. Designbomben CLA- ble utsolgt på et blunk, E-klassen fikk en tiltrengt og svært vellykket facelift og den helt nye S-klasse tok tilbake tronen som «kongen på haugen».

– Med denne utviklingen var vi det eneste premiummerket som økte markedsandelen i 2013, konstaterer Mercedes-direktør i Norge Johnny Kristian Danielsen, i en pressemelding.

Mens både Audi og BMW derimot, gikk noe tilbake viser tall fra OFV.

To viktige nyheter i 2014

Det stopper neppe der. Året vi nettopp har startet på blir også et morsomt og ikke minst spennende år for bilmerket med stjernen på pansret.

Mercedes GLA med AMG-pakken.
Mercedes GLA med AMG-pakken.

Slik blir mini-SUV-en til Mercedes:

Øke også i 2014

Ny modell av den potensielle bestselgeren C-Klasse kommer. Det samme gjør en ny og liten SUV som bygger på suksessen A-klasse – og som lyder navnet GLA.

Dette, sammen med suksessmodellene fra i fjor gjør at Danielsen ser lyst på 2014 også.

– Ja, vi sikter mot en markedsandel på 4,6 % for 2014. Klarer vi det så har vi en vekst for tredje år på rad, avslutter han.

PS: Kampen mellom de tre tyske premiummerkene her i Norge endte i fjor med seier til Audi, som solgte 7511 biler. BMW kunne på sin side notere seg for 6876 biler - mens Mercedes til slutt endte på 6091 biler.

2014 C-klasse: Millionbil? Nei, dette er den nye folke-Mercedesen