Svært mange biler har turbo - det blir dyrt hvis den ryker

Dette kan være kilden til mange frustrasjoner.

Det er ikke så lett å sjekke en turbo selv, dessverre. Illustrasjonsbilde.
Det er ikke så lett å sjekke en turbo selv, dessverre. Illustrasjonsbilde.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg vurderer å kjøpe en brukt BMW X3 med 177 hk dieselmotor. Jeg vet at turboen på disse kan gå føyken. Spørsmålet er hvordan jeg kan sjekke at denne ikke er slitt og i ferd med å havarere, selv?

Benny svarer:

Hei.

Turbo har blitt mer og mer vanlig i bilene, så dette er en problemstilling som angår mange.

Det er litt vanskelig for menigmann å enkelt sjekke dene selv, dessverre. Disse har de siste årene blitt mer og mer avanserte og kan også i mange tilfeller sitte ganske så kronglete til.

Du har helt rett. Turbohavari er noe som veldig ofte kommer før eller senere. I tillegg er det dyrt når det går galt. Veldig dyrt noen ganger – avhengig av bilmerke og modell, selvfølgelig.

En svakhet

Det er riktig at dette også kan skje på BMW X3 med M47-motoren som altså er 2-liter diesel, sammen med tett partikkelfilter og koksing.

Hvorfor det er slik har jeg ikke noe eksakt svar på, men jeg har en liten, personlig teori om at det kanskje har noe med motorstyringen å gjøre.

Det du imidlertid kan gjøre er å se etter oljelekkasjer, høre etter ulyder og sjekke om bilen går som den skal, Det er vel egentlig det man får gjort selv.

Et dårlig tegn er når / hvis den gule motorlampa tennes og man leser av feilkode 3FF0. Så sjekk gjerne litt på historikken rundt dette. Spør og grav er mitt råd.

Skal man gå nøyere til verks så må man faktisk begynne å demontere for nærmere kontroll. Sjekke for slakke i aksler og å måle turbotrykk etc.

Umulig å gardere seg 100 %

Og selv om alt er i orden nå, så vet man ikke hva som kan skje om et tre eller seks måneder.

Men jeg tenker at fin eierhistorikk og god servicehistorikk - samt generelt pen og velholdt bil som er fornuftig brukt - er gode parametere – selv om det heller ikke er noen garanti for at ting aldri vil gå i stykker en gang i framtiden.

Så det å gardere seg 100 % kan man aldri. Shit happens – så om man ikke på noen måte skal ligge søvnløs om natta og tenke på det, så må man være forberedt på at "ting" kan skje. Enten med turbo eller andre viktige og kostbare komponenter.

Jeg ønsker deg uansett lykke til med bilkjøpet!


Les vår test av ny BMW X3 her:


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Topp 5: Disse kræsjtestene glemmer du ikke så lett

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: