Tesla Model S: Snart skal den kjøre enda lengre

Nå har de nemlig tatt patent på et helt nytt batteri.

Tesla eierne har sans for bilen sin   det viser resultatet av årets store kundetilfredshets undersøkelse hos amerikanske Consumer Reports.
Tesla eierne har sans for bilen sin det viser resultatet av årets store kundetilfredshets undersøkelse hos amerikanske Consumer Reports.

Den store utfordringen med elbiler er rekkevidden. Tesla gjorde noe helt revolusjonerende i den sammenheng, da den lanserte Model S. Denne superelbilen fikser opptil 500 kilometer på en lading - noe som langt overgår det noen andre elbilprodusenter er i stand til.

Men den ferske, Silicon Valley-baserte bilprodusenten har ikke tenkt å gi seg med det.

Nå har de nettopp tatt patent på et nytt batteri - som skal ha enda lengre rekkevidde, melder Teknisk Ukeblad.

Tesla Model S: Neida – den er ikke perfekt

Hybrid-løsning

Det nye batteriet baserer seg på hybridteknologi - men altså ikke med elmotor og bensin/dieselmotor. I stedet er det snakk om to forskjellige batterier - nemlig en ionbatteri og et såkalt "metal air"-batteri.

Sistnevnte er et billigere batteri, med kortere levetid enn et vanlig batteri. Det er bare ment som et supplement til ionbatteriet, og kan brukes som "rekkeviddeforlenger".

Altså - betydelig lengre rekkevidde, uten alt for høye kostnader.

Nordmenn sto i kø for å teste drømmebilen i 10 minutter

644 kilometer

Føreren av bilen kan selv velge om byttet mellom de ulike batteriene skal skje manuelt eller automatisk.

Dessuten kan en velge å bare bruke metal air-batteriet til å lade ionbatteriet.

Resultatet av det nye systemet er at det skal bli mulig å oppnå en rekkevidde på hele 644 kilometer, før batteriene er tømt.

Og siden de aller fleste turene ikke er så lange at det trengs å bruke begge batterier, kan metal air-batteriet ha like lang levetid som ionbatteriet.

Tesla Model X: Ser du hva som mangler her?

Ikke så langt unna

Det er foreløpig ikke sagt noe helt konkret om når den nye teknologien skal kunne tas ibruk.

Foreløpig har Tesla en fireårs-avtale med Panasonic om dagens løsning. Men ifølge Clean Technicaskal den nye løsningen ikke være veldig langt unna.

Nå er de verdt 120.000.000.000 kroner