2013 ble en salgsmessig opptur for mange bilmerker her til lands   men hos andre rygget det ganske kraftig.
2013 ble en salgsmessig opptur for mange bilmerker her til lands men hos andre rygget det ganske kraftig.

Dette er bilmerkene som tapte mest i 2013

Et rekordår for bilsalget – men noen var ikke med på festen.

2013 ble et nytt rekordår for bilsalget i Norge.

Ikke siden 1986 har vi kjøpt flere personbiler her til lands. Tallet endte til slutt på 142.151 eksemplarer.

Det er en økning på tre prosent fra 2012 - som også var et svært svært godt år for bilbransjen.

Noen sliter

Men ikke alle var med på festen. Noen bilmerker sliter, selv om tidene er gode.

Vi har sett nærmere på tallene for volummerkene i Norge i fjor, i praksis alle merkene som solgte mer enn 1000 biler.

De er det 20 av. Og hos noen starter nok 2014 med en veldig enkel målsetting: I år må vi selge flere biler!

Tror 10.000 skal kjøpe denne neste år

Virkelig trått

Verst i fjor gikk det med Citroën. Tross et bredt og attraktivt modellutvalg, går det virkelig trått for Citroën i Norge.

De selger bra med varebiler – men på personbil er det røde tall, nærmere bestemt ned 31,2 prosent i fjor. 2466 nordmenn forlot en Citroën-forhandler i fjor med splitter ny bil.

Det gir det franske merket plass nummer 18 på registreringsstatistikken, forbikjørt av både Honda og Subaru sammenlignet med 2012.

Nye C4 Grand Picasso er ikke veldig langt unna - det er en bil den norske Citroën-importøren helt sikkert gleder seg til å få inn.
Nye C4 Grand Picasso er ikke veldig langt unna - det er en bil den norske Citroën-importøren helt sikkert gleder seg til å få inn.


Her er det plass til hele storfamilien

Forbikjørt av flere

Også Hyundai hadde et svært tungt år i fjor. Merket savner sårt en volummodell. Passat-konkurrenten i40 fikk godt mottakelse, men har likevel ikke klart å få noen godt fotfeste i markedet.

Når det også svikter hos en potensiell storselger som kompakt-SUVen ix35, blir det trått for Hyundai.

I 2013 rygget de tilbake 24,7 prosent, salget endte på 4185 eksemplarer.

Dermed kjørte både Mazda, Mitsubishi og Kia forbi i året som gikk. Sistnevnte tilhører samme konsern og har i mange år vært "lillebroren" av de to i Norge.

Men i fjor solgte Kia nesten 1000 biler mer enn Hyundai i Norge.

Mangler spydspiss

Også Peugeot falt i fjor. Merket har hatt en nedadgående trend ganske lenge, og endte til slutt på minus 15,3 prosent. Også her har mangel på en storselger en stor del av forklaringen på hvorfor det blir minustall.

Relativt nye 508 har ikke truffet kundene hjemme og Peugeot mangler en spydspiss som kan løfte merket. Nå er de ute av topp 10, 2013 endte med en 12. plass.

Men denne kan snu det for Peugeot – les mer om nye 2008 her:

SUV-stopp

Da er vi ferdig med merkene som har tosifret minus.

For Audi endte 2013 med minus 9,8 prosent. Leveringsproblemer på enkelte modellkombinasjoner hemmet Audi litt, og er nok endel av forklaringen til minustallet. Audi kom også fra et rekordbra 2012, og fjoråret ble tross tilbakegang deres nest beste noensinne.

En god trøst er nok også at de holder erkerival BMW bak seg, selv om avstanden de to imellom har skrumpet litt inn i forhold til 2012.

Også hos Subaru endte fjorårets minus på et nitall, nærmere bestemt minus 9,2 prosent. Her er det hovedsakelig den tidligere storselgeren XV som svikter.

Den kompakte SUV-en solgte veldig bra i starten, i 2013 stoppet det imidlertid opp. Konkurransen i denne klassen er svært tøff og nyhetens interesse er tydeligvis viktig for kjøperne.


Subaru XV ble en suksess da den ble lansert på det norske markedet, men i fjor gikk det langt tyngre for den kompakte SUV-en.
Subaru XV ble en suksess da den ble lansert på det norske markedet, men i fjor gikk det langt tyngre for den kompakte SUV-en.


Denne SUV-en knuser konkurrentene

På topp – med minus

Volkswagen ble Norges mest solgte personbilmerke også i fjor, og dro i land seieren etter en svært sterkt innspurt på senhøsten.

Likevel måtte merket tåle minus under ett. VW rygget tilbake med 6,7 prosent. Når erkerival Toyota på sin side økte med 6 prosent, ble det kamp helt mot målstreken i fjor.

Hos VW selger Golf fortsatt veldig bra, men den tidligere storselgeren Passat begynner å merke alderen godt.

Til slutt tar vi med BMW som er det siste av de store merkene med minus. Etter flere år med plusstall, gikk det tyngre for BMW i Norge i fjor.

Blant modellene som tapte salg, var X3. Dermed endte det med minus 6,1 prosent i fjor.

X3 og Volvo XC60: To drømme-SUVer i duell

Slik gikk det for de 20 mest solgte i fjor:


tabell-merker-2013
tabell-merker-2013

Alle tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)


Firmabil – den ene vinner, den andre taper