Einar Brenne (29) fra Skedsmo, Daniel Thøring Sivertsen (27) fra Fet, Alexander Rapstad (27) fra Rælingen og Andreas Zell Thime (29) fra Oslo har begitt seg ut på en guttetur utenom det vanlige. De skal kjøre over 7.000 kilometer med bil, fra Oslo til Yarambamba i Gambia. Foto: Privat
Einar Brenne (29) fra Skedsmo, Daniel Thøring Sivertsen (27) fra Fet, Alexander Rapstad (27) fra Rælingen og Andreas Zell Thime (29) fra Oslo har begitt seg ut på en guttetur utenom det vanlige. De skal kjøre over 7.000 kilometer med bil, fra Oslo til Yarambamba i Gambia. Foto: Privat

De kjører til Gambia for å selge bil

Turen er på over 7000 kilometer - Mercedesen er 21 år gammel.

7.015 kilometer på alt fra raske Autobahn til krevende ørkenveier gjennom Sahara venter kompisene som torsdag la ut på en heftig biltur, skriver RB.no.

Einar Brenne (29) fra Skedsmo, Daniel Thøring Sivertsen (27) fra Fet, Alexander Rapstad (27) fra Rælingen og Andreas Zell Thime (29) fra Oslo startet riktig nok med ferge fra Oslo til Kiel, men planlegger å gjennomføre resten av turen med en en Mercedes-Benz 250 Diesel fra 1992, med 300.000 kilometer på telleverket ved start.

- Det hele startet som en spøk om at vi skulle kjøre til Gambia fordi svigerfaren til Alexander har feriehus der, som vi har vært i tidligere, men nå er vi altså på vei. Bilen vi egentlig skulle bruke ble ødelagt, så vi kjøpte en gammel Mercedes, forteller Einar Brenne til rb.no.

«Gamball 7000»

Turen har guttene kalt «Gamball 7000». Med en egen gruppe på Facebook holder de venner, familie og andre interesserte oppdatert underveis.

Navnet på turen er tydelig inspirert av veirallyløpet Gumball 3000, som hvert år kjøres gjennom flere land av et knippe søkkrike personer med eksotiske luksusbiler.

Så er de også fire bilinteresserte karer på tur, hvorav tre jobber som mekanikere og fjerdemann er hobbymekaniker.

Da rb.no snakket med Brenne lørdag kveld befant kvartetten seg i Milano i Italia, mens bilen deres står parkert i Lugano i Sveits.

– Årsaken er at vi fikk tekniske problemer mens vi kjørte på noen mørklagte veier i alpene natt til lørdag, mens snøen lavet ned. Festebolten til en reim i motoren hadde røket av, så vi måtte fikse en provisorisk reim for å komme oss ned fra alpene. Siden det ikke var riktige bildeler å oppdrive på stedet vi kom til, og vi ikke kunne kjøre videre, tok vi toget til Milano i håp om å finne deler, forteller 29-åringen.

Hjelp fra Norge

Men heller ikke italienerne kunne hjelpe nordmennene med å skaffe nødvendige deler raskt.

- Det ville ta flere dager, og vi har beregnet å gjennomføre turen på cirka elleve dager. Så vi har nå i stedet fått en kamerat til å fly fra Norge og hit med deler til bilen. Han kommer til å være med oss videre sørover i et par dager, før han tar fly til Norge igjen. Det er helt fantastisk, sier Brenne.

De er forberedt på mange ulike utfordringer som kan dukke opp underveis på turen.

- Vi må blant annet ha med oss en del vann når vi skal kjøre gjennom Vest-Sahara i 17 timer uten noen enkel tilgang på vann. Flere kanner er derfor plassert på taket, forteller Brenne.

Selges som drosje

Ved ankomst i Gambia har guttene planer om å registrere Mercedesen som drosje i det afrikanske landet, og selge den.

De har nemlig ingen ambisjoner om å ta returen til Norge på samme vis.

- Vi har allerede en interessent på bilen i Gambia, så vi håper det går i orden med salg og registrering. For at bilen skal kunne brukes som drosje må den også lakkeres gul og grønn, så det skal vi også sørge for, forteller Brenne.

Her er reiseruten for «Gamball 7000»:

Oslo

Kiel

Zurich

Monaco

Barcelona

Valencia

Purto Banus

Tangier

Rabat

Vest Sahara

St. Louis

Yarambamba

Utdrag fra reisedagboken:

Les flere bil- og motorsaker på RBs motormagasin her

- Nei, denne Mercedes er IKKE verdens beste bil