Jeep Wranger er noe av det mest erke amerikanske som ruller på fire hjul   men nå sitter altså både sjefene og eierne i Italia.
Jeep Wranger er noe av det mest erke amerikanske som ruller på fire hjul men nå sitter altså både sjefene og eierne i Italia.

Amerikansk bil? Nei, nå er den 100 prosent italiensk

Nytt bilkonsern blir verdens syvende største.

Finanskrisen rammet de amerikanske bilprodusentene hardt. For Chrysler-konsernets del så det i en periode virkelig mørkt ut – og mange fryktet at det rett og slett ville ende i konkurs.

Da kom en noe overraskende beiler på banen: Italienske Fiat hadde selv slitt tungt i mange år, men så mulighetene – og kjøpte en stor eierpost i Chrysler.

Lynrask snuoperasjon

I starten gikk pengestrømmen fra Fiat til Chrysler. Men da den europeiske bilindustrien – og særlig produsentene sør i Europa – virkelig begynte å slite, var det motsatt.

Da hadde en lynrask snuoperasjon i Chrysler begynt å gi resultater, og dermed fikk italienerne kjapp avkastning på pengene sine.

Spesiell bil: Dette er bestefaren til de sporty SUV-ene

20 milliarder

Siden har Fiat kjøpt seg videre opp i Chrysler, men hatt problemer med å sikre seg totalt eierskap over selskapet. Den mektige fagforeningen UAW har sittet på en betydelig eierandel, og de har utnyttet makten dette har gitt dem til å presse Fiat hardt på pris.

Lenge så situasjonen ganske fastlåst ut, men helt på tampen av 2013 lyktes den karismatiske Fiat-sjefen Sergio Marchionne å komme til enighet med UAW. For 3,65 milliarder dollar (rundt 20 milliarder kroner) har Fiat tatt over hele Chrysler.

Dette er nye Jeep Grand Cherokee - en bil som blir viktig for Fiat/Chrysler-konsernet de neste årene.
Dette er nye Jeep Grand Cherokee - en bil som blir viktig for Fiat/Chrysler-konsernet de neste årene.

LES OGSÅ: Men hva gjør forhjulene oppe i luften?

Historiebøkene

– Alle store organisasjoner og deres medlemmer opplever avgjørende øyeblikk som skriver seg inn i historiebøkene. For Fiat og Chrysler er denne avtalen helt klart et slik øyeblikk, sa Marchionne i en uttalelse etter at handelen var i boks.

Og her ligger man så visst ikke på latsiden. Målet er at man skal være i havn med alt praktisk arbeid rundt avtalen innen 20. januar.

Samme importør

Det fusjonerte Fiat/Chrysler vil bli verdens syvende største bilprodusent, og inneholder en rekke merkevarer.

Foruten Fiat og Chrysler, har konsernet flere merker som nå skal samarbeide og hente stordriftsfordeler: Alfa Romeo, Lancia og Maserati skal samarbeide tett med Dodge og Jeep.

Her hjemme har Fiat og Jeep i dag samme importør, som også tar inn Alfa Romeo. Salgstallene har vært lave og fallende, og det skal bli interessant å se om en ny modelloffensiv kan klare å snu denne utviklingen.

LES TESTEN: – Så fin veteranbil du har!


Dette er Fiat Freemont - som bortsett fra noen små visuelle forandringer er samme bil som Dodge Journey. Slike grep får nok se mer av fra Fiat/Chrysler-konsernet i årene som kommer.
Dette er Fiat Freemont - som bortsett fra noen små visuelle forandringer er samme bil som Dodge Journey. Slike grep får nok se mer av fra Fiat/Chrysler-konsernet i årene som kommer.



Glem BMW X6 – denne var ute lenge før!