Det er ikke ofte du får sjansen til å kjøpe et virkelig amerikansk ikon som dette, attpåtil på norske skilter. Selv i USA er de sjeldne, nå 32 år etter at de gikk ut av produksjon. (Foto: Finn.no)
Det er ikke ofte du får sjansen til å kjøpe et virkelig amerikansk ikon som dette, attpåtil på norske skilter. Selv i USA er de sjeldne, nå 32 år etter at de gikk ut av produksjon. (Foto: Finn.no)

Checker Marathon Supercab: Her kan du sikre deg en ekte amerikansk klassiker

”Alle” har et forhold til dem. Men når så du en sist?

Man trenger – trolig – ikke være spesielt bilinteressert for å kjenne igjen bilen på disse bildene. Og på den annen side; selv mange som er forholdsvis bilinteresserte aner ikke helt hva det egentlig er for slags bil.

Men absolutt alle vet at dette er noe av det mest ikonisk amerikanske som finnes – og at det dreier seg om en levning fra gamle dager som fikk lov til å leve og virke i en svært synlig rolle i svært lang tid. Vi har sett dem i filmer og på TV – og de som besøkte store amerikanske byer for en del år siden har nok i mange tilfeller sittet i baksetet på en slik, også.

Les også: Joda, en brukt taxi kan være et kjempesmart bilkjøp

Med fokus på funksjon

Checker Marathon er navnet på den ultra-amerikanske taxien, som fra 1950-tallet og til langt ut på 1990-tallet var svært utbredt i amerikanske byer, og som dominerte totalt eksempelvis i New York city. Bilene ble bygget helt frem til 1982, og selv om mye skjedde under skallet underveis, var funksjonalitet og flåteøkonomi de underliggende årsakene for at bilene så ut som de gjorde hele denne tiden.

For uinnvidde er det lett å tro at man har med en 50-taller å gjøre, men dette er altså en 1976-modell. Bortsett fra de store støtfangerne som kom til på 1970-tallet, så bilene stort sett like ut helt siden tidlig på 1960-tallet. (Foto: Finn.no)
For uinnvidde er det lett å tro at man har med en 50-taller å gjøre, men dette er altså en 1976-modell. Bortsett fra de store støtfangerne som kom til på 1970-tallet, så bilene stort sett like ut helt siden tidlig på 1960-tallet. (Foto: Finn.no)

Mange ganger til humrende undring fra utenlandske turister som tok plass i det rommelige baksetet, under det høye taket.

Nå kan du få sitte i selveste førersetet, om du vil. For 49.000 kroner kan du starte din egen taxi-virksomhet med en vaskeekte Checker på stallen, om du slår til på denne 1976-modellen som er til salgs i nærheten av Molde.

Se annonsen her:

32 års bruk gir en viss patina

Benytter du deg av muligheten, er det nok sikrest å satse på legal virksomhet. For vi tror neppe denne bilen er egnet for anonym pirattaxi-kjøring i Norge. Her i landet er det ifølge selgeren kun tre-fire slike biler, og selv i dens hjemland begynner den å bli et svært sjeldent syn.

Dashboardet var polstret av sikkerhetshensyn, men instrumenteringen var det man kan kalle
Dashboardet var polstret av sikkerhetshensyn, men instrumenteringen var det man kan kalle

Bilen ser ut til å være i en ganske typisk tilstand for en slik allmuens tjener, som ifølge annonsen har tilbakelagt rundt en halv million kilometer – i det alt overveiende, tipper vi, før den kom til Norge i 2008. Her er den gule lakken som er typisk for New York-taxiene, pepita-tapen og en finish som både gjenspeiler 32 års bruk, og det faktum at disse bilene var bygget for å tåle en trøkk i utgangspunktet.

Les også: Du vil ikke tro hva folk glemmer igjen i taxien

En forlenget ”Supercab”

Dette er for øvrig ikke standard taxi-utgaven, men en 9 tommer forlenget ”Supercab” – eller ”Town Custom”, som den også ble kalt i litt mer sivil utgave. I originalbrosjyrene ble den lange versjonen vist uten den faste mellomveggen bak føreren, og med tre mer behagelige, nedfellbare seter foran det vanlige baksetet, der de kortere utgavene kun hadde to ørsmå klappseter.

Akselavstanden på denne Supercab-utgaven av Checker Marathon er på 129 tommer, mot standardmodellens 120. Det gir sammen med mangel på skillevegg adskillig bedre plass i baksetet. (Foto: Finn.no)
Akselavstanden på denne Supercab-utgaven av Checker Marathon er på 129 tommer, mot standardmodellens 120. Det gir sammen med mangel på skillevegg adskillig bedre plass i baksetet. (Foto: Finn.no)

Supercaben har dermed plass til 9 personer totalt fordelt på de tre seteradene, mens en standard Marathon-taxi har plass til fem personer bak i et litt mer sammenklemt og avlukket passasjer-rom.

Se video: Må man, så må man - taxisjåfør eller ikke...

Motorene var en av tingene som varierte underveis i produksjonen. På 1960-tallet begynte man å bruke standardmotorer og automatkasser fra Chevrolet, og Marathon hadde en rekkesekser som standard-utstyr da denne var ny i 1976.

Legendarisk Chevy 350-motor

Marathon Supercab hadde imidlertid 305 kubikktommers V8en på 5 liter som standard, mens begge versjonene også kunne leveres med den store 350en, eller 5,7-literen, som tilleggsutstyr. Det er på plass i denne, og bør gi uanstrengt komfort i den to tonn tunge bilen til tross for at de ikke var oppgitt til særlig mer enn 140 hester.

Brosjyren for 1976 Checker var selvsagt trykket med sorthvitt-bilder på gul bakgrunn - funksjonelt og gjenkjennelig. Budskapet i brosjyren er også adskillig mer pragmatisk enn vi er vant med fra bilbrosjyrer...
Brosjyren for 1976 Checker var selvsagt trykket med sorthvitt-bilder på gul bakgrunn - funksjonelt og gjenkjennelig. Budskapet i brosjyren er også adskillig mer pragmatisk enn vi er vant med fra bilbrosjyrer...

Utstyrsnivået var ikke enormt i utgangspunktet, men inneholdt det man trengte for å gjøre en jobb – lenge, som servostyring og –bremser og altså automatgir. Men man kunne til tross for det tilårskomne utseendet også få mye komfortutstyr som var tilgjengelig på andre amerikanske biler i 1976 om man betalte ekstra for det, som setevarme, air condition, differensialsperre, radio med elektrisk antenne og så videre.

”Bygget for å kannibaliseres”

Patina er viktig for å beholde sjelen på en del gamle biler, og svært viktig her. De enorme aluminiumsfangerne bærer preg av å ha gjort jobben sin, og polish har ikke vært tidligere eieres førsteprioritet.

Les også: Kolbjørn har en ekte London-taxi - og bruker den!

Men så er det heller ikke alle bilbrosjyrer som inneholder en innrømmelse av at bilen nok aldri vil vinne noen skjønnhetskonkurranse, men i stedet fremhever det praktiske i at de skrudde skjermene og støtfangerne enkelt kan tas av én bil og settes på en annen av en helt annen årsmodell, bare for å holde butikken i gang.

Det var derfor disse var et helt vanlig syn i New York helt til den siste ble tatt ut av offentlig tjeneste i juli 1999. Da hadde 1978-modellen gått 994.050 miles, eller ganske nøyaktig 1,6 millioner kilometer, og den ble like etterpå solgt på auksjon for 134.500 dollar.

I forhold til det er jo prisen på denne bilen helt klart til å leve med...

Les også: Nå blir det en ny taxi-revolusjon i New York