Elbilfeberen raser i Norge.  Nissan Leaf er mest solgte bilmodell i oktober   og holder en svært sterk fjerdeplass på statistikken så langt i år.
Elbilfeberen raser i Norge. Nissan Leaf er mest solgte bilmodell i oktober og holder en svært sterk fjerdeplass på statistikken så langt i år.

Leaf: Dette er vinneren i bilklassen som vokser mest

2013 ble året da det virkelig tok av i Norge.

2013 ble året da elbilene for alvor slo gjennom på det norske markedet.

Salget økte kraftig sammenlignet med 2012, og i flere måneder mot slutten av året var mer enn hver tiende registrerte nybil en elbil.

Prosentvis er det ingen bilklasser som vokser raskere. Det er helt unikt i verdenssammenheng – ingen kjøper relativt sett flere elbiler enn vi nordmenn.


Eventyrlig salgsutvikling

Tesla Model S har vært den store bil-snakkisen i året som nå ligger bak oss, men mest solgte elbil ble den ikke.

Super-elbilen må nemlig se seg grundig slått av en langt mer folkelig elbil som har vært på markedet en stund allerede. Vi snakker om Nissan Leaf. Bilen som for alvor satte elbilene på kartet – og som har hatt en eventyrlig salgsutvikling.


En Toyota er snillest i hybridklassen – les mer om den her:

Lange ventelister

I 2013 ble det registrert 4604 Nissan Leaf på norske EL-skilter. Det er mer enn en dobling fra 2012.

Tesla begynte først å levere biler for alvor på høsten og har fortsatt lange ventelister. Tallet kunne dermed vært atskillig høyere enn 1986 biler, nøyaktig hvor mange Model S de har i bestilling, vil ikke Tesla Norge ut med.

Men det er absolutt grunn til å vente at den vil hevde seg godt på registreringsstatistikkene utover i 2014.

Tesla Model S har vært den store bilsensasjonen i 2013  - og ble nest mest solgte elbil i Norge.
Tesla Model S har vært den store bilsensasjonen i 2013 - og ble nest mest solgte elbil i Norge.

LES OGSÅ: Volvo ble vippet av tronen på hjemmebane

Første elbil fra VW

En annen nykommer tok tredjeplassen blant elbilene. e-up! er første elbil fra Volkswagen og har fått en svært positiv mottakelse.

Dette er den elektriske utgaven av VWs minstemann up! En liten, kompakt bil med plass til fire og litt bagasje – i praksis en perfekt bil for dem som "bare" trenger en bil til jobbpendling og småkjøring. VW rakk å selge og registrere 508 e-up! før nyttårsrakettene steg til værs.

Sluttsolgt

På fjerdeplass blant elbilene finner vi så en modell som i en periode solgte meget bra – men som havnet solid i skyggen da Nissan Leaf ble lansert.

Mitsubishi i-MiEV er en bitte liten og ganske primitiv bil som også selges som Peugeot (ion) og Citroën (C-Zero). Trillingene har også falt mye i bruktverdi i løpet av året som gikk og som nybiler kan de nå bare selges på lav pris.

Topp 10: Disse bilmerkene er mest premium

Spennende nykommere

Hvor skal dette så ende? Alle særfordelene elbilene nyter godt av i Norge, har naturligvis en stor del av æren for storsalget. Elbilene har for eksempel verken avgift eller moms på kjøpesummen, det betyr at en bil som Tesla Model S i praksis har halv pris i forhold til om den hadde bensin- eller dieselmotor under panseret.

Elbil-kundene får enda mer å velge mellom til neste år. Blant nykommerne er BMW i3, en bil som virkelig kan komme til å bite fra seg hvis den norske importøren får et antall biler som gjør at de kan dekke etterspørselen.

VW skal også rulle ut en elbil-utgave av storselgeren Golf, det vil overraske stort om ikke den er en av Norges solgte elbiler når 2014 skal oppsummeres.


Tøff kamp: Ford Kuga møter VW Tiguan til duell


Elbilen Leaf har blitt en stor suksess for Nissan - og har for alvor gjort at elbilene markerer seg på registreringsstatistikkene.
Elbilen Leaf har blitt en stor suksess for Nissan - og har for alvor gjort at elbilene markerer seg på registreringsstatistikkene.


Her er tre smarte nybilkjøp