Jada, du ser riktig, det er en Audi Urquattro   den første solgt ny i Norge   til salgs. Og ikke er den ombygd eller tunet heller.
Jada, du ser riktig, det er en Audi Urquattro den første solgt ny i Norge til salgs. Og ikke er den ombygd eller tunet heller.

Audi Urquattro: Nå kan du redde denne klassikeren

Det kan dessuten bli god butikk...

Det er nytt år og nye muligheter - når vi skriver 2014 er det nemlig et nytt knippe biler som kan kategoriseres som veteranbiler.

Det er alltid moro. For hvert år blir nye klassikere plutselig billigere å eie.

Vi har funnet en skikkelig sjelden godbit - nemlig en vaskeekte Audi Urquattro 2,2 Turbo. Det er en original 1984-modell, som skulle bety at den i år er 30 år - og veteran.

Stemmer det at det er dyrt å ha bil med firehjulstrekk?

2,2-liters turbomotor

Det dukker svært sjeldent opp slike biler på det norske markedet - i alle fall modeller som ikke er importert, tunet, ombygd eller i en stand som i beste fall kvalifiserer som et "prosjekt".

Men nå er altså muligheten her.

Dette er nemlig en bil solgt ny i Norge, den er ikke ombygd eller trimmet, og har den klassiske 2,2-liters turbomotoren med 10 ventiler.

Quattro-logoen - en av de kuleste bilnavn-logoene?

I 1987 vant Audi S1 det legendariske bakkeløpet Pikes Peak. (Foto: Audi)
I 1987 vant Audi S1 det legendariske bakkeløpet Pikes Peak. (Foto: Audi)

Rutete stoff

Kilometerstanden er ifølge annonsen 254.000. Den gullbrune metallic-lakken ser ganske greit bevart ut, og innvendig er det sportsseter med grå- og brunrutete stofftrekk.

Den interiørvarianten er kanskje ikke så vakker - men det var slik det skulle være på den tiden...

Det er også de "futuristiske" digitale instrumentene - og et ettermontert, mer moderne stereoanlegg.

Audi Quattro: Fortsatt mulig å skaffe seg en ekte klassiker

Original stand viktig

Nettopp det at den er i mest mulig original stand er viktig for verdien på bilen i framtiden. Blir denne godt vedlikholdt og tatt skikkelig vare på, er sjansene gode for at prisen bare vil stige i årene som kommer.

Ifølge selger skal bilen nå selges, fordi den er for fin til å brukes i historiske rally.

Du kan altså redde den fra en framtid som ombygd racerbil, og heller gi den et lunt og godt hjem, slik en klassiker av dette kaliberet fortjener.

Denne "Urquattroen" ER ombygd - skikkelig! Bare 18 kilo av originalen er igjen ...

En av fem

Skulle du bli fristet til å kjøpe, kan du smykke deg med tittelen som eieren av den aller første, av totalt bare fem Urquattro som ble solgt i Norge, står det i annonsen. Dette var en svindyr bil i 1984, forbeholdt de få.

Med firehjulstrekk og den sinte turbomotoren er dette virkelig en bil som kan by på mange morsomme kjøreturer - også på vinterstid. Selv om det vel egentlig burde vært en lov mot å utsette slike klenodier for salte veier...

Urquattro: Hyller gammel helt med ny teknikk

Subaru hadde hatt firehjulstrekk lenge, og også AMC var i ferd med å introdusere firehjulsdrift i en vanlig personbil - Eagle - da Audi kom med sin Quattro i 1980. Men Audien var den første firehjulsdrevne bilen med sportslig profil etter Jensen FF på 1960-tallet, og fikk umiddelbart mye oppmerksomhet.
Subaru hadde hatt firehjulstrekk lenge, og også AMC var i ferd med å introdusere firehjulsdrift i en vanlig personbil - Eagle - da Audi kom med sin Quattro i 1980. Men Audien var den første firehjulsdrevne bilen med sportslig profil etter Jensen FF på 1960-tallet, og fikk umiddelbart mye oppmerksomhet.

EU-godkjent

Skulle målet være å bruke den som hverdagsbil, er det i alle fall godt å vite at den ble EU-godkjent i sommer.

Men på en slik bil er det nok garantert litt å skru på likevel, om du skulle være av de som liker den slags.

Bilen står i Billingstad og vises kun etter avtale.

Klikk her for å se annonsen

Turbofemmeren ga opphav også til Audis første luksusbil