Dette er noen av de dårligste bilene de siste 15 årene.
Dette er noen av de dårligste bilene de siste 15 årene.

Kåret til de dårligste bilene siste 15 år

Kvalitetsundersøkelser knuser drømmer – igjen.

Et problemfritt bilhold, uten uforutsette hendelser og store utgifter er grunnleggende for mange av oss.

Samtidig er det et faktum at kvaliteten varierer mye, både fra bilmerke til bilmerke – og fra modell til modell. Det har vi i løpet av 2013 fått bekreftet gjennom en rekke kvalitetsundersøkelser.

Dette er stoff som fenger – og aller mest lest i året som har gått i denne kategorien her på broom.no er saken vi laget på en stor undersøkelse gjort av det britiske forsikringsselskapet Warranty Direct.

I en periode på 15 år har de hatt flere hundre tusen biler i systemet sitt – loggført alle reparasjoner, påkostninger og verkstedbesøk på disse. Det gir et svært solid utgangspunkt for å lage statistikk.

Grundig og realistisk

De har på dette grunnlaget rangert til sammen 450 bilmodeller, med full kontroll på hva som oftest går i stykker på de ulike bilene.

Dette blir regnet som en av de mest grundige og realistiske kvalitetsundersøkelsene på markedet.

Kriteriene er hvor ofte (eller sjelden) bilene har driftsstans, hvor mye det koster å reparere dem og hvor lenge de blir stående på verksted. Dette sees opp mot alder og kjørelengde. Ganske avansert med andre ord, men veldig relevant for deg som forbruker.

Se hele listen over de 10 dårligste bilene – klikk her:

Nr. 2: Disse bilene stopper mest

Her er listen over bilene som kommer dårligst ut av ADACs store kvalitetsundersøkelse. Illustrasjonsbilde. (Foto: ADAC)
Her er listen over bilene som kommer dårligst ut av ADACs store kvalitetsundersøkelse. Illustrasjonsbilde. (Foto: ADAC)




– Hvilke biler har mest behov for veihjelp?

Det er utgangspunktet for en stor undersøkelse publisert av tyske ADAC i år.

ADAC er den tyske utgaven av vårt hjemlige NAF, og de er kjent for svært grundig statistikkjobbing.

Organisasjonen har 16 millioner medlemmer, og denne undersøkelsen bygger på analyser av bergingsoppdrag og fire millioner assistanser.

Undersøkelsen viser at det er elektriske problemer, og da helst knyttet direkte til batteriet, som er årsaken til desidert flest utrykninger.

Les saken: Her er bilene som stopper mest

Familiebiler som sliter

To av Fords mest populære familiebiler, Mondeo og S-Max, er blant modellene som havner langt nede på listen denne gangen.

De må finne seg i å bli merket som "høy risiko"-biler, med tanke på å måtte ringe etter hjelp.

Og blant de tolv bilene i denne kategorien finner vi også en annen familiebilfavoritt, nemlig Opel Zafira.

Overraskende er det kanskje også at vi finner japanske biler som Honda Jazz, Hyundai i20 og Hyundai i30 på listen.

Dette er normalt merker vi forbinder med svært høy driftssikkerhet. Men unntak finner åpenbart her også.

– Det er også viktig at vi ikke snakker om feilstatistikk her, men nødstopp. Det er ikke nødvendigvis slik at disse bilene har mest feil, men de er betydelig mer utsatt enn snittet når det kommer til behovet for veihjelp, påpeker Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Det som i overlegent størst grad er årsak til at ADAC har måttet rykke ut, er elektriske feil. Og da spesielt direkte knyttet til batteriet.

I forbindelse med at flere og flere modeller har start-stop-teknologi er det blitt større sjanse for slike problemer.

LES OGSÅ: Dette er bruktbilene fra helvete

Nr. 3: Disse bileierne er minst fornøyd med bilen

Dette er noen av de bilmerkene som har flest misfornøyde kunder. Illustrasjonsbilder.
Dette er noen av de bilmerkene som har flest misfornøyde kunder. Illustrasjonsbilder.

Den tredje mest leste kvalitetsundersøkelse på broom.no i 2013 handler også om feil og problemer: Nærmere bestemt hvilke bileiere som er minst fornøyd med bilen sin.

Igjen er det ADAC som står bak. Mer enn 20.000 bilister har svart på deres omfattende spørreskjema om bilhold. På det grunnlaget presenterte de sin årlige statistikk på hvilke bilmerker som har de mest og minst fornøyde eierne.

– Som alltid når tyskere lager statistikkmateriale, så går de grundig til verks. Denne målingen går på bilhold i bred forstand. Altså ikke bare tekniske feil, men alle aspekter ved bilholdet. Alt fra kjøpsprosess, til service og kundebehandling – rett og slett hvor fornøyd du er med bilholdet ditt generelt, sier Brooms bilekspert Benny Christensen, og legger til:

– Det synes jeg gjør denne undersøkelsen ekstra interessant.

Disse bileierne gruer seg mest til å ha bilen på verksted

Få endringer

– Noen store overraskelser her?

– Nei – jeg hadde nær sagt dessverre. Sett opp mot statistikken for i fjor er det kun mindre endringer. Renault har vært inne i en god periode lenge, men ramler noe nedover igjen nå. Fiat er stabile i bunnen av listen, mens både Opel, Peugeot og Chevrolet kryper forsiktig oppover, forklarer Benny etter å ha dykket ned i tallmaterialet.

– Hvor mye har statistikk som dette å si for dem som skal kjøpe bil?

– Jeg tror det er riktig å si at man ikke skal la dette være avgjørende, men heller ikke ignorere det. Det sier noe generelt om hvor fornøyd man kan komme til å bli med bilen, og det sier nok også noe om verditap.

– Hadde man laget en oversikt på verditap. tror jeg ikke den hadde sett så veldig annerledes ut.

Les hele undersøkelsen: De er minst fornøyd med bilen sin