UP betjent Thomas Coe på jobb. Varslingen om kontrollen gikk ut på Facebook nesten umiddelbart etter at den var i gang. (Foto: Øyvind A. Olsen/Skjermdump, an.no/ANB)
UP betjent Thomas Coe på jobb. Varslingen om kontrollen gikk ut på Facebook nesten umiddelbart etter at den var i gang. (Foto: Øyvind A. Olsen/Skjermdump, an.no/ANB)

Slik lager Facebook problemer for UP

Topp 3: Slik var nyhetsåret på Broom.

Her på broom.no handler det ikke bare om bilnyheter og tester. Langt ifra. Vi liker å skrive om alt det bilinteresserte er opptatt av – og til det får vi også hjelp av flere titalls lokalaviser som vi samarbeider med.

Nå som 2013 er over, har vi tatt en titt på hvilke nyhetssaker som ble mest lest dette året.

Ikke helt overraskende handler det om Utrykningspolitiet i saken som går helt til topps – attpåtil i kombinasjon med Facebook. Det skapte engasjement!

Her er historien – som opprinnelig kommer fra Avisa Nordland:


Kjenninger av politiet

– Etter kun fem minutter hadde en Facebook-gruppe med 2.700 medlemmer varslet at vi hadde kontroll på E6 i Hamarøy, forteller UP-betjent Mathias Djupvik til Avisa Nordland.

Han gjennomførte kontrollen sammen med kollegaene Thomas Coe og Knut Danielsen. Den varte i flere timer.

Ett førerkort ble inndratt for kjøring i 79 kilometer i en 50-sone på Innhavet. Beslaget fant sted før kontrollen var varslet på Facebook. Det får UP-betjentene til å reagere.

– Flere av medlemmene på denne Facebookgruppen er «kjenninger» av politiet, folk jeg vet har vært tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. Derfor synes jeg at de som varsler om kontroller på denne måten, bør tenke seg litt om.

– En ting er å varsle sine nærmeste om at de bør huske på å bruke bilbelte, for nå er UP på farten. Når man varsler 2.700 personer kan man i verste fall risikere at en som burde vært tatt ut av trafikken, kolliderer med deg selv eller kjører på noen av dine nærmeste, kanskje ett av dine barn, sier Mathias Djupvik.


Klikk her for å lese hele saken:

Nr. 2: Anders takket nei til en million for den gamle Volvoen




Anders Østliens hjemmelagde Volvo 240 GL fra 1987 er ikke helt som andre fra samme samlebånd. (Foto: Eirik Førde)
Anders Østliens hjemmelagde Volvo 240 GL fra 1987 er ikke helt som andre fra samme samlebånd. (Foto: Eirik Førde)


At gamle Volvoer er godt lesestoff – det har vi fått bekreftet mange ganger i året som gikk. Aller best gikk det med denne – den ganske utrolige historien om Anders og hans 1987-modell 240 som først ble publisert i Oppland Arbeiderblad.

Anders takket nemlig nei til et bud på en million kroner for den gamle Volvoen!

– Det var meningen jeg bare skulle ha en bil jeg kunne kjøre med når jeg fikk førerkort. Jeg begynte å mekke og ordne i garasjen hjemme, og i årenes løp ble den «ferdig» flere ganger, sier Østlien som etter å ha fått bilen i skikkelig stand begynte å tøye grensene.

Se alle bildene av bilen her:

Reodor Felgen-bil

– Jeg ble fristet til å gjøre mer og mer. Motorer og hjuloppheng var neste, og etter hvert ble bilen nærmest for fin til å brukes, smiler Østlien, som ganske snart så at bilen ble mer egnet til å stå i utstillingslokaler og kjøre på bane enn til å reise bort til kiosken på Bøverbru og kjøpe softis.

– Det er en skikkelig Reodor Felgen-bil, må Anders Østlien innrømme. Ingenting er kjøpt – alt er selvlaget etter eget hode og egne arbeidstegninger.

Klikk her for å lese hele saken:

Nr. 3: Nytt superdekk – forbudt i Norge

Hakkapelitta-8
Hakkapelitta-8

Det vakte skikkelig oppstuss da denne nyheten kom: Et helt nytt piggdekk høstet lovord for egenskapene sine – men var ikke tillatt å bruke i Norge.

Svensker og finner kunne trygt kjøpe og montere det på bilene sine, men her i Norge? Niks.

Norske myndigheter insisterte nemlig på å gjøre sine egne tester, før de eventuelt ville godkjenne dekket. Og dette hadde blitt utsatt...

Ikke overraskende ble det mye støy rundt dette. Vi i Broom klarte opprinnelig ikke å få noen kommentar fra Vegdirektoratet – tross en rekke henvendelser.



Kontrabeskjed

Men til slutt våknet de og systemet begynte å jobbe.

Etter noen dager kom så kontrabeskjeden: Det nye super-vinterdekket ble likevel godkjent i Norge. Slik hørtes det ut – på byråkrat-språk:

Etter interne møter og vurderinger har vi kommet fram til at piggdekk som er godkjent etter unntaksregelen i Sverige og Finland har tilstrekkelig lav risiko for utilsiktede konsekvenser for luftkvaliteten til at en midlertidig dispensasjon kan innvilges. Vegdirektoratet vil innen kort tid gi en midlertidig dispensasjon for 2 år for piggdekk som er godkjent etter den svensk/finske unntaksregelen, slik at disse også kan brukes i Norge. Dette kommer blant annet Hakkapelitta 8 fra Nokian til gode.

Les saken: Vegdirektoratet snur – tillater superdekket likevel