Liten, rar familie selger nå sin Mazda.   (Foto: Privat)
Liten, rar familie selger nå sin Mazda. (Foto: Privat)

Mazda 1300: Så liten at du kan pakke inn og legge den under treet

Trodde du nissen kjørte reinsdyr og slede? Det er feil.

Liten, rød og veldig sjarmerende bil selges av enda mindre familie. Hvor far har langt hvitt skjegg og resten av familien er i ført røde toppluer.

Neida – nissen kjører nok ikke reinsdyr og slede, men tydeligvis Mazda. I alle fall fram til nå, for nå er den lille japanske bilen til salgs.

– Ja – og den er i utrolig god stand. Så og si helt uten rust, veldig pen både utenpå og inni, blir vi forklart når vi ringer til selgeren.

Stått på en fjell-låve i Hallingdal

Det er selvfølgelig ikke nissen vi snakker med, men med Ove hos Valhovd Bilomsetning på Dokka. Det er nemlig han som selger nissebilen.

Nissebilen har stått i mange år på en fjell-låve i Hallingdal, får vi opplyst. Kanskje er det der nissene kommer inn i bildet?  (Foto: Faksimile fra finn.no)
Nissebilen har stått i mange år på en fjell-låve i Hallingdal, får vi opplyst. Kanskje er det der nissene kommer inn i bildet? (Foto: Faksimile fra finn.no)

Se hele annonsen her:

– Vi var faktisk litt usikre på kilometerstanden. Vi trodde en stund at den kanskje hadde gått 160.000 km. Men bilen er så fin og i så god stand at det er mest nærliggende å tro at de 60.000 km som står på klokka er riktige, forteller den trivelige selgeren.

– Vi måtte fikse noen lys som ikke virket og se over bremsene. Bilen har nemlig stått tørt og fint på en låve innpå fjellet et sted i Hallingdal i mange, mange år.

Det er mulig at det er her nissene kommer inn i bildet. Det er vel gjerne på slike steder de holder hus – er det ikke?

Xedos: Dette bilmerket forsvant nesten før det kom

Super julegave

– Dette må jo være en helt super julegave, sier selgeren videre.

– Den går fint, varmeapparatet er godt og bilen er veldig godt understellsbehandlet, forteller han ivrig videre.

– Setetrekkene har trolig sittet i siden den lille Mazdaen ble solgt ny i Oslo i 1971. De gamle DA-skiltene er fortsatt på plass også. Her er det bare å vri om nøkkelen og kjøre, får vi opplyst.

Om nissene følger med på lasset vet vi ikke... (Foto: Privat)
Om nissene følger med på lasset vet vi ikke... (Foto: Privat)

Mazda MX-5: Dette er den beste sportsbilen:

Bilen er forløperen til det som i dag er Mazda 3 – og som i en mellomperiode het 323.

En av de første modellene i Norge

Denne bilen dukket opp første gang i 1967 (da som 1200), og ikke så veldig lenge etter kom de første bilene til Norge også – da som ett helt nytt og ukjent merke, sammen med de større 1500- og 1800-modellene.

Bilene var kjent for å være forholdsvis spreke og lettkjørte, samtidig som de var teknisk gode også. Rust var nok det som tok knekken på de fleste.

1300-motoren med overliggende kamaksel – som var både nytt og fint den gang – yter 72 hk, om vi ikke husker helt feil.

Begynner å bli sjelden

Noen stor vinterbil var den dog ikke, hverken for nisser eller andre – lett som den var, med kraftig motor og bakaksel opphengt i bladfjærer. Det har aldri vært noen vinneroppskrift for norske, glatte vinterveier.

Men en koselig bil. Det er det, definitivt. Det går lenge mellom hver gang så fine eksemplarer dukker opp. 26.000 kroner er heller ikke mye hvis bilen er så fin som vi får inntrykk av.

Om nissene følger med på lasset vet vi derimot ikke noe om ...



Mazda 6: – Dette kan være et veldig smart bruktkjøp