Subaru var lenge ganske sært, ikke minst i utseende. Denne bilen markerte et skille, den så ganske lekker ut, samtidig som Subaru egenheter som rammeløse dørvinduer fremdeles var på plass. Den litt påkostede detaljen ga både renere utseende, mindre luftstøy og bedre aerodynamikk. (Foto: Privat)
Subaru var lenge ganske sært, ikke minst i utseende. Denne bilen markerte et skille, den så ganske lekker ut, samtidig som Subaru egenheter som rammeløse dørvinduer fremdeles var på plass. Den litt påkostede detaljen ga både renere utseende, mindre luftstøy og bedre aerodynamikk. (Foto: Privat)

Bilen min Subaru Legacy: Gamle slitere kan også bli ekte tøffinger

Gunnar er bilmekaniker og har gjort litt av hvert med Subaruen sin.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Blant de japanske bilmerkene er det spesielt ett merke som har holdt på sine ganske markerte særtrekk mye lenger enn de andre. De fleste vil allerede ha tippet at vi snakker om Subaru, produsenten av biler som ikke helt ligner noen andre – og som har gjort underverker med å utvikle boxer-motoren gjennom årene.

Les også: XT - denne 80-tallscoupeen enten elsker eller hater du

Særtrekk er gjerne et fortrinn når det gjelder markedsføring og merkevarebygging. ”Alle” kjenner igjen en Subaru, selv om produsenten mange ganger har måttet tåle noen syrlige bemerkninger for sine design. Men det er kanskje det tredje særtrekket, i tillegg til design og boxer-teknikken, som har gitt mest oppmerksomhet gjennom de siste 20 årene.

”Dare to be different”

Vi tenker på firehjulsdriften, som har gitt Subaru et markert oppsving i popularitet og status i denne perioden.

I dag er dette på mange måter ”dare to be different”-bilene, og det åpenbare valget for arkitekter, designere og kreative sjeler med mer aktiv kjørestil enn det en Saab eller Citroën oppfordrer til.

Dimensjonen på eksosrøret avslører at det nok har vært noen her og justert litt etter at Subarus fabrikkansatte anså seg ferdige med denne bilen i 1992. (Foto: Privat)
Dimensjonen på eksosrøret avslører at det nok har vært noen her og justert litt etter at Subarus fabrikkansatte anså seg ferdige med denne bilen i 1992. (Foto: Privat)

Likevel, midt oppe i alt det sære lot man seg rive med, og gjorde et vellykket forsøk på å designe en bil som de fleste kunne være enige om at var ganske pen og ”lett-likt” på slutten av 1980-tallet. Resultatet ser du her – det var den første Legacy-modellen, som ga en smule eleganse og wow-faktor i tillegg til de velkjente Subaru-kvalitetene.

Over 200 hester

Det var i utgangspunktet ingen direkte luksusbil, selv om den kunne utstyres med mye flott utstyr, og også ble solgt med automatgir i en viss utstrekning. Så kunne den også leveres med en motor på hele 2,2 liter, som var ny rekordnotering for Subaru, og i turboversjon til og med god for over 200 hester.

Les også: Nye Subaru XV - spennende som et kneippbrød...

Dette var like før motorsport-eventyret startet for alvor for produsenten, og resulterte i høyere status, omtale og seriøse racing-versjoner – som en slags gjentagelse av hva som en gang i tiden skjedde i kjølvannet av Audis Quattro-modell. Men Legacy fikk likevel en meget god mottagelse, og ble populær også i Norge, til tross for at en dieselmotor manglet, og at bensin-boxeren fremdeles slet med en viss bensintørst.

Populære blant yngre Subaru-fans

Firehjulstrekket var selvsagt grunnen til at mange nordmenn allerede hadde et godt forhold til Subaru, og når det kom en ny modell som til og med til en viss grad pyntet opp i oppkjørselen var det mange som slo til. Når vi ser at en del slike biler fremdeles finnes etter 20 år på veien, så er det tydelig at også kvaliteten hadde blitt riktig bra på Subaru på denne tiden.

Subaruen (til venstre) er blitt adskillig lavere med den behandlingen den har fått av Gunnar. Hvor stor forskjellen er ser man først når den parkeres rett ved siden av en bil med normal høyde. (Foto: Privat)
Subaruen (til venstre) er blitt adskillig lavere med den behandlingen den har fått av Gunnar. Hvor stor forskjellen er ser man først når den parkeres rett ved siden av en bil med normal høyde. (Foto: Privat)

I dag er de tidlige Legacyene populære blant annet hos yngre kjøpere som har fått et godt øye til Subaru etter de senere årenes motorsport-meritter. Og trimmet og justert med nennsom hånd bor det mye kjøreglede og sportslige kjøreegenskaper også i disse tidlige bilene – som eieren av bilen på bildene har oppdaget.

Eier: Gunnar Helgesen, (20)

Bosted: Stavanger/Haugesund.

Les også: Audi A6 eller Subaru Legacy - hvilken skal man velge?

Litt om meg selv: Jeg jobber som bilmekaniker, og skrur Subaru på fritiden! Er en ”bilgutt deluxe”.

Bilen: Subaru Legacy 2,2 GX AWD.

Gir herlige firehjulssladder

Hvor lenge har du eid den? I ett år.

Hva har du gjort med den? Har proffsota ruter helt frem, senket den, montert nye felger og eksos, satt inn åpent luftfilter, MSD coil og NGK tennkabler og plugger. Har også montert linser i frontlyktene og et greit popanlegg bak.

Riktig livat ble det ikke før man fikk en turbo på Legacyen sin. Gunnar har ordnet seg en slik til bruk på sommeren, dermed blir denne stasjonsvognen til en svært så velegnet vinterbil. (Foto: Privat)
Riktig livat ble det ikke før man fikk en turbo på Legacyen sin. Gunnar har ordnet seg en slik til bruk på sommeren, dermed blir denne stasjonsvognen til en svært så velegnet vinterbil. (Foto: Privat)

Liker best med bilen: Det er firehjulstrekksystemet, og ikke minst boxer-lyden!

Liker minst med bilen: Rusten.

Beste opplevelse med bilen: Å ligge sidelengs i 4-hjulssladd på vinteren!

Framtidsplaner for bilen: Denne skal brukes som vinterbil, da jeg har en Legacy turbo på skilt for hånden på sommeren.

Drømmebil: Nissan Skyline R 32 GT-R.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Subaru og design - hva i alle dager har de tenkt her?

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Gunnar om? Bruk kommentarfeltet under!