XC60: Slik skal Volvo få ned prisen med 25 prosent
Men – det er dessverre en hake.
Etter at kinesiske Geely tok over Volvo, har det vært klart at en betydelig satsing på "hjemmemarkedet" lå i kortene.
Så har da også Volvo-salget i Kina økt kraftig i år, og mer skal det bli. Nå er nemlig den helt nye Volvo-fabrikken i byen Chengdu i gang. Først ut herfra er en forlenget utgave av sedanen S60, under navnet S60L.
En modell til
Sedaner er fortsatt svært populære i Kina, og privatsjåfør er blant tingene som gir økt status. Derfor er også ekstra god plass i baksetet attraktivt for mange kjøpere, og flere europeiske biler blir produsert i forlenget utgave i Kina.
Foreløpig er S60L eneste modell som ruller ut fra samlebåndene i Chengdu, men det varer ikke lenge.
Fra neste år starter nemlig produksjonen av ytterligere en modell her – da er det snakk om XC60.
LES OGSÅ: Denne Volvoen er langt "hjemmefra"
Lavere lønninger
Dette blir da den første Volvo-SUVen "Made in China". Til nå har Volvo eksportert Europa-bygde XC60-er til Kina, det blir det slutt på så snart den lokale produksjonen er i gang.
Dermed slipper Volvo å skipe bilene hele veien til Kina.
Det sparer man naturligvis penger på, men ikke minst viktig er det at bilfabrikk-lønningene i Kina ligger langt under europeiske nivå.
Alt du må vite om brukte Volvo finner du her:
Eksportere fra Kina?
Til sammen skal dette gi besparelser som er så store at Volvo kan senke prisene med 25 prosent på det kinesiske markedet. Det gjør den naturligvis langt mer konkurransedyktig enn dagens modell.
Det store spørsmålet blir da om Volvo også har planer om å eksportere fra Kina, for eksempel til vår del av verden.
Per nå er det ikke bekreftede planer om noe slikt, men at det vil skje i framtiden er nok vanskelig å utelukke. Bilprodusentene opererer stadig mer globalt, og beinhard konkurranse framtvinger hele tiden flere effektive produksjonsløsninger.
Les vår store test av 2009-modell Volvo XC60 her:
Les mer om Volvos nye motorer her: