Kia Sorento har solgt fint lite i Norge   det må prisen ta en stor del av skylden for.
Kia Sorento har solgt fint lite i Norge det må prisen ta en stor del av skylden for.

Kia Sorento: Glemt SUV kan være et smart bruktkjøp

Denne har en kombinasjon mange har lyst på.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I Spør Benny-seksjonen her på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre. Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei! Har fått innvilget firmabil fra neste år og etter litt dealing gikk sjefen med på at jeg kan slipper å kjøpe helt ny bil, det går greit om den er ett år eller to. Det er viktig fordi vi trenger sjuseter og veldig gjerne vil ha 4x4. Det betyr at de fleste nye biler blir mye dyrere enn de 500.000 som er det meste jeg kan kjøpe for.

Trenger ikke noe premiummerke, men samtidig legger vi vekt på litt komfort og utstyr. Hva tror du om Kia Sorento - den siste utgaven av den - i denne klassen? Det virker på meg som det har blitt en litt glemt bil. Det ligger flere av dem ute til under 500.000 og de har fortsatt lang garanti igjen så det bør være trygge kjøp. Er det noen grunn til at de ikke har markert seg bedre, noe spesielt jeg bør se opp for? Anbefaler du kjøp? Hilsen Trond.

Benny svarer:

Hei Trond, gratulerer med firmabil! Det er slett ikke dumt å se etter biler som ikke er splitter nye, i praksis kan det gi deg mye mer å velge mellom. Husk bare at dette kan påvirke hvor mye du må betale i firmabilskatt, ville sjekket det først slik at du ikke får noen ubehagelige overraskelser underveis.

Kia Sorento er nok blitt en ganske glemt bil i dette markedet. ja. Dagens utgave kom for et par år siden og slet helt fra starten av med for høy pris. Med dieselmotor (2,2-liter), automat og firehjulstrekk, ble prisen fort en god del over 600.000 kroner. Og da er det ikke lett å selge en bil med Kia-merke i fronten.

Den faller i praksis litt mellom stolene. For dyr i forhold til biler som Honda CR-V, Mazda CX-5 og VW Tiguan - samtidig som den ikke når opp til status-konkurrentene i klassen. Men der Sportage har et litt unikt fortrinn er nettopp kombinasjonen SUV og sjuseter. En bil som Mitsubishi Outlander gjør i praksis mye av det samme, men den føles som en litt enklere og rimeligere konstruksjon enn Kiaen.

Outlander kommer som ladbar hybrid - les mer her:

Unikt god garanti

Sorento er bra på komfort og med 197 dieselhester har den også fint kraftoverskudd.

Der den taper litt for de beste konkurrentene, er først og fremst kjøreegenskapene. Det merkes veldig godt at den er utviklet med det amerikanske markedet som et prioritert område.

Da vi testet den i fjor, var litt vinglete styring og mykt understell som gir mye krenging i svinger, blant tingene vi påpekte. Men for all del: På vanlig kjøring på fin landevei, er den absolutt en kurant bil.

Materialkvaliteten i interiøret henger også endel etter de beste konkurrentene. Det virker som Kia gjenbruker litt for mange deler fra rimeligere konsernsøsken i interiøret og dashbordet, det faller litt gjennom når vi snakker bil til over en halv million kroner.

Prisen er altså den viktigste årsaken til at Sorento er litt i skyggen av konkurrentene. På bruktmarkedet kan du nå få fine og velutstyrte modeller helt ned mot 400.000 kroner. Kia har unikt god garanti, så dette bør være et trygt kjøp. I ditt tilfelle og med dine ønsker, høres det slett ikke dumt ut.

Lykke til!

Rett og slett dyr: Les testen av Sorento her

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen–og lykke til!

Så mye må du betale for en brukbar bil