Det finnes biler med halefinner og flott 'romfartsdesign' for de fleste lommebøker i Norge. Her er noen vi har funnet som kan bli dine innenfor rammen av et relativt vanlig bilhobby budsjett. (Foto: Finn.no/Autodb.no/Montasje)
Det finnes biler med halefinner og flott "romfartsdesign" for de fleste lommebøker i Norge. Her er noen vi har funnet som kan bli dine innenfor rammen av et relativt vanlig bilhobby budsjett. (Foto: Finn.no/Autodb.no/Montasje)

Nå kan du få halefinner på ”tilbud”

Sjekk ut kuppene fra det ville bildesignets gullalder!

Man kan like dem eller ikke, men de fleste bilentusiaster verden over er i det minste enige om at designet på bilene fra slutten av 1950- og begynnelsen av 1960-tallet var unikt. Hensynet til aerodynamikk og drivstoff-forbruk er i seg selv garantister for at vi aldri vil få se noe tilsvarende igjen.

Det var amerikanerne som den gang ledet an og bokstavelig talt tok bildesign til nye høyder og nye ytterligheter, surfende på en økonomisk fremgangsbølge og beruset av romfartseventyr og ny teknologi som gjorde ”alt” mulig. Dermed diltet resten av verden også etter, i hvertfall i en viss utstrekning.

Les også: Her er fem høydepunkter fra bildesign-historien

Biler med halefinner og andre outrerte kjennetegn har alltid hatt en stor tilhengerskare her i Skandinavia, og det har medført høye priser også. Men det er mulig å skaffe seg et skikkelig rullende romskip også uten å blakke seg helt – bare se på eksemplene vi har funnet:

Hvilken er din favoritt? Fortell i kommentarfeltet under!

1962 Ford Thunderbird, kr. 75.300,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Fords personal luxury car fikk et helt nytt og moderne karosseri i 1961. Det var minimalistisk og svært strømlinjeformet, spesielt sett i forhold til den gamle ”Squarebirden” fra årene 1958-1960, og har nok også stått seg bedre enn den mer konservative etterfølgeren som kom i 1964.

Se annonsen her:

Følgelig er denne prisen på en bil av denne generasjonen, så lenge den er registrert og i bruksstand uten de store restaureringsbehovene, uvanlig sympatisk. Men ta for sikkerhets skyld en nøye sjekk for å se at alt henger på greip.

Halefinnene er ikke de største, men på en så eksklusiv og den gang futuristisk bil måtte de være desto mer markerte. Sammen med rakett-alderens største og mest markerte baklys gir de en veteranbil med virkelig utstråling – og Thunderbird hadde i tillegg kanskje 1960-tallets kuleste interiør.

Les også: DKW 1000 SP - slik gikk det da tyskerne kopierte T-birden

1961 Opel Rekord 1500, kr. 25.000,-

Faksimile: Autodb.no
Faksimile: Autodb.no

Ikke de aller høyeste halefinnene, men antydningene er der – dessuten har den både såkalt panorama-frontrute og flott tofarge-kombinasjon som virkelig bringer tankene over Atlanterhavet, og til påkostede versjoner av de store amerikanerne. Så ble da også europeiske Rekord gjerne kalt en ”baby-Chevrolet” på denne tiden.

Se annonsen her:

Disse bilene er ikke veldig sjeldne, men hva gjør vel det – opplevelsen av å kjøre rundt og vekke opp både egne og andres minner er den samme uansett. Og ut fra beskrivelsen i annonsen tolker vi det som at bilen er kjøreklar og i god stand, slik at behovet for ytterligere påkost og jobb med litt hell kan begrense seg til vanlig vedlikehold.

Mange slike biler som selges krever langt mer innsats enn det, uten for den delen å være særlig mye billigere. Her kan du nyte med én gang – hvis du vil. Men for vår del håper vi den flott bevarte bilen slipper å få bruk for piggdekkene som ligger klar i bagasjerommet.

Les også: Snart kan selveste Opel Calibra få en arvtager

1957 Mercury Montclair, kr. 79.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Synes du de andre blir for beskjedne i fremtoningen, har du selve essensen av amerikansk 1950-tall her – til og med i kombinasjonen rosa og hvitt. Det blir ikke mer synlig enn dette, og med todørs hardtop-karosseri har du maksimalt stilrene linjer i tillegg.

Se annonsen her:

Mercury bygget påkostede biler, posisjonert rett under Lincoln, og over både Ford og den nye Edsel-divisjonen, som kom på banen nettopp dette året. I praksis kom Edsel og Mercury til å slåss mye om de samme kundene da Edselen ble dyrere enn planlagt, og det er dermed ikke så rart at det går lang tid mellom hver gang en slik bil dukker opp.

Forvent ikke en strøken bil til denne prisen, men den loves å være kjørbar og brukbar som den er – med mindre man da faller for fristelsen til å pusse den opp litt på sikt. Her er i hvertfall inngangsbilletten til stor og luksuriøs amcar fra ”gullalderen” til å leve med for manges lommebok.

Les også: Mercury finnes ikke mer. Slik husker vi dem:

1961 Rambler Cross Country, kr. 15.000,-

Faksimile: Autodb.no
Faksimile: Autodb.no

Hvis økonomien virkelig er stram, men evnene til å gjøre litt jobb selv kanskje er større, har vi et utrolig spennende objekt her. Ikke bare er det en bil som det er bevart svært få av, den var i tillegg sjelden i utgangspunktet – ifølge selger ble det bare produsert 2.700 av dem i 1961.

Se annonsen her:

Dessuten tipper vi at det er en gammel, norsk bil med en nødvendigvis ganske spennende historie det er snakk om, da godt slitte Ramblere ikke akkurat har vært det de fleste har reist til USA for å importere nå i senere år. For nostalgikere er norsk historie ekstra gjevt, og håpet om at noen tar vare på den sjeldne bilen blir dermed enda større.

Når du blir ferdig har du en veteranbil som folk garantert vil snu seg etter, og du har også en bil med plass til åtte passasjerer – eller en hel haug bagasje. Og kanskje er du da så godt i siget, at du får lyst til å restaurere også en nedplukket, rustfri sedan som også følger med på kjøpet. Til den følger det visstnok også med en sjelden aluminiumsmotor, samt deler fra ytterligere tre biler som er hugget!

Les også: Bruktbilene på Cuba er ikke som bruktbiler andre steder...