Bilen min Toyota Celica: Frank måtte til California for å finne drømmebilen

Dette er nemlig sjeldne saker her hjemme.

Toyota Celica uten tak er ikke veldig vanlig i Norge. Denne måtte eieren til USA for å finne, til gjengjeld fikk han en bil som aldri har sett noe som ligner på en norsk vinter. (Foto: Privat)
Toyota Celica uten tak er ikke veldig vanlig i Norge. Denne måtte eieren til USA for å finne, til gjengjeld fikk han en bil som aldri har sett noe som ligner på en norsk vinter. (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Japanske sportscoupeer er i vinden som aldri før, og eksemplarer som har unngått den mest ekstreme herjingen og ser noenlunde greie ut er det skikkelig rift etter. Så mye at enkelte ser utenfor landets grenser for å finne akkurat den bilen de er på jakt etter.

Les også: Snart kan Celicaens storebror Supra gjøre comeback

Enkelte har også så spesielle utgaver i kikkerten at det nesten nødvendigvis må bli utlandet som er løsningen – ikke minst de som gjerne vil ha en slik japaner, men med luksusen av å kunne felle ned taket når solen er på sitt mest generøse.

Sjelden kost i Norge

For selv om cabriolet-utgaven fantes, ble den nok ikke tilbudt på vanlig måte i Norge på siste halvdel av 1990-tallet, da denne sjette generasjonen av Toyotas smått legendariske Celica-modell var aktuell.

Celica convertible for det amerikanske markedet ble bygget på den amerikanske GT-modellen, med 2,2 liter og 135 hester. Det setter nok ikke den store bakspoileren på veldige prøver, men så er bilen også mest bygget for å være en cruiser. (Foto: Privat)
Celica convertible for det amerikanske markedet ble bygget på den amerikanske GT-modellen, med 2,2 liter og 135 hester. Det setter nok ikke den store bakspoileren på veldige prøver, men så er bilen også mest bygget for å være en cruiser. (Foto: Privat)

Da var det nok mer aktuelt lenger syd i Europa, der det heller ikke ble så fryktelig dyrt å handle en slik bil: Bygget på GT-utgaven med 175 hester ble det nemlig en kostbar fornøyelse, og bare et fåtall av de vanlige Celica-coupeene som ble solgt i Norge hadde også GT-pakken.

I USA derimot, som var et viktig marked for Celica, gjorde strenge avgasskrav og annet sitt til at opplevelsen av en Toyota Celica ble ganske annerledes. Den snerrende 2-literen fra den europeiske GT-utgaven ble ikke solgt der borte i det hele tatt, i stedet var det en større men snillere 2,2-liter på 135 hester som satt i samtlige USA-solgte eksemplarer – enten de het GT eller ikke.

Bygget i USA – for amerikanerne

I store deler av USA – ikke minst de delene hvor klimaet er slik vi gjerne skulle hatt det nå i desember – var det uansett den tidligere nevnte cabriolet-varianten som var mest ettertraktet, og da var nok uansett savnet av de siste 40 hestene til å leve med. Kanskje til og med å foretrekke, når man fjernet så mye av stivheten i karosseriet.

Les også: Første generasjon Toyota RAV4 nærmer seg kultstatus

Cabrioletene for det amerikanske markedet ble produsert av American Sunroof Corporation i USA, og var både som følge av motoriseringen og typisk amerikansk utstyrsnivå som blant annet elektrisk manøvrering av toppen mer som cruisere enn sportsbiler å regne. Men til det formålet fungerte de også svært godt, som eieren av den strøkne bilen på bildene ikke er lei å bekrefte.

Eier: Frank Gjerding Henriksen

Bosted: Kragerø

Bilen: Toyota Celica Convertible 2,2GT, 1995-modell.

Fortid i Texas og California

Hvor lenge har du eid den? Siden august 2006.

Frank har fortsatt å ta godt vare på sin importerte godværsbil, og lar den stå i garasjen på vinteren. Planen er å vedlikeholde den så den holder i mange år. (Foto: Privat)
Frank har fortsatt å ta godt vare på sin importerte godværsbil, og lar den stå i garasjen på vinteren. Planen er å vedlikeholde den så den holder i mange år. (Foto: Privat)

Bilen er USA-importert, den ble kjøpt ny fra en Toyota-forhandler i Dallas 1995 og har hatt en voksen eier i San Diego fram til jeg kjøpte den.

Les også: Mazda 6 - hvem våget å håpe på noe så lekkert i 2013?

Hva har du gjort med den? Noe kosmetisk lakkarbeid. Montert ny glassrute bak i kalesjetaket. Skiftet mansjetter på drivaksler. Skiftet synkronringer i gearkassen.

Vindstøy med taket oppe

Liker best med bilen: Den er en ypperlig solskinnscruiser på late sommerdager.

Liker minst med bilen: En del vindstøy når taket er oppe.

Beste opplevelse med bilen: Den første turen med taket nede.

Framtidsplaner for bilen: Bevares best mulig.

Annet: Bilen er selvfølgelig aldri vinterkjørt og lagres i garasje om vinteren. Totalt har bilen rullet ca 60.000 miles. Bilen har alt av utstyr.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Du kan finne en klassisk GTI - men du må lete litt...

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Frank om? Bruk kommentarfeltet under!