Coupeene av BMWs 3 serie har alltid vært lekre, og E46 generasjonen er kanskje spesielt vellykket og tidløs. Denne har dessuten motor som står i stil   og en hengiven eier som stadig pusser på små detaljer. (Foto: Privat)
Coupeene av BMWs 3 serie har alltid vært lekre, og E46 generasjonen er kanskje spesielt vellykket og tidløs. Denne har dessuten motor som står i stil og en hengiven eier som stadig pusser på små detaljer. (Foto: Privat)

Bilen min BMW 330 Ci: Knalltøft - men samtidig diskret

Erik finpusser stadig detaljer på sin lekre og potente coupé.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Noen bilmodeller trenger liksom ingen introduksjon for bilinteresserte. BMWs 3-serie er en slik modell. Og når vi snakker om en coupé-versjon er det heller ingen utfordring å forklare hvorfor mange drømmer om å eie nettopp en slik bil.

Les også: Bli med på klassisk coupé-jakt i Tyskland

Motor som matcher utseendet

For mange blir det med drømmen. Noen realiserer den, men få er så heldige å få tak i en der motoren virkelig står i stil med linjeføringen, slik som tilfellet er med bilen vi presenterer denne gangen.

Nytt kombiinstrument med LED-lys gir en langt mer eksklusiv og moderne følelse når man kjører bilen. (Foto: Privat)
Nytt kombiinstrument med LED-lys gir en langt mer eksklusiv og moderne følelse når man kjører bilen. (Foto: Privat)

En 330 Ci coupé var det råeste man kunne få av E46-generasjonen, som ble produsert mellom 1998 og 2006. Så lenge vi ser bort fra verstingen M3, selvsagt. Den var jo selve målestokken for råskap i denne klassen, men trakk også mye oppmerksomhet til seg – oppmerksomhet som mange ikke nødvendigvis ønsket seg. En 330 ble dermed et svært så vellykket kompromiss mellom luksus og linjer på den ene siden, og gromlyd og hyggelige prestasjoner på den andre.

Les også: Peugeot 406 - lekker coupé, og mer sjelden enn du tror

330-utgaven hadde, som navnet tilsier, en 3-litersmaskin under panseret – det var forholdsvis logisk den gangen. 231 hester var en dramatisk forbedring fra 328-modellen som den erstattet, men så var dette også en bil som var både solid og velbygget, og slikt medfører gjerne litt vekt.

Vellykket og tidløs

3-serie av E46-generasjonen var en kjempesuksess da den var ny, og den er det fremdeles. I langt større grad enn forgjengeren hadde BMW landet på et design som tålte tidens tann godt, og selv i dag, når vi har kommet to generasjoner videre, ser denne bilen både moderne og tidløs ut.

Med bare 74.000 kilometer på telleren er det på alle måter mye bil igjen av denne, og en svært forsiktig eier sørger for at den lekre sorte lakken til enhver tid er plettfri. (Foto: Privat)
Med bare 74.000 kilometer på telleren er det på alle måter mye bil igjen av denne, og en svært forsiktig eier sørger for at den lekre sorte lakken til enhver tid er plettfri. (Foto: Privat)

Ikke er det noe feil på verken ergonomi eller kvalitetsfølelse heller – i hvertfall ikke på de bilene som har hatt relativt forsiktige og omsorgsfulle eiere.

Les også: Opel Commodore GS/E - dette er selve 70-tallsdrømmen...

Det er åpenbart en slik bil vi har med å gjøre her. Kilometerstanden er svært beskjeden, og dagens eier gjør som vi skal få se alt han kan for ytterligere å forbedre detalj for detalj på bilen – samtidig som han nyter den i lange drag.

Flykter fra hverdagens stress

For en slik bil er bygget for å kjøres, og det ville være for galt å bare pusse og gnikke på den i garasjen. Spesielt når den kan gi en så beroligende effekt etter en stressende hverdag som eieren opplever at den gjør.

Eier: Erik Shamirian, (26)

Bosted: Tananger.

Les også: BMW 320 DA - Aleksander vil ha mer pulver under panseret

Litt om meg selv: Studerer for harde livet når det er mulig, jobb og to barn gjør hverdagen litt vanskelig, men etter hver stressende dag så er det bare til å ta seg en tur i bilen så slapper man fort av. Litt kjekt å ha noe ikke mange andre har.

Bilen: BMW 330 Ci.

Hvor lenge har du eid den? Siden mars 2013.

Blir stadig forbedret

Hva har du gjort med den? Skiftet kombiinstrument til full LED, komplett rustfri eksos fra Eisenmann til en galaktisk pris.

Liker best med bilen: Lyden og draget.

Eksosanlegg er teknologi på høyt plan, og handler både om effekt og lyd. Og i dette tilfellet store penger... (Foto: Privat)
Eksosanlegg er teknologi på høyt plan, og handler både om effekt og lyd. Og i dette tilfellet store penger... (Foto: Privat)

Liker minst med bilen: Harmann Kardon-anlegget er utgått, skulle ønske jeg kunne montert Bang & Olufsen i den.

Drømmer om en M6

Beste opplevelse med bilen: Etter eksosmontering klarer jeg å dra bilen opp til nesten 120 i andregiret.

Les også: Tøff og billig sommerbil - her er noen forslag

Framtidsplaner for bilen: Nytt luftfilter med rør fra utsiden til direkte på filteret.

Drømmebil: M6 Grand Coupé.

Annet: Bilen er kun kjørt 74.000 km, jeg kjøpte den av en gubbe som kun hadde kjørt bilen inn og ut av garasjen etter polering, nesten helt original utenom godkjent senkesett og smidde E34 M5 felger.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: BMW Z3 M Coupé - glemt versting er endelig blitt billig

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Erik om? Bruk kommentarfeltet under!