En gang var de veldig vanlige å se i trafikken, men i dag går det lang tid mellom hver gang en Ascona A dukker opp. Og svært få av dem er så viltre som akkurat dette eksemplaret. (Foto: Privat)
En gang var de veldig vanlige å se i trafikken, men i dag går det lang tid mellom hver gang en Ascona A dukker opp. Og svært få av dem er så viltre som akkurat dette eksemplaret. (Foto: Privat)

Opel Ascona A: Fredrik klarte aldri å glemme bilen han solgte

Dermed ble det "ny" Ascona A - og denne er heftig.

Det er rart hvor fort man glemmer. I dag gjør synet av en første generasjons Opel Ascona at de fleste sperrer øynene opp og blir rimelig nostalgiske. Det til tross for at dette faktisk var en svært vanlig bil i trafikken for – det som føles som – bare noen få år siden.

Opel var bil for massene den gangen, og solgte i bøtter og lass i Norge. Ascona ble levert i et utall varianter og med et like stort antall motorer, og det var trygt å anta at de fleste kunne finne en versjon som passet noenlunde for egne behov.

Les også: Lasse måtte bygge drømme-Porschen sin selv

Tre eiere siden 1974

Bilen på bildene startet livet som en rimelig standard-utstyrt Ascona A i Vestfold, og fikk et mye lengre liv enn de fleste av sine artsfrender – trolig takket være forsiktig bruk og godt vedlikehold. Rusten var nemlig disse bilenes fiende nummer én da de var nye.

Engelmann-speil, klassiske felger og merkbart lavere høyde over bakken avslører at det er gjort ting med bilen. Men ikke hvor seriøst eieren har gått til verks. (Foto: Privat)
Engelmann-speil, klassiske felger og merkbart lavere høyde over bakken avslører at det er gjort ting med bilen. Men ikke hvor seriøst eieren har gått til verks. (Foto: Privat)

Nå får den fortsatt godt stell, og bør være garantert en lang og god fremtid i entusiasten Fredrik Lund sine hender.

Han har ”parkert” bilen sin digitalt på entusiast-nettstedet Mingarasje.com, slik at andre bilentusiaster også kan få nyte den, og vi har fått lov å dele den også med Broom-leserne.

Solgte – og angret bittert...

Og det er ikke Fredriks første gamle Ascona. Tvert imot – den ble innhandlet som følge av et flerårig savn av den forrige han hadde. Da er det bare én løsning:

– Jeg har alltid hatt lyst på en Ascona A igjen etter at jeg solgte den første jeg hadde tidlig på 2000-tallet. En sen kveld på sensommeren 2009 dukket denne opp på Finn.no. Jeg sendte melding med én gang og sa at jeg tok den hvis den var i bra stand. Tok med en kamerat til Larvik-traktene, der den hadde levd hele sitt liv frem til da, forteller han.

Les mer om Asconaen i MinGarasje.com på denne linken:

Bilen var meget bra, og resten er følgelig historie.

– Han jeg kjøpte den av hadde kjøpt den av sin tidligere sjef, som i sin tur kjøpte den ny i 1974, forteller Fredrik.

En helt ny tilværelse

En kort og oversiktlig eierhistorikk, altså, og en formodentlig ganske urørt og ærlig bil. Men helt urørt skulle den ikke forbli etter at han fikk tak i den. Entusiasten fra Skiptvet, midt i skogen i Indre Østfold, hadde nemlig klare planer.

De innbefattet navnet Irmscher i en ganske sentral rolle.

Det ser svært så rent og ryddig ut i motorrommet også. Og man skal være rimelig blind for ikke å oppdage det nostalgiske preget med Irmscher-logoen lett synlig. (Foto: Privat)
Det ser svært så rent og ryddig ut i motorrommet også. Og man skal være rimelig blind for ikke å oppdage det nostalgiske preget med Irmscher-logoen lett synlig. (Foto: Privat)

Mange vil kjenne igjen navnet, og det er ikke rart. Helt siden starten en gang på 1960-tallet har tuningfirmaet spesialisert seg på biter som gjør at Opel-produkter flytter på seg på en langt raskere og mer inspirert måte enn noen kunne tenkt seg, og de har også høstet egne erfaringer med direkte deltagelse i flere motorsportsgrener – både rally og DTM asfaltracing.

Les også: Med 440 hk er denne Golfen svært forskjellig fra naboens

Fredrik ville gi den klassiske Asconaen krefter og kjøreegenskaper som var noenlunde tidsmessige, og uten å ødelegge bilens klassiske utseende. Og det er faktisk ganske mye man kan gjøre uten å klusse til det originale og klassiske preget i særlig grad, forteller han.

Irmscher-replika

– Bilen har blitt ombygget til en Irmscher replika med Irmscher toppdeksel, termostathus, innsug, forgassere, luftfilterboks, ratt og felger. Dessuten har jeg satt inn Recaro interiør, senket den 70 og 80 millimeter, og montert et 2" Simons effektanlegg, forklarer han.

Motoren er sentral, og jobben som er gjort på den har resultert i 130 hester. Det kan høres lite ut i dag, men i en liten og svært lett bil fra 1974 er det akkurat så friskt at vi går ut fra at det blir veldig gøy – og føles veldig riktig.

Les også: Holden VF pickup - enda mer morsom enn fornuftig...

– Motoren ble bygd for å gå to år i Sverige som gruppe E-bil (ikke trimmede biler). Den verkstedmessige jobben ble utført av Sarpsborg Motorverksted: Blokka ble boret og planet 0,15 millimeter i forhold til originalt. Det ble også satt inn smidd, avbalansert veivaksel, polerte rammelager og rådelagertapper. Nye lagerforinger, standard diametre, nye stempler og stempelringer, og det ble montert smidde, normaliserte råder og ny Kent Y12 kam.

Lista er lang, og Fredrik kan by på mange detaljer.

Har flere planer for bilen

– Det ble temmelig sikkert også montert nye løftere, uten at det er notert. Dessuten utført minimal planing av toppen. Portene ble overflatepusset, men ikke portet. Ventiler og ventilseter ble slipt. Kompresjons-forholdet er beregnet til 9,98:1, forteller han, og legger til at slagvolumet etter inngrepene er på pinlig nøyaktige 1.999,97 kubikkcentimeter.

Bakfra ser det hele ganske originalt ut, slik vi var vant med å se disse bilene for 40 år siden. Men Irmscher-merket på baklokket kan antyde allerede her at ikke alt er som du tror. (Foto: Privat)
Bakfra ser det hele ganske originalt ut, slik vi var vant med å se disse bilene for 40 år siden. Men Irmscher-merket på baklokket kan antyde allerede her at ikke alt er som du tror. (Foto: Privat)

Nå skulle man kanskje tro at det stopper der, men det gjør det selvsagt ikke. Fredrik er i siget, og kommer ikke til å gjøre samme feil igjen som han gjorde med den forrige Ascona A-en han hadde – den som ble solgt.

Les også: Sjekket ryktet om "gjemt" 2002 Turbo - og fikk kjøpe den

Må kanskje på sponsor-jakt...

I stedet har han nå også byttet ut clutchen med en ny, som skal tåle de nye kreftene litt bedre. Og mer er på gang:

– Jeg skal montere NOS Irmscher sperre, og dessuten blir det grenrør, sier han.

Men han har heller ikke glemt helt det estetiske ved den gamle klassikeren, selv om han ikke prioriterer det helt øverst på lista.

– Skulle gjerne gitt den en lakkering også, sier han, og legger til at han kanskje burde jakte på en sponsor for å få det til å skje i praksis.

Les også: Kjedelig taxi, sier du? Ikke hvis du tar en av disse!