Volvo 940 og Mercedes E klasse. Tåler de forsatt et liv som bruksbiler 20 år etter at de var nye? Illustrasjonsbilder.
Volvo 940 og Mercedes E klasse. Tåler de forsatt et liv som bruksbiler 20 år etter at de var nye? Illustrasjonsbilder.

940 og E-klasse: Drømmebiler da de var nye - nå er de rimelige

Her får du stor og praktisk stasjonsvogn til hyggelig pris.

Benny Christensen er Brooms egen bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen her på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Vi er en familie på fire som trenger en stor og rommelig stasjonsvogn. Vi er akkurat ferdig med studier og i jobb begge to, derfor er det begrenset med hva vi kan legge av penger i dette.

Nå står valget mellom en Mercedes E-klasse fra tidlig på 90-tallet, eller en Volvo 940. Hvem av disse vil du anbefale og hvor mye vil du si at det er lurt å legge i det for å få en god bruksbil? Vennlig hilsen Olav.

Benny svarer:

Heisann! Takk for morsomt og faktisk litt utfordrende spørsmål.

En ting er i alle fall sikkert: Slike biler lages knapt mer. Jeg tenker på de store, komfortable stasjonsvognene med et hav (etter datiden ...) av plass - og bakhjulstrekk.

Begge var skikkelig fine, dyre og ansett som svært gode biler den gang de var nye. Mang en familie drømte om disse der de putret rundt i Ford Taunusen sin. Faktum er at det nå er 20 år siden.

Inne i mitt lille hode er dette nå mer vakre klassikere en trofaste familieslitere, selv om de nok fortsatt godt kan brukes til det siste også.

Mye har skjedd på 20 år. Ikke minst når det gjelder sikkerhet.

Finnes ingen fasit

Når det gjelder hvilken av disse to som er best, så tror jeg ikke det finnes noe fasitsvar nå. Kanskje ikke den gang de var nye heller.

Volvo 940
Volvo 940
Mercedes E-klasse
Mercedes E-klasse

(klikk på bildene for høyere oppløsning)

Jeg tror at "trikset" her er å lete fram den beste bilen. Den med minst rust, med god servicehistorikk, med en hyggelig eierhistorikk, den med utstyret du føler du må ha – og kanskje aller viktigst – den som er i best teknisk stand, framfor stor motor og fin farge.

Jobben i forkant er viktig

Det å kjøpe så gammel bil som bruksbil er uansett litt tombola, så her er det viktig å gjøre en god og nøye jobb i forkant av kjøpet.

NAF-test er dyrt, men kan være verdt pengene, med mindre du er bilkyndig selv. Eller kjenner noen som er det og som kan være med å ta en litt nøye prøvekjøring, titt, og vurdering – også under bilen.

Disse bilen er alt fra vrak til nesten samleobjekter - med mye midt imellom. Prisen gjenspeiler heller ikke alltid sannheten om bilen.

Jeg tror uansett du må legge rundt 40.000 kroner i det for å få en noenlunde hel, pen og fornuftig bil som tåler hverdagsbruk. Kanskje enda litt til for skikkelig fine eksempler.

Selv om jeg i utgangspunktet anbefaler å kjøpe så dyr – det vil si god – bil som mulig, er det nok smart å ha litt penger i bakhånd også. Man må være forberedt på at det kan komme noen "uforutsette" utgifter her.

Ønsker deg lykke til med bilkjøpet!

Slik skifter du motorolje selv:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Topp 5: Disse kræsjtestene glemmer du ikke så lett

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: