Her er den   helt uten kamuflasje. Porsche har akkurat avduket sin nye Macan.
Her er den helt uten kamuflasje. Porsche har akkurat avduket sin nye Macan.

Macan: Porsches folke-SUV – men billig blir den ikke

Her hjelper det å ha en solid bankkonto!

Etter knallsuksessen med den store SUV-en Cayenne, var det vel egentlig bare et tidsspørsmål før Porsche kom med en lillebror.

Men de har tatt seg svært god tid -og Cayenne rakk nesten å komme i tredje generasjon før det var klart for nye Macan.

Men nå går de altså i en stor og sterk voksende bilklasse. Macan er ventet å bli Porsches suverene bestselger.

Rimeligste utgave

Men om den tilhører en relativt folkelig bilklasse, blir det nok litt feil å kalle prisene folkelige.

4,7 meter lange Macan er størrelsesmessig nært biler som Honda CR-V og Mitsubishi Outlander, men i praksis koster den fort det dobbelte.

Når den kommer til Norge i april, starter nemlig "rimeligste" utgave på 796.000 kroner. Her er det også grunn til å understreke at dette er startprisen. Med "nødvendig" ekstrautstyr på plass, tipper vi den fort runder 900.000 kroner.

Porsche 944 – nå er denne veteran:

Kjører fra konkurrentene

For denne prisen får du Macan S diesel. Den har en 3-liters V6 dieselmotor under panseret, som yter 211 hestekrefter.

Samme motor kommer også i en utgave med 258 hestekrefter. Da øker prisen til 856.000 kroner.

Er du i tvil om det er nok i en bil som denne? 0–100 km/t på 6,1 sekunder er det ikke veldig mange av konkurrentene som klarer å matche.


Denne interiørfargen blir nok mer populær i Los Angeles enn her hjemme i Norge. Men interiøret skal holde høy klasse, med eksklusiv materialkvalitet og sporty preg også her.
Denne interiørfargen blir nok mer populær i Los Angeles enn her hjemme i Norge. Men interiøret skal holde høy klasse, med eksklusiv materialkvalitet og sporty preg også her.


Porsche til 200 000,-? Dette får du:


"Billigste" med bensin

Men det går enda kjappere hvis du heller velger bilen med bensinmotor. "Minste utgave" i starten er Macan S. Der jobber en 3-liters V6 biturbo bensinmotor under panseret. Den yter 340 hestekrefter og feier unna 0–100 km/t på 5,2 sekunder.

Så var det prislappen ... Her må du bla opp 33 tusenlapper på toppen av en million kroner, altså 1.033.000. Og igjen. Dette er startprisen, neppe sluttsummen.

TT Roadster: Dyr som ny – nå er den billig

Råskinn

Til slutt tar vi med modellen for dem som virkelig vil flotte seg og gjerne skille seg litt ut fra "alle de andre" som kjører Macan.

Toppmodellen Macan Turbo starter på 1.319.000. Ja – enmilliontrehundreognittentusen kroner. Da er vi vel ganske langt unna begrepet mye bil for pengene. Men samtidig får du et ekte råskinn: Her er det 400 bensinhester, og 0–100 km/t går unna på 4,6 sekunder. Da er det ikke mange sportsbiler som klarer å henge med.

Prute?

Tenker du nå at det kanskje går an å prute litt hos Porsche-forhandleren, slik at det ikke blir så ille, tross alt?

Mulighetene for det er nok svært begrenset. Mye tyder på at det rett og slett vil bli mangel på biler i starten. Den norske importøren frykter at de ikke vil få nok biler til å dekke etterspørselen, der store markeder som Tyskland, USA og Kina er ventet å svelge unna Macan i store antall.

Men etter hvert skal det komme mindre motorsterke utgaver av Macan, noe som også betyr lavere priser.

Sportsbil – og SUV

Porsches mål med Macan er å appellere til både gamle Porsche-entusiaster – og de som vil ha en tøff familie-SUV og er villig til å bla opp en god del ekstra for å få Porsche.

Porsche mener at stadig flere kjøpere i denne klassen vil ha noe som skiller seg ut. Etter hvert som svært mange har "kjøpt seg opp" og gått for tradisjonell tysk premium i klassen, begynner BMW X3, Mercedes GLK og konsernets egen Audi Q5 å bli ganske dagligdagse biler.

Derfor tror de det vil være et sug etter en modell som legger seg over disse, skiller seg ut på både design, prestasjoner og merkevare. En bil som etter målsettingen skal være en kombinasjon av sportsbil og SUV.

Les vår test av Porsche Panamera her:

Porsche gikk inn i klassen for kompakte SUV-er da de lanserte Macan. Det er ventet at dette blir den suverene bestselgeren for merket.
Porsche gikk inn i klassen for kompakte SUV-er da de lanserte Macan. Det er ventet at dette blir den suverene bestselgeren for merket.

LES OGSÅ: Denne Porschen er morsommere enn den ser ut til