VERDENS BESTE I VERDENS STØRSTE IDRETT: Jacob Lund mener Magnus Carlsen er Norges største merkevare innen idrett noensinne. (Foto: Scanpix/Photoshop (montasje))
VERDENS BESTE I VERDENS STØRSTE IDRETT: Jacob Lund mener Magnus Carlsen er Norges største merkevare innen idrett noensinne. (Foto: Scanpix/Photoshop (montasje))

Sponsorekspert tror Carlsen kan tjene 30 millioner i året

Magnus Carlsen er Norges største merkevare innen idrett noensinne, ifølge sponsorekspert.

Tidenes nest yngste verdensmester i sjakk, Magnus Carlsen, har allerede blitt en viktig brikke for sponsorene. 22-åringen er en av frontfigurene til det nederlandske klesmerket G-star, sammen med blant annet skuespiller Liv Tyler.

Etter å ha slått Viswanathan Anand (43), blir nordmannen trolig enda mer verdifull

– Han er jo verdens beste i verdens største idrett. Det er 500 til 600 millioner mennesker som ser mesterskapet direkte. Sjakk er en kjempeidrett i de store folkerike nasjonene, sier sponsorekspert Jacob Lund til TV 2.

– Kan tjene opptil 30 millioner årlig
Han har tidligere vært sponsorsjef i DnB, og er overbevist om at sponsorinntektene til Carlsen vil øke i tiden fremover.

– Verdensmestertittelen betyr nok en god porsjon økning i sponsorinntektene. Han er godt bemidlet allerede, men dette betyr nok en kraftig økning, fortsetter han.

Jacob Lund tror Magnus Carlsen nå kan tjene opptil 30 millioner kroner årlig. Den unge nordmannen kan også bli interessant for flere internasjonale sponsorer.

– Mange sponsorer er opptatt av verdiene som sjakk står for. Eksempler på dette er innovasjon, kreativitet, planlegging og strategi.

– Like stor som Heyerdahl og Ibsen
Ifølge Jacob Lund er Magnus Carlsen nå den største norske merkevaren innen idrett noensinne.

– Jeg tror det nærmeste du kommer er Ibsen og Thor Heyerdahl. Etter min oppfatning finnes det ikke noen sterkere merkevare enn Magnus Carlsen.