Citroën C5 er en stor og elegant stasjonsvogn   som du nå får til svært gunstig pris på bruktmarkedet.
Citroën C5 er en stor og elegant stasjonsvogn som du nå får til svært gunstig pris på bruktmarkedet.

C5: Dette kan være et kupp på bruktmarkedet

Stor, elegant og rommelig stasjonsvogn som er billigere enn mange konkurrenter.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Vi er på jakt etter stasjonsvogn og har egentlig bare to kriterier som er viktige: Den må ha god plass og den må koste under 200.000 kroner. Dessuten er det naturligvis viktig at den har OK kvalitet og ikke vil koste oss veldig mye de kommende årene. Derfor har vi også sett på så ny bil som mulig, eventuelt litt eldre hvis kilometerstanden er under gjennomsnittet lav.

Audi A4 eller BMW 3-serie var egentlig favorittene, men ser nå at vi får mindre for pengene ved å velge enn av disse sammenlignet med mer "vanlige" merker. Derfor har vi sjekket ganske nøye på VW Passat, før vi nå har tatt en runde på Citroën C5. Den er stor og ganske lekker synes vi, og her får vi igjen mye mer bil for pengene enn vi gjør på Passat. Jeg har hørt litt av hvert om Citroën opp gjennom årene, men det gjelder det negative også en såpass nye bil som C5? Hva anbefaler du her, er det bedre å bruke litt mer penger på f. eks en Passat? Vi har også sett litt på Renault Laguna som også er mye bil for pengene. Beklager hvis det ble litt mange punkter her, jeg håper du har mulighet til å gi oss et svar!

Benny svarer:

Hei sann! Her er dere i samme bås som veldig mange andre – stor stasjonsvogn i denne prisklassen er noe mange nordmenn ønsker seg – og trenger.

Mange har nok også gjort samme oppdagelse som dere her. Går du for et av de tyske premiummerkene, må du regne med å betale et ganske solid pristillegg. Biler som A4, 3-sier og C-klasse er også en god del mindre og trangere enn de fleste konkurrentene i Passat-klassen.

Akkurat Citroën C5 er en bil vi i Broom-redaksjonen ofte kommer innom når vi diskuterer temaer som "mest mulig bil for pengene". Jeg har fulgt litt med den i bruktmarkedet, og nå får du fine eksemplarer av siste generasjon, som stasjonsvogn og med helt grei kilometerstand, til under 150.000 kroner.

Da snakker vi typisk tre-fire år gamle biler, med godt under 100.000 kilometer på telleren. Og ja – det er virkelig mye bil for pengene!

Denne C5-generasjonen fikk mye skryt da den kom. For Citroën var den på mange måter et brudd med tradisjonene. De la den svært tett opp mot de tyske konkurrentene, og i markedsføringen gjorde de heller ingen forsøk på å skjule dette. Mange Citroën-entusiaster syntes det rett og slett var litt trist. Det er ikke mange tradisjonelle Citroën-særheter med denne bilen. Hvis du tar av Citroën-merkene, tror jeg sannelig det ikke ville vært enkelt å si hva dette egentlig var.

Vi har trukket fram C5 som en av de skjulte skattene på nybilmarkedet

Tveegget sverd

Men når det er sagt har C5 mange styrker. Det rene og elegante designet står seg fortsatt bra, Bilen er stor og rommelig, og Citroën har absolutt ikke glemt dette med komfort. Særlig de mer påkostede utgavene gir rett og slett et eksklusivt inntrykk, med høy materialkvalitet i interiøret, behagelig understell og god støydemping.

Men dette med prisen er også et litt tveegget sverd. C5 har altså høyt verditap, og det kommer den nok også til å fortsette å ha. Det du "sparer" nå, må du nok regne med å betale tilbake den dagen du skal selge igjen, i alle fall deler av det.

C5 er generelt tungsolgt i bruktmarkedet, og særlig de som selger privat har egentlig bare ett kort på hånden: Å prise seg lavt. Derfor er ikke dette en bil jeg i utgangspunktet anbefaler hvis dere har tenkt å bytte igjen om ikke altfor lenge. Da kan det i praksis bli dyrt bilhold uansett.

Kvaliteten på siste C5 er slett ikke ille. Jeg har hørt om en del irriterende elektronikkfeil og litt småplukk ellers, blant annet rust på bremser, særlig bak. Men ikke graverende ting. Hvis dere har tenkt å ha bilen i noen år, sjekker markedet godt og sørger for å presse litt pris – da tror jeg dette kan være et veldig smart kjøp.

Renault Laguna føles nok til sammenligning som en mye eldre og litt simplere bil. Der skal prisen være en god del lavere for at jeg ville gått for den i stedet.

Lykke til med valget!

Citroën C5 fikk mye skryt da den kom - men er ikke blitt noen stor salgssuksess på det norske markedet.
Citroën C5 fikk mye skryt da den kom - men er ikke blitt noen stor salgssuksess på det norske markedet.

Her kan du lese testen vår av C5 stasjonsvogn


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Topp 5: Disse krasjtestene glemmer du ikke så lett

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: