UP sjef i Nordland, Knut Danielsen, tar bladet fra munnen og ber myndighetene reagere. (Foto: an.no/ANB)
UP sjef i Nordland, Knut Danielsen, tar bladet fra munnen og ber myndighetene reagere. (Foto: an.no/ANB)

- Snart vil noen dø

UP-sjef advarer mot utenlandske trailere på norske veier.

Den første snøen på Helgeland skapte kaos langs veiene fra dag en.

Nå tar UP-sjef i Nordland, Knut Danielsen, bladet fra munnen og ber myndighetene reagere.

– Jeg venter bare på meldingen om at en familie på tur, med tre barn i baksetet, er meiet ned av en trailer og vi står foran en stor dødsulykke. Vi ser at utenlandske trailere er så dårlig skodd at det nok bare er et spørsmål om tid før dette er en realitet, sier han til ranablad.no

Derfor må noen snart ta affære. Jeg må si meg enig med lastebilforbundet som forby 2-akslet trailer på vinterføre i Norge. Det bør skje raskest mulig, sier han.

Ikke bra nok

Danielsen er også skeptisk til de nye forskriftene om vinterdekk.

– Forskriften er bra, men ikke bra nok. Det er påbud om vinterdekk med en viss mønsterdybde fra 15. november, men vi ser at i Nordland kan vinteren komme før det. Dette må rettes på. Det andre er at påbudet gjelder trekkvogn og ikke henger. Det bør det også gjøres noe med.

Nordland fylke har et kontor i Brussel. Kanskje det er på tide man gjør noe der for å få bukt med problemet. Å kjøre på vinterveier i Nordland er en risikosport, sier han.

Mye tid

Danielsen har snakket med flere operasjonssentraler og synes problemet med trailere tar for mye av tiden.

– Det er for galt når operasjonssentralene melder at 50 prosent av tiden går med til å holde på med utenlandske trailere som sperrer veiene. Jeg får også meldinger om folk som ringer inn og sier de ikke tør kjøre ungene sine til barnehagen grunnet disse bilene. Det bør ringe en alarmbjelle for myndighetene. Dette er galskap og går på livskvaliteten løs. Nå må noe gjøres, sier han.

Sjefen er redd

Han skryter av politiet på Helgeland som skriver store bøter til trailere som ikke er skodd for norsk vinter.

– Mange ser til Helgeland for måten de hanskes med problemet, men dette er å være reaktiv og tar mye tid. Det bør gjøres noe før problemet oppstår. Vi ser at sjåførene har det pliktige antall kjettinger, men at de ikke forstår hvordan de skal brukes.

Det å føre en trailer på vinterveier i nord uten skikkelige dekk er å føre et drapsvåpen. Jeg er også redd for å møte en av disse rundt en sving og det burde vært forbudt, sier Knut Danielsen.

Ta ansvar

Han mener også at firmaene som står for mye av kabotasjen i Nordland bør ta ansvar.

– Posten, lakseprodusenter og andre firmaer som bestiller transport bør stille krav til trailerne som skal frakte godset. Hvis de hadde gjort det hadde vi blitt kvitt mange useriøse aktører og det er nok disse som står for mesteparten av de farlige situasjonene langs vinterveiene, sier han.

Flere bil og motorsaker fra ranablad.no finner du her:

Les også: Dette blir drømmebilen til veldig mange nordmenn