Dette er siste smakebit vi har fått på Qashqai   før den offisielle debuten. Slik ser fronten ut   helt umaskert.
Dette er siste smakebit vi har fått på Qashqai før den offisielle debuten. Slik ser fronten ut helt umaskert.

Qashqai: Denne nyheten skal bli en storselger

Debuterer snart – her er siste smakebit på nye Qashqai.

Nissan teller nå ned til helt ny Qashqai.

Bare noen dager før bilen skal vises offisielt for første gang, gir de oss en siste smakebit.

Dette bildet som viser en helt umaskert Qashqai forfra er akkurat sendt ut. Nissan beskriver selv dette som sin viktigste modell i moderne tid – da er det kanskje ikke rart at de gjør sitt ytterste for å få mest mulig ut av selve lanseringen.



Dominert klassen

Crossoveren Qashqai har nemlig vært en eneste stor suksess for Nissan. I utgangspunktet et ganske dristig modell, en høyreist blanding av SUV og stasjonsvogn – med eller uten firehjulstrekk.

Men Nissan traff markedet perfekt – og Qashqai har dominert sin klasse i flere år. Her hjemme har den vært en bestselger fra første stund. Og selv om den nå begynner å trekke på årene, var Qashqai den åttende mest solgte bilmodellen i Europa i fjor – og til sammen 400.000 eksemplarer rullet ut fra fabrikkene.


LES OGSÅ: Derfor er Qashqai et veldig smart bilkjøp

Første smakebit

Nissan har holdt en svært lav profil underveis i utviklingen av andre generasjon Qashqai. Det har lekket få detaljer om den – og vi har nesten ikke sett spionbilder av bilen.

Alt dette for å skjerme dagens modell mest mulig – og sikre at salget ikke faller for mye når kunder bli klar over at en ny modell er på vei.

Men det vi vet er at bilen er designet i England og i likhet med forgjengeren skal produseres ved Nissan-fabrikken i Sunderland.

Tøff lillebror

Til tross for at dagens Qashqai har fått skryt for designet, later det til at Nissan kommer til å endre ganske mye på det. Kilder ved fabrikken sier at andre generasjon skal bli mer innovativ, både på design og det tekniske.

Lillebror Juke viser med all tydelighet at Nissan våger å skille seg fra mengden.

For Qashqais del er det ventet at mye blir hentet over fra konseptbilen Hi-Cross (bildet under) som ble vist første gang på bilutstillingen i Genève i fjor.

Fronten er i alle fall langt mer markant og også sporty enn tidligere.

Styggrask: Les testen av Nissan Juke her

Dropper sjuseter

Nissan har også bekreftet at det skal komme en sporty Nismo-utgave av nye Qashqai.

Mye tyder imidlertid på at +2 – altså sjuseter-utgaven av Qashqai – ikke blir erstattet. I stedet skal neste generasjon av storebror X-Trail ta seg av kundene som ønsker SUV med sju seter. En ny 1,2-liters bensinmotor på 114 hestekrefter er ventet å bli innstegsmodell, sammen med en 1,5-liters dieselmotor på 109 hestekrefter.

LES DUELLEN: Qashqai møter Skoda Yeti

Konkurransedyktig priset

Lavt forbruk og utslipp, kombinert med at Nissan sannsynligvis har redusert vektet på bilen, lover bra for norske avgifter – og dermed prisen på bilen.

Første generasjon Qashqai har vært svært konkurransedyktig priset. Nå har den fått en rekke nye konkurrenter i løpet av de siste årene – det er ventet at Nissan vil matche de aller fleste av dem på pris også med den nye utgaven.

Toppmodell med sju seter og 4x4 – les testen her:

Konseptbilen Hi Cross skal fortelle oss endel om det vi kan vente av utseendet på nye Qashqai. Men sannsynligvis kommer Nissan til å dra på litt mer når de kommer til produksjonsklar modell. De lover i alle fall et design som skal stå ut fra mengden.
Konseptbilen Hi Cross skal fortelle oss endel om det vi kan vente av utseendet på nye Qashqai. Men sannsynligvis kommer Nissan til å dra på litt mer når de kommer til produksjonsklar modell. De lover i alle fall et design som skal stå ut fra mengden.


LES OGSÅ: Bli med på jakt etter den beste brukt-SUVen