Tilskuersnitt_2003 13
Tilskuersnitt_2003 13

Derfor svikter publikum Tippeligaen

Tippeligaen opplever sitt verste tilskuersnitt på ti år. – Vi må tilbake til røttene, sier Norsk Supporterallianse (NSA).

I rekordåret 2007 var det omtrent utsolgt på samtlige Tippeliga-arenaer i hver serierunde.

Hele 10.521 tilskuere var i snitt på stadion under hver kamp.

LES OGSÅ: RBK har mistet hver tredje tilskuer på fem år: – Tilskuersvikt et problem i hele Europa

– Det er klart det er mange årsaker, som blant annet popularitetskurver. Skal man imidlertid finne årsaken til nedgangen må man prøve finne tilbake til røttene, og hva som gjorde at publikum trivdes på kamp for noen år siden

Verst på ti år
Nå er tilskuersnittet sunket drastisk. To serierunder før slutt ligger snittet på 6803 tilskuere per kamp, og det er det laveste siden 2003.

Norsk Supporterallianse (NSA) tar nedgangen på alvor.

– Det er klart det er mange årsaker, som blant annet popularitetskurver. Skal man imidlertid finne årsaken til nedgangen må man prøve finne tilbake til røttene, og hva som gjorde at publikum trivdes på kamp for noen år siden, sier pressetalsmann Bjørnar Posse Sandboe til TV 2 Sporten.

Hva mener du? Si din mening i bunnen av saken!

Han mener den massive mediedekningen av Tippeligaen for noen år tilbake har mye av æren for at over 10.000 tilskuere gikk på kamp i 2007.

– En del av årsaken til den store interessen for en del år tilbake var en veldig hype bygget opp av TV 2, der det ble satt av stor redaksjonell plass til dekningen av Tippeligaen. Mange som var på kamper da var der på grunn av underholdningens sin del og «hypen» sin del, sier han.

LES OGSÅ: Publikum svikter Tippeligaen: – Vi mangler profiler

TOMME SETER: Publikum svikter Tippeligaen. (Foto: Teigen, Trond Reidar/NTB scanpix)
TOMME SETER: Publikum svikter Tippeligaen. (Foto: Teigen, Trond Reidar/NTB scanpix)

– Neste gang det skal selges TV-avtaler må det legges til rette for at fotballen blir et stadionprodukt, og ikke et TV-produkt. Folk er ikke interessert i å se Tippeligaen på nettbrett

– Folk vil ikke se Tippeligaen på nettbrett
NSA-talsmannen håper derfor at Norges fotballforbund (NFF) tar mer hensyn til stadionproduktet enn TV-produktet når rettighetene skal selges ved neste anledning.

– Neste gang det skal selges TV-avtaler må det legges til rette for at fotballen blir et stadionprodukt, og ikke et TV-produkt. Folk er ikke interessert i å se Tippeligaen på nettbrett, fastslår han.

Som en del av den nye TV-avtalen har kampene i Tippeligaen fått avspark på svært varierende tidpunkt. Noen kamper starter fredag klokken 19.00, noen lørdag klokken 15.30 og 18.00 og søndag klokken 19.00.

– I tillegg handler det om forutsigbarhet. Det handler om at kampene går på faste tidspunkter, og det å planlegge kalender etter kampene. For noen år siden gikk flesteparten av kampene klokken seks søndag kveld, og hovedkampen klokken 20.00 søndag. Da var det mye lettere for publikum å forholde seg til kampstidspunktene, sier Bjørnar Posse Sandboe.

En av klubbene som har opplevd en stor nedgang de siste årene er Brann. For seks år siden trakk rødtrøyene fra Bergen 17.225 tilskuere i snitt per hjemmekamp. Denne sesongen har snittet falt til 11.296.

LES OGSÅ: Molde selger til gull: – Solskjær har løftet interessen enormt

TOMME SETER: Tippeliga-klubbene sliter med tilskuertallene. (Foto: Ekornesvåg, Svein Ove/NTB scanpix)
TOMME SETER: Tippeliga-klubbene sliter med tilskuertallene. (Foto: Ekornesvåg, Svein Ove/NTB scanpix)

– Det sportslige har mye å si
Styreleder i Branns supporterklubb Bataljonen, Roger Lillebøe, tror grunnen først og fremst er det favorittklubben har prestert på banen de siste årene.

– Publikumssnittet i 2007 var kanskje kunstig høyt. Det var en gullsesong for Brann, og alle skulle på Stadion uansett. Men etter det har de sportslige resultatene vært drastisk dårligere, så det er åpenbart at resultatene har hatt mye å si i Bergen, mener han.

– Hvilke grep kan gjøres for å øke snittet igjen?

– Jeg tror nok mer severdig fotball vil trekke flere folk på kamp. Dette har ikke vært en hyggelig høst for oss i Bergen, svarer Lillebøe, før han fortsetter:

– Samtidig jobber vi veldig tett med Brann-ledelsen om å forbedre selve kampopplevelsen og tribuneopplevelsen. Vi har blant annet en dialog med Brann om å legge til rette for en ny ståtribune for de mest ihuga supporterne, sier han.

LES OGSÅ: Tippeliga-klubbene ser ut til å miste 217.000 tilskuere i år

SVIKTER BRANN: Brann har mistet nesten 5000 tilskuere i snitt siden 2007. (Foto: Hommedal, Marit/NTB scanpix)
SVIKTER BRANN: Brann har mistet nesten 5000 tilskuere i snitt siden 2007. (Foto: Hommedal, Marit/NTB scanpix)

Tror nedgangen fortsetter
Han er samtidig helt enig med Norsk Supportallianse i at kamptidspunktene i Tippeligaen for øyeblikket er vanskelige å forholde seg til.

– Det er veldig viktig for publikum med forutsigbarhet. Når en person som meg, som mildt sagt er ganske opptatt av Brann, ikke en gang vet når Brann skal spille neste hjemmekamp så sier jo det litt. Publikum ble hørt før denne sesongen og vi fikk flyttet mandagskampen. Men jeg er ikke sikker på at det er blitt så mye bedre av den grunn, sukker han.

Andre supporterklubber for Tippeliga-klubbene TV 2 Sporten har vært i kontakt med nevner få profiler, stor konkurranse fra internasjonale ligaer som Premier League og La Liga, samt en økende interesse for andre idretter som årsaker til at publikum svikter Tippeligaen.

Supporterlederen i Brann tror neppe tilskuersnittet i Tippeligaen vil øke de neste årene.

– Vi har helt sikkert ikke nådd bunnen. Klubbene og publikum må nå begynne å tenke nytt, både når det gjelder kampopplevelser og supporteropplevelser, fastslår Roger Lillebøe.

Tilskuersnitt Tippeligaen 2000-2013:

2000: 5721
2001: 5552
2002: 6202
2003: 6587
2004: 7968
2005: 9490
2006: 9097
2007: 10.521
2008: 9812
2009: 8966
2010: 8125
2011: 7995
2012: 7014
2013: 6803

Kilde: altomfotball.no

DEBATT:
Hvorfor tror du publikum svikter Tippeligaen?