Dette bør du sjekke før du skifter dekk
Fire tall som kan ha svært stor betydning.
Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Hei Benny. Her er noe jeg håper du kan svare meg på. Jeg var innom dekkforhandler for å kjøpe en såkalt latmannsarm til hjulvinne i dag. Jeg forsøkte å legge om dekk i helgen som var, men hjulmutrene satt bom fast. Selgeren her var veldig på hugget og tydeligvis ute etter å selge meg mer enn bare latmannsarmen.
Han spurte en del om dekkene mine, om mønsterdybde, men også hvor gamle de er, for han påsto at det også er viktig å sjekke, slik at man ikke kjører rundt med for gamle dekk. Ifølge han var fire-fem år riktig levetid for dekkene. Det synes jeg høres litt rart ut ... Han ga meg også en forklaring på hvordan jeg kan sjekke dette, men den fikk jeg ærlig talt ikke helt med meg ... Kan du fortelle hva som er riktig her? Vennlig hilsen Tormod.
Benny svarer:
Hei Tormod – det kan jeg!
Dette er nok ikke bare salgstriks men en høyst relevant problemstilling. Dekk er ferskvare. Det betyr at dekkene blir dårligere etter hvert og at egenskapene derfor forringes. Vinterdekkene er spesielt utsatt her, fordi de gjerne opplever store temperatursvingninger.
Det er stor forskjell på et nytt dekk og ett som er kjørt en vintersesong. Og forskjellen blir større jo eldre dekket er.
Rent konkret blir gummien hardere jo eldre dekket er. Hard gummi er negativt for både veigrep og bremselengde. Du får mindre grep og mindre kontroll – og det er naturligvis ikke bra.
Tommelfingerregelen er at man bør bytte dekkene etter fire-fem sesonger, uavhengig om hvor slitte de er. Da har de egentlig gjort sitt og det er på tide å bytte til nye. Naturligvis vil det være forskjeller her, i forhold til kjørelengde, temperaturforhold osv. Men som et utgangspunkt er dette veldig greit.
Jenter som skifter dekk – det er sjeldne saker!
Fire tall
Så til hvordan du finner ut hvor gamle dekkene som sitter på din bil er. Produksjonsdatoen står faktisk stemplet inn i dekksiden som en liten kode.
Dette er fire tall etter hverandre, og de er ofte plassert inne i en oval. Tallene står for produksjonsuke, og produksjonsår. For eksempel: 2310. Da står de to første tallene for ukenummeret dekkene ble produsert, i dette tilfellet uke 23.
De to siste tallene står så for årstallet dekket ble produsert, her 2010.
Dekk som er eldre enn fra 01.01. 2000 har en trekant i koden som illustrerer 1990-tallet. Tallet som står sammen med trekanten viser hvilket år på 1990-tallet det er. Og finner du noe sånt på dekkene dine, bør du naturligvis bytte dem ut så fort som overhodet mulig!
ABS: Dette har gjort bilkjøringen mye tryggere
Stort arkiv
Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen
Velkommen – og lykke til!
LES OGSÅ: Husker du denne raringen?
Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: