Northugen
Northugen

Slik blir Northugs treningsopplegg

Vil holde seg i lavlandet i jakten på OL-formen.

Om under én måned er det sesongåpning på Beitostølen for våre fremste skiløpere. Mens Therese Johaug, Marit Bjørgen og de andre landslagsløperne tilbringer viktige høydedøgn i Val Senales, er Petter Northug hjemme i Norge.

Har 2-3 intensive økter
Trener Eirik Myhr Nossum mener det ikke er kritisk med tanke på Sotsji-OL - ennå.

– I mine øyne vil det høydeoppholdet som er nærmest OL kanskje være det aller viktigste. Det handler om akklimatisering til den høyden. Petter er heldig ettersom han har et godt høydegrunnlag fra tidligere, sier Myhr Nossum.

Northug er fortsatt ikke frisk nok til å trene på maks intensitet. De ti neste dagene vil Mosvik-ekspressen ha 2-3 økter med en viss intensitet.

Les: Northug ønsker å trene for fullt

Slik blir Northugs treningsplan de ti neste dagene:
– Fortsatt prioriter rolig trening
– 2-3 i3-økter i løpet av 10 dager
– Oppretthold den samme intensiteten på styrketrening
– Prioriter barmark

Tror på god slagplan
Basert på puls definerer Olympiatoppen i3 mellom 82-87 prosent av makspuls. Etter hvert vil Northug trappe opp treningen, men han vil holde seg i lavlandet. Kun der kan han trene intensivt.

– Hvis han kommer seg via rolig trening kan vi ikke dra til høyden, der det uansett er rolig trening. Man kan ikke drive å dunke i5-økter i høyden. Så enkelt er det. Det handler om prioriteringer. Man må veie gevinst opp mot risiko. Jeg tror vi har en bra slagplan, sier Nossum.