Citroën DS3   her i Racing utgave   er nybilen på det norske markedet med høyest næringsandel.
Citroën DS3 her i Racing utgave er nybilen på det norske markedet med høyest næringsandel.

DS3: 87 prosent av eierne har ikke betalt for den selv

Designbomben skiller seg kraftig ut i markedet.

Nybilsalget i Norge er på rekordnivå akkurat nå. Det går generelt sett bra i landet vårt – og det gjenspeiles i at mange kjøper nybil.

Men det er slett ikke bare privatpersoner som står for dette. Så langt i år er 42,4 prosent av nybilene kjøpt til næringsbruk – eller det vi gjerne kaller firmabiler.

Golf topper

Avisen Dagens Næringsliv kårer hvert år Årets firmabil i samarbeid med bilimportørene. Denne uken får vi vite hva som blir Årets firmabil 2013 – og i denne forbindelsen har avisen også sett nærmere på hva firmabilkjøperne går for når de skal ha bil.

Interessant nok avviker topp 10 firmabiler ganske kraftig fra det som er den offisielle topplisten, selv om bilen helt øverst er den samme. Der finner vi nemlig VW Golf på begge lister.

Nå er sensasjonsbilen Norges mest solgte

Velger Volvo

Men Golf er langt fra vinneren når vi ser på næringsandel. Der ligger Golfen på 46,2 prosent. Dermed må den se seg solid slått av flere andre biler på topp 10 firmabiler, blant dem Volvo V60 på 68,2 prosent, Peugeot 208 på 67,2 prosent og Volkswagen Passat på 67 prosent.

På salgslistene til og med september, er Passat på en tiendeplass, blant firmabilkjøperne er den på plass tre. Volvo er generelt sterkt overrepresentert blant firmabilkjøperne, både V40, V60 og V70 gjør det bra her.

Høyeste næringsandel

Men Dagens Næringslivhar ikke bare sett på de mest solgte bilene. De har også sett nærmere på hvilke bilmodeller som uavhengig av antall solgte har høyest næringsandel.

Og her er det duket for en vinner som kanskje overrasker mange som følger med i bilmarkedet. Helt til topps i denne kategorien går nemlig designbilen Citroën DS3.

Den har en næringsandel på hele 87,2 prosent. Hele 266 av 305 solgte DS3 så langt i år er kjøpt i næring. På plassen etter følger for øvrig BMW 1-serie, her er næringsandelen ifølge Dagens Næringsliv like under 80 prosent.

Særpreget fortsetter også inne i DS3 - dette er en småbil som skiller seg fra mengden.
Særpreget fortsetter også inne i DS3 - dette er en småbil som skiller seg fra mengden.

Bruktkupp: Les mer om DS3 og en annen designbil her

Risikabelt nybilkjøp

– DS3 er en typisk morobil, en bil som velges med hjertet og som byr på veldig mye særpreg. Med kompakte mål er den også en ganske urban bil. Utseendet står ut i mengden, og den egner seg derfor bra for dem som ønsker profilering, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.

– Men hvorfor så høy næringsandel?

– Det har nok flere grunner, men en viktig en tror jeg er at dette nok kan framstå som et ganske risikabelt bilkjøp. Citroën har generelt høyt verditap og dette er en ny modell som mangler historikk. Biler som dette har gjerne bra salg i starten, så bråstopper det – og det gjenspeiler seg også fort på bruktmarkedet. Dermed tror jeg nok en god del privatkjøpere rett og slett ikke tar sjansen på DS3 – selv om de har lyst på den, sier Knut.

Hopp inn og bli overrasket: Vi har testet storebror!

Ekstra franske

– Ja for bilen er kul?

– Så absolutt! Med denne bilen viser Citroën at de fortsatt våger å satse på særpreg. Det er en liten designbombe, der både interiør og eksteriør skiller seg solid fra mengden.

Citroën har rullet ut en liten familie av sine DS-biler de siste årene. Her tør de igjen å skille seg ut, være litt ekstra "franske". Dette er virkelig et friskt pust i bilmarkedet, mener Knut.

75 brukte

Hvis du har lyst på DS3, men ikke er blant de heldige som har firmabil – da kan du glede deg over at det er et bredt utvalg av bilen på bruktmarkedet.

Akkurat ligger det hele 75 eksemplarer ute på finn.no. Rimeligst er en 2010-modell som har rullet 68.000 kilometer, den blir din for 130.000 kroner, pluss omregistrering.

Vi blir lurt! Dette er ikke en cabriolet ...


Mulig å prute

De aller rimeligste eksemplarene selges av privatpersoner, men du skal ikke mye over 140.000 kroner før den første forhandlerbilen dukker opp, en 2010-modell med svært kurante 46.000 kilometer på telleren.

– Farge og utstyr er svært viktig på DS3, modeller som oppleves som litt ukurante i så måte skal være vesentlig billigere enn de som er "riktige". Med 75 eksemplarer til salgs av en såpass smal modell, bør det være veldig gode muligheter for å prute. Det gjelder særlig fra privatpersoner, ikke minst hvis selger har det litt travelt med å bli kvitt bilen, avslutter Knut Skogstad.

Enkel regel: Hvis prisen "kan diskuteres" - da skal du prute!

Fin bil - men hun har neppe betalt for den selv ...
Fin bil - men hun har neppe betalt for den selv ...

Klikk her for å lese mer om DS3