Aston Martin fikk mye pepper for den Mercedes GL baserte konseptbilen Lagonda SUV, som ble presentert for to år siden. Nå er ideen aktuell igjen, men den blir nok ikke seende slik ut.
Aston Martin fikk mye pepper for den Mercedes GL baserte konseptbilen Lagonda SUV, som ble presentert for to år siden. Nå er ideen aktuell igjen, men den blir nok ikke seende slik ut.

Aston Martin Lagonda: Nå jobber de med SUV-planer igjen

Diger Aston Martin med trekk på alle fire? Ja, det kan bli virkelighet.

Allerede i 2009 avduket Aston Martin-sjefen Ulrich Bez konseptbilen "Lagonda SUV" på bilutstillingen i Genève.

Bilen var stor og grovbygd, og med karosserilinjer som verken minnet særlig om Aston Martins øvrige, svært så spenstige modellrekke – eller om så mye annet.

Konseptbilen hadde bensin V12-motor, men allerede ved avdukingen av skapningen, ble det snakket om en fremtid med både diesel- og hybriddrift. Men planene var ikke veldig konkrete.

Nå har det gått fire år. I mellomtiden har man – ifølge ryktene – hatt både finansiering og mulige samarbeidspartnere klare, men trakk allikevel tilbake planene. Timingen var feil. Ikke minst på grunn av etterdønningene av finanskrisen.

Børstet støvet av planene

Men nå later det til at ting er i gang igjen. Det skyldes ikke minst at man funnet fram til en god samarbeidspartner.

For Aston Martin-konsernet er selvsagt en altfor liten fisk i sjøen til å kunne klare et slikt prosjekt på egen hånd.

Det bekreftes nå et samarbeid med Mercedes' tuningdivisjon AMG.

- Hvis du ser på hvordan Porsche og Volkswagen jobbet sammen for å produsere to helt forskjellige biler, vil det være fullt mulig å ha en lignende ordning med Mercedes, så lenge som vår bil er klart og tydelig en Aston Martin.

Det sier Ulrich Bez nå. Med klar henvisning til VW Touareg og Porsche Cayenne.

Dette er verdens kuleste varemerke, ifølge britene:

Baseres på Mercedes M-klasse

Nye markeder med sportsbil-fiendtlig veinett og klimaforhold har aktualisert planene om en egen Lagonda-serie av biler med fokus på luksus og komfort, mer enn Aston Martins tradisjonelle sportslighet.
Nye markeder med sportsbil-fiendtlig veinett og klimaforhold har aktualisert planene om en egen Lagonda-serie av biler med fokus på luksus og komfort, mer enn Aston Martins tradisjonelle sportslighet.

Men blekket har knapt har tørket på AMG-kontrakten, så det er ingen som snakker om en mulig tidsramme for Lagonda ennå.

Det er nok grunn til å anta at det kan gå ytterligere to år før samarbeidet bærer såpass med frukter at en ferdig bil kan vises.

Det har vært spekulert i om Mercedes sin digre SUV – GL vil ligge til grunn for den nye Aston Martinen, men det mest sannsynlige scenariet for Lagonda er at den vil være basert på neste generasjon M-klasse.

Vi snakker nok da trolig 2017- om Mercedes følger sin vanlige livssyklus på denne modellen.

Aston Martin Cygnet: Nå er det slutt for verdens dyreste småbil


Ikke Lagonda – men Aston Martin

Aston Martin snakket i en periode om å ha Lagonda som et eget merke – litt på samme måte som Maybach var for Mercedes – og lansere flere modeller under nettopp Lagonda-navnet.

Dette legges nå på is og man lager en Aston Martin Lagonda i første omgang.

Sug på de "nye markedene"

En av grunnen til at de setter i gang SUV-prosjektet er ganske sikkert utviklingen på de "nye" markedene, som Kina og Russland.

Der er suget etter luksusbiler stort, og veinettet og klimaforhold av en slik beskaffenhet at det er begrensede volummuligheter for Aston Martins eksisterende sportsbiler. Høyere bakkeklaring og vinteregenskaper antyder dermed at det vil være smart å starte med en SUV.

Noe kjent med navnet?

Sist Lagonda-navnet var aktivt i bruk var på den ultimate Aston Martin-sedanen som ble produsert mellom 1976 og 1989. Den var like kompromissløst vakker som den var teknisk avansert - OG notorisk upålitelig. Her en serie 4 fra perioden 1987-1989. Foto: Netcarshow.com
Sist Lagonda-navnet var aktivt i bruk var på den ultimate Aston Martin-sedanen som ble produsert mellom 1976 og 1989. Den var like kompromissløst vakker som den var teknisk avansert - OG notorisk upålitelig. Her en serie 4 fra perioden 1987-1989. Foto: Netcarshow.com

Topp 5: James Bond-biler

Drar du kjensel på Lagonda-navnet? Det har blitt brukt før.

Aston Martin var nemlig svært nær ved å gå konkurs på midten av 1970-tallet og trengte sårt en bilmodell som raskt kunne bedre situasjonen.

Tradisjonelt har Aston Martin laget todørs sportsbiler, men nå tok de sats og lanserte Lagonda som var en firedørs sedan med en helt ny V8-motor.

Like etter lanseringen mottok Aston Martin flere hundre bestillinger på bilen.

Litt fort i svingene ...

Dessverre hadde det nok gått litt fort i svingene den gangen. Den lekre bilen var befengt med en del tekniske problemer og fikk fort et litt rufsete rykte – for å si det pent ...

Derfor kan det nok være smart å ikke gå i den samme fella igjen nå. Med tanke på det er nok samarbeidet med Mercedes og AMG også et smart trekk.

Les også: Rapide – etterkommeren etter forrige Lagonda