Ikke helt godkjent. Den ansatte EU godkjente sin egen bil. Vegvesenet mente imidlertid bilen var i så dårlig forfatning at den ble avskiltet på stedet. Da mistet Scania Fauske retten til å foreta EU kontroller. (Foto: lars Antonsen, an.no/ANB)
Ikke helt godkjent. Den ansatte EU godkjente sin egen bil. Vegvesenet mente imidlertid bilen var i så dårlig forfatning at den ble avskiltet på stedet. Da mistet Scania Fauske retten til å foreta EU kontroller. (Foto: lars Antonsen, an.no/ANB)

Mekanikeren EU-godkjente sin egen bil - så ble han stoppet ...

Så dårlig stand at den ble avskiltet på stedet.

Scania-mekanikeren EU-godkjente sin egen privatbil. Da den kom ut på veien ble den avskiltet.

Det var tidligere i sommer mannen ble stoppet av Statens vegvesen i en rutinekontroll. Bilen var nettopp EU-godkjent, men det var bare på papiret.

- Bilen var i så dårlig teknisk stand at den ble avskiltet på stedet, sier overingeniør Frank Åseng i tilsynsseksjonen i Statens vegvesen, til Avisa Nordland.

Alvorlig

Og siden sjåføren hadde kontrollert og EU-godkjent sin egen bli på jobb, mistet arbeidsgiveren, Scania Norge avdeling Fauske, autorisasjonen for EU-kontroll.

- Vi må kunne stole på verkstedene som er satt til å EU-kontrollere. I dette tilfellet var saken svært alvorlig siden en av de ansatte hadde godkjent sin egen bil. Denne bilen var imidlertid langt fra godkjent, sier Åseng.



Stikkprøve

Tilsynsenheten tar jevnlige stikkprøver av nylig EU-godkjente biler. Det var under en slik kontroll på Fauske i juli at den falske kontrollen ble oppdaget.

- Vi benytter utstyr som skanner bilskiltene. Er det under tre uker siden EU-kontrollen, blir bilen tatt inn til kontroll. Enten på veien eller i kontrollhall som i dette tilfellet, sier Frank Åseng.

- Mild straff

Scania Fauske får tilbake autorisasjonen 16. desember.

- Vi reagerte med tre måneders inndragning. Det er en mild straff for et så grovt forhold, men på en annen side har ikke denne Scania-avdelingen hatt noen slike tilfeller tidligere, sier Frank Åseng i Statens vegvesen.

Daglig leder John Egil Larsen ved Scania Fauske vil ikke kommentere hendelsen, men henviser til Scania Norge. Kommunikasjonsdirektør John Lauvstad i Scania Norge ser alvorlig på hendelsen som behandles som en personalsak.

- Tilbakekallelsen skyldes en rutinesvikt i våre systemer. Slikt skal ikke skje. Vi går nå gjennom våre rutiner og endrer disse slik at lignende saker ikke skal oppstå for ettertiden. Vi er en seriøs aktør i markedet og har stor forståelse for at det blir stilt strenge krav til oss som kontrollfunksjon for kjøretøyer, sier Lauvstad.

Du kan lese mer om bil og trafikk på an.no - her:

LES OGSÅ: Sparte 15.000 kroner på EU-kontroll




tv