Hakkapelitta 8
Hakkapelitta 8

Nokian Hakkapelliita 8: Best i test – men forbudt i Norge

Nytt superpiggdekk går helt til topps i årets vinterdekktest.

Finske Testworld gjennomfører hvert år en svært omfattende dekktest, tilpasset nordiske forhold.

De tester både piggfrie vinterdekk og vinterdekk med pigger – og resultatene fra denne testen har stor betydning både for bransjen og forbrukerne.


Stort skritt videre

Nå er årets resultater akkurat ute, og helt til topps blant piggdekkene går et dekk det har vært mye oppmerksomhet rundt her i Norge.

Nokians nye Hakkapelliita 8 blir nemlig regnet som et stort skritt videre for piggdekk-teknologien – men i Norge er det rett og slett forbudt å bruke.

Da Broom skrev om dette i forrige uke, fikk vi denne kommentaren fra Fredrik Hauge som er produktsjef for Nokian Dekk AS i Norge:

Slik skal dekkstøyen bli borte:

Vil gjøre egne tester

– Det som har skjedd her er at norske myndigheter ikke har villet godkjenne dekket, slik som de svenske og finske myndighetene har gjort. De vil heller gjøre sine egne tester, forklarer han. Gjennomføringen av disse testene har blitt utsatt. Dessverre.

– Takket være ny teknologi er veislitasjen redusert med hele 12 prosent i forhold til et teoretisk referansedekk på nye Nokian Hakkapelliita 8 – dette har Nokian både forsket mye på og testet ut – og det kan selvfølgelig dokumenteres, forteller Hauge.

LES OGSÅ: Mener nye EU-regler bare forvirrer


Ikke samme lov

I Hakkapelliitta 8 er piggplasseringen dataoptimert. Piggene ligger ikke i rekker, men jevnt fordelt over hele slitebanen. Dette gjør at piggene ikke ligger rett bak hverandre, noe som gir bedre grep.

Norske myndigheter har ikke godkjent samme piggdekk-lov som i Sverige og Finland, men har videreført dagens lovverk for 2013/2014-sesongen. Det betyr at Nokian Hakkapellita 8 ikke blir godkjent fordi antall pigger overskrider hva som er godkjent i særegne norske lover.

Svevestøv

Senioringeniør Espen Andersson i Statens vegvesen Vegdirektoratet gir følgende kommentar til saken:

– Hakkapellita 8 fra Nokian er ikke i henhold til de kravene som stilles til piggdekk i vår norske kjøretøyforskrift. For å kunne godkjenne dette dekket eller innvilge en midlertidig dispensasjon fra regelverket, trenger vi dokumentasjon om dekkets kjøre-, slitasje- og miljøegenskaper. Som hovedregel kreves det uavhengig dokumentasjon. Vi har bedt importør og produsent om mer dekkende dokumentasjon og er i god dialog om dette.

– Slitasje på veidekke er et viktig bakenforliggende hensyn i vårt regelverk. Det er trolig årsakene for at våre finske og svenske kollegaer har godkjent dekket. Men det er ikke slitasjeegenskap som er kjernen i dette tilfelle, men dekkets miljøegenskaper – mer konkrete svevestøvproblematikken knyttet til piggdekk. Hvor mye et dekk sliter på veidekket sier ikke nødvendigvis noe om hvor mye svevestøv som genereres. Den foreløpige dokumentasjonen som vi har fått sier for lite om svevestøvproblematikken.

Dekkskift: Slik gjør eksperten det

Eksepsjonelt grep

I testen til finske Testworld går altså dette dekket helt til topps blant piggdekkene.

Det får særlig skryt for svært godt grep på is, dette blir betegnet som eksepsjonelt. I tillegg blir respons og generelle egenskaper på vinterføre trukket fram som svært bra.

Men enn så lenge kan du altså ikke få bruke dette dekket lovlig i Norge.

Det er livsfarlig – men mange tar sjansen

Vinteren står for døren - og nå er det tid for vinterdekk for de aller fleste av oss. Men norske regler gjør at vi ikke får kjøpe en av årets mest spennende nyheter å¨dekkfronten.
Vinteren står for døren - og nå er det tid for vinterdekk for de aller fleste av oss. Men norske regler gjør at vi ikke får kjøpe en av årets mest spennende nyheter å¨dekkfronten.

Derfor trenger du to sett dekk – uansett bil