Her smeller det   og for første gang klarer en kineisk bilprodusent toppscore hos Euro NCAP. Det har Qoros all grunn til å være både stolte og fornøyde med.  (Foto: Euro NCAP)
Her smeller det og for første gang klarer en kineisk bilprodusent toppscore hos Euro NCAP. Det har Qoros all grunn til å være både stolte og fornøyde med. (Foto: Euro NCAP)

Qoros 3: Denne krasjen er historisk

Klarer noe ingen andre bilmodeller fra hjemlandet har fått til.

Qoros er et av de mest spennende navnene innenfor bilbransjen akkurat nå.

Med kinesiske og israelske eiere og en rekke veteraner fra europeisk bilbransje med på laget, har de ambisjoner om å bli store på kort tid. Blant annet tar de mål av seg å bli det første kinesiske bilmerket som for alvor klarer å etablere seg i Europa.

Tidligere Saab-ansatte

For å klare det har de blant annet hyret inn sjefdesigner Gert Hildebrand som har en fortid fra blant andre Opel, VW og sist Mini. Dessuten jobber mange tidligere Saab-ingeniører nå for Qoros.

En viktig del av strategien er å sette ut så mye utviklingsarbeid som mulig til samarbeidspartnere, slik at Qoros selv kan holde kostnader og antall ansatte så lavt som mulig i denne fasen.


LES OGSÅ: Derfor skal denne bare selges i Kina


Imponerte stort

Da det europeiske krasjtest-instituttet Euro NCAP forleden testet mellomklasse-sedanen Qoros 3 for første gang, ble det sett på som den første indikatoren på om Qoros har lagt lista høyt nok til å ha reelle muligheter til å lykkes i Europa.

Når det omfattende testprogrammet var gjennomført og dommen forelå – ja, da var svaret på det ganske så entydig. Qoros 3 imponerte stort. Den oppnådde det beste testresultatet hos Euro NCAP så langt i 2013. Og ikke minst: Dette er en første kinesiske bilen som oppnår toppscore og fem stjerner.

Qoros GQ3 skal være bygget etter
Qoros GQ3 skal være bygget etter

LES OGSÅ: Gamle Volvoer skal leve videre i Kina:


Kunne ikke bomme

For Qoros er dette naturligvis ekstremt viktig. Kinesiske biler har ved flere anledninger gjort det elendig i kollisjonstester – noe som har ødelagt mye for deres anseelse, særlig i Europa.

Flere merker har allerede forsøkt seg i vår kant av verden, men lagt satsingen på is etter å ha blitt slaktet i kollisjonstester. Derfor kunne ikke Qoros bomme på dette – tvert imot var det viktig å markere seg i helt motsatt ende av skalaen.

Slår seg konkurs – og forsvinner fra stort marked


Svært fornøyd

Det har de altså klart å gjøre. Qoros-sjef Volker Steinwascher (som har en fortid i VW-konsernet), sier i en uttalelse at selskapet er svært fornøyd med resultatet:

– Sikkerheten i bilene våre har vært et av de viktigste punktene helt fra starten av. Det viser at vi setter kundene våre i fokus og det sier også svært mye om hvordan vi har utviklet denne bilen.


Til Europa i år

Qoros 3 fikk mye skryt for beskyttelsen av fører og passasjerer, den oppnådde blant annet en score på hele 95 prosent på beskyttelse av voksne. Den fikk også svært sterke 81 prosent på sikkerhetssystemer.

Bilen kommer til Europa sent i år. Først ut er markeder i Øst-Europa, men det skal ikke vare lenge før de også sikter seg inn mot store bilmarkeder som Tyskland og Frankrike.

Qoros er en relativt stor sedan, med lengde på 4,61 meter. Blant de opplagte konkurrentene nevnes biler som Skoda Rapid og Seat Toledo.

LES OGSÅ: Denne bilen får ikke vi kjøpe

Qoros 3 er større enn de fleste konkurrentene i klassen for kompakte sedaner - og blir helt sikkert svært konkurransedyktig priset.
Qoros 3 er større enn de fleste konkurrentene i klassen for kompakte sedaner - og blir helt sikkert svært konkurransedyktig priset.

Ferrari har hatt navnetrøbbel – les mer her: