Her er rådene på hvordan du bør tenke for å minimere tapet og risikoen på bilkjøpet. Illustrasjonsbilde.
Her er rådene på hvordan du bør tenke for å minimere tapet og risikoen på bilkjøpet. Illustrasjonsbilde.

Dette er garantien for et godt bilkjøp

Slik kjøper og selger du med minst mulig risiko og tap.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei.

Kan jeg få stille deg et spørsmål? Vi lurer på å kjøpe enten helt ny – eller en nesten ny bil nå. Har du i den forbindelse noen tips å gi på veien? Vi tenker spesielt på dette med verditap og risiko ved gjensalg.

Bilen vi har sett oss ut er forresten en VW Golf. Takknemlig for svar! Hilsen fra Horten.

Benny svarer:

Heisann i Horten!

Det er klart du kan stille meg spørsmål. Det er jo derfor jeg er her!

Det å kjøpe nye eller nyere bil er dessverre som regel forbundet med tap – eller rettere sagt avskrivning. Slik er det bare.

Det gjelder altså å gjøre dette så lite som mulig. Når det gjelder første del av jobben – så har du klart den veldig bra på egenhånd. Nemlig å finne en kurant bil som vil være attraktiv i bruktmarkedet den dagen du skal selge.

Kurant modell

Alt tyder på at VW Golf – nok en gang blir Norges mest solgte bil. Den gamle sannheten om at biler som selger godt som nye er populære også som brukte, den gjelder fortsatt.

Velger du en litt velutstyrt Highline-utgave i en pen farge og ikke aller minste motor så gjør du det enda enklere for deg selv.

Du sier ny eller nesten ny. Med tanke på at verditapet definitivt er aller størst det første året, hadde jeg her valgt en ett år gammel bil, men av den siste modellen – Golf VII, som ble lansert i fjor. Den oppfattes fortsatt som ny av markedet. Og om du selger den om ikke altfor mange år, så er det fortsatt siste versjon du da har.

Fortsatt garanti gir trygghet

Apropos dette med salgstidspunkt. Jeg tror at du kanskje oppnår både best totaløkonomi og risiko om du selger den etter tre år.

Fordi:

- Du har kjøp den som en ett år gammel bruktbil og fått tatt bort den «styggeste» avskrivningen som er det første året.

- Det er fortsatt siste modell – og den oppfattes som rimelig ny i markedet og derfor er attraktiv.

- Selger du den etter tre år, er det fortsatt ett års nybilgaranti igjen (forutsatt at bilen er kjøpt ny i Norge). En trygghet for både deg som selger og ikke minst for en ny eier. Skulle noe gå galt, så er det en garantisak.

- Samtidig som du har tre år å fordele avskrivingen over slik at «hoppet» opp til en ny bil ikke blir så veldig stort.

Håper dette var noen råd du kan ta med deg på veien.

Lykke til!

LES OGSÅ: Dette er vår test av VW Golf:

Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Mest populære merke på nybil – og på bruktbil

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: