BMW CSL 3.0: Dette er rene tidsmaskinen

Vakker og unik klassiker – nå kan den bli din!

Da BMW gjorde rent bord på racingbaner rundt om i Europa   var dette 'gateversjonen' av racingbilen. Svært dyr og eksklusiv. I dag finnes det få velholdte eksemplarer igjen   og det reflekteres i prisen på denne 40 år gamle bilen ...
Da BMW gjorde rent bord på racingbaner rundt om i Europa var dette "gateversjonen" av racingbilen. Svært dyr og eksklusiv. I dag finnes det få velholdte eksemplarer igjen og det reflekteres i prisen på denne 40 år gamle bilen ...

Om du følger godt med på bruktmarkedet – kan du finne noen virkelig skjulte perler. BMW CLS, forgjengeren til 6-serien, er kanskje ikke den som ligger fremst fremme i pannebrasken – men få vil være uenig i at dette er noe av det mer elegante og tidløse av coupeer som ble laget på 70-tallet.

Det lange panseret, den aggressive fronten, de klassiske fire BMW-lyktene, lave hofter og en høy hekk. På tur med denne fikk eierne mange, lange og misunnelige blikk.

Dessuten hadde modellen en stolt historikk på racingbanen. CLS regnes for å være BMWs start på M-satsingen som ga oss blant annet M1, M3, M5 og M6.

Selv i dag vil denne gateversjonen av racingbilen garantert gi deg mye oppmerksomhet – men gleden vil koste deg 445.000 kroner. Mer enn bilen kostet ny i sine glansdager ...

LES OGSÅ: Endelig er denne klassikeren en veteran!

429 eksemplarer

Det er imidlertid svært få som har hatt gleden av nettopp denne oppmerksomheten. For CSL er i sannhet en sjelden bil.

Denne modellen ble kun produsert i 429 venstrestyrte eksemplarer. Modellen som nå skal selges er nummer 360 av disse.

I tillegg ble det laget drøyt 500 med rattet på feil side.

Bakgrunnen for det lave antallet er at bilen egentlig ble produsert med det for øyet at BMW skulle kunne bruke den i European Touring Car Championship (ETCC).

LES OGSÅ: BMW 3-serie: Her kan du kjøpe en 33 år gammel "nybil"

Et digert treratt bryter litt med det sportslige imaget. Forøvrig er det bøtteseter både foran og bak - og fire elektriske vinduer. Det siste var ingen selvfølge i bilen for 40 år siden ...
Et digert treratt bryter litt med det sportslige imaget. Forøvrig er det bøtteseter både foran og bak - og fire elektriske vinduer. Det siste var ingen selvfølge i bilen for 40 år siden ...

Stolt racinghistorikk

Samme år som denne bilen ble produsert – i 1973 – vant BMW nettopp ETCC med en 3.0 CLS. Sjåføren var Toine Hezeman. Og med unntak av 1975 vant CLS-en ETCC hvert år helt fram til 1979.

Ingen dårlig historikk med andre ord – og en viktig grunnmur for det som nå er kjent som et av de mest sportslige privatbilmerkene.

CLS gjorde dessuten suksess på flere andre fronter i forbindelse med racing.

Les også: Nå har konkurrenten, Mercedes SEC, blitt veteran

Trenger noe "TLC"

Bilen som nå ligger for salg er sannsynlig en av de peneste du kan oppdrive. I 2009 ble den slipt ned og hellakkert i original farge og det er blant annet montert nytt, rustfritt eksosanlegg.

1973-modellen har rullet svært beskjedne 64.000 kilometer på 40 år. Det betyr at de tidligere eierne i snitt har kjørt denne på 1.600 kilometer årlig – og mye av denne kjøringen er ganske sikkert begrenset til godværsdager.

Bilen er i god stand – og rustfri. Men i annonsen står det at det trengs noe "TLC" (for de uinnvidde: Tender Love and Care) når det kommer til treverk, motorrom og interiør.

Da BMW gjorde rent bord på racingbaner rundt om i Europa - var dette
Da BMW gjorde rent bord på racingbaner rundt om i Europa - var dette

Klikk her for å se hele annonsen

Sjeldent utstyrt

Motoren er en BMW-klassiker på 3-liter og seks sylindre på rekke. Den yter 202 hk – og om ikke det gjør den til en rakett, så var det absolutt nok til å fortjene dyp respekt da bilen rullet rundt på gatene i 1973.

Med totalvekt på "bare" et drøyt tonn, ble det absolutt fart på sakene.

Bilen er ellers utstyrt med en noe sjeldent utstyr, som Sheel-seter, hekkspoiler og fire elektriske vinduer.

For øvrig er det bøtteseter både foran og bak – og et digert treratt. Sistnevnte er ikke veldig sportslig akkurat, men det var slik det skulle være.

Les også: BMW E24 – en veteran du kan gjøre importkupp på