Hyundai (t.v.) og Kia (t.h.) er de som skiller seg ut med best garantivilkår i Norge, i følge Forbrukerrådet. Mercedes må finne seg i å være i gruppen med minst forbrukervennlige vilkår ...
Hyundai (t.v.) og Kia (t.h.) er de som skiller seg ut med best garantivilkår i Norge, i følge Forbrukerrådet. Mercedes må finne seg i å være i gruppen med minst forbrukervennlige vilkår ...

Disse bilene har Norges beste – og dårligste – garantier

Ny stor undersøkelser viser store forskjeller. Sjekk ditt merke:

1. januar 2011 skjedde det en liten revolusjon på nybilfronten. Da innførte Norges største bilimportør, Harald A. Møller, fem års garanti på alle biler fra Volkswagen, Audi og Skoda.

I praksis tok de konkurrentene på senga. Men når en så tung aktør gikk ut med lang garanti, tok det ikke lang tid før de kom etter – den ene etter den andre.

Noen måneder ut i 2011 var det dermed bare et fåtall merker som ikke ga fem års garanti/100.000 kilometer på nybilene sine på det norske markedet.

Nå er garantivilkårene blitt enda bedre hos mange. Forbrukerrådet har nettopp offentliggjort Bilgarantiundersøkelsen 2013. Der har de sjekket hvilke merker som har de aller beste – og dårligste – garantiavtalene.

Del med Facebook-vennene dine

Vanskelig å få oversikt

Norge er i en særstilling, sammenlignet med de fleste andre land. Det er mer vanlig med to eller tre års garanti i resten av Europa.

Men selv om alle her til lands leverer langt bedre garantier nå enn for bare noen få år siden – blant annet svarer nå samtlige importører at deres garantier dekker alle de 25 komponentene i Forbrukerrådets tabell (se egen faktaboks) – er det likevel til dels store variasjoner.

For kunden kan det også være vanskelig å skaffe seg oversikt i jungelen av paragrafer og punkter med liten skrift.

Nå er hjelpen kommet i form av en undersøkelse som deler opp i tre kategorier: Mest, middels og minst forbrukervennlige garantier.

LES OGSÅ: Dette er bruktbilene med flest feil

To i særklasse

En tilsvarende undersøkelse ble gjort i 2011 også – i forbindelse med at så mange endret på sine garantier. Da var det en del "rusk" som måtte ordnes opp i. I stor grad har en slik opprydning skjedd, ifølge Forbrukerrådet.

Likevel er det altså noen som er bedre enn andre. Kia og Hyundai troner øverst på garantipallen – med hele syv års garanti.

– Hyundai og Kia skiller seg ut med de mest forbrukervennlige vilkårene med sju års garanti. Det er eksempler til etterfølgelse! Særlig Citroën, Mercedes og Suzuki bør la seg inspirere, anbefaler direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland.

Kia Sportage.
Kia Sportage.
Hyundai Grand Santa Fe.
Hyundai Grand Santa Fe.

LES OGSÅ: Derfor sover du bedre med fem års garanti

Mest forbrukervennlige vilkår

De 10 andre i denne gruppen som tilbyr de mest forbrukervennlige vilkårene er: Audi, BMW, Mini, Mitsubishi, Peugeot, Skoda, Subaru, Toyota, Volkswagen og Volvo.

Totalt er det altså hele 12 bilmerker som skiller seg positivt ut. En stor bedring fra 2011 – da denne gruppen kun besto av BMW, Kia og Toyota.

Minst forbrukervennlige vilkår

I gruppen med middels forbrukervennlige vilkår finner vi fem merker: Opel, Nissan, Mazda, Honda og Ford.

Mens den lite attraktive gruppen med minst forbrukervennlige vilkår består av Citroën, Mercedes og Suzuki.

Subaru XV ble en suksess da den ble lansert på det norske markedet, men i fjor gikk det langt tyngre for den kompakte SUV-en.
Subaru XV ble en suksess da den ble lansert på det norske markedet, men i fjor gikk det langt tyngre for den kompakte SUV-en.

Subaru skiller seg ut

Bare ett merke har garantiutløpskontroll. Det er Subaru – men ifølge vg.no vurderer både Volvo og Opel å innføre det samme.

– Akkurat dette mener jeg avgjort at flere burde innføre. Da flyttes ansvaret for å avdekke feil og mangler over fra forbrukeren og til importøren. Det er mest riktig – og gir mer trygghet, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

LES OGSÅ: Nei – du må ikke finn på å gi garanti privat

Husk-husk

Broom-Benny synes også det er greit å minne om et par viktig punkter rundt garantiordningen på de fleste biler.

– Mange tror at du må følge servicene for at garantien skal gjelde. Det er, med Suzuki som eneste unntak, feil. Garantien gjelder uansett – så lenge det kan vises til at det ikke er noen sammenheng mellom feilen og manglende service.

– Du trenger imidlertid ikke å bruke merkeverksted til servicene, så lenge de utføres i henhold til det produsenten opplyser om skal sjekkes/byttes.

LES OGSÅ: Girkassen røk etter bare noen måneder

Benny foran garasjen
Benny foran garasjen

Rust

– De fleste merker har nå 12 års rustgaranti. Men det er noen forutsetninger i bunn her. for eksempel vil ikke rust som oppstår som følge av ytre påvirkning dekkes. Det må være produksjonsfeil i lakken, som dukker opp i form av blemmer eller overflaterust, sier Benny.

Men de fleste merkene krever at bilene leveres inn til jevnlig kontroll for at lakk- og rustgarantiene skal gjelde. Unntakene er Audi, Skoda, Volkswagen, Volvo og Toyota.

Med unntak av Suzuki og Subaru tilbyr alle en eller annen form for gratis velhjelp eller mobilitetsgaranti.

Innførte også 10 års veiassistanse – les mer her:

Mye bra

Benny tror Forbrukerrådets innsats i 2011 har vært sterkt delaktig til at vilkårene nå er blitt bedre og mer oversiktlig.

– Det er viktig at det gjøres slike undersøkelser med jevne mellomrom. Forbrukerne kan ikke forventes å ha full oversikt på et såpass omfattende system. De som gjør det dårlig, bør nok ta kritikken til etterretning og gjøre endringer. Det er virkelig ikke hyggelig å være i gruppen med minst forbrukervennlige vilkår, sier han.

Klikk her for å se hele undersøkelsen til Forbrukerrådet

De mest forbrukervennlige vilkårene – med 7 års nybilgaranti: Hyundai, Norges beste nybilgaranti – 7 år og inntil 200.000 kilometer Kia, Norges nest beste nybilgaranti – 7 år og inntil 150.000 kilometer De mest forbrukervennlige vilkårene med 5 års nybilgaranti: Audi, BMW, Mini, Mitsubishi, Peugeot, Skoda, Subaru, Toyota, Volvo, Volkswagen Middels forbrukervennlige vilkår: Ford, Honda, Mazda, Nissan, Opel De minst forbrukervennlige vilkårene: Citroën, Mercedes-Benz, Suzuki De mest forbrukervennlige vilkårene – med 7 års nybilgaranti: Hyundai, Norges beste nybilgaranti – 7 år og inntil 200.000 kilometer Kia, Norges nest beste nybilgaranti – 7 år og inntil 150.000 kilometer De mest forbrukervennlige vilkårene med 5 års nybilgaranti: Audi, BMW, Mini, Mitsubishi, Peugeot, Skoda, Subaru, Toyota, Volvo, Volkswagen Middels forbrukervennlige vilkår: Ford, Honda, Mazda, Nissan, Opel De minst forbrukervennlige vilkårene: Citroën, Mercedes-Benz, Suzuki Hyundai, Norges beste nybilgaranti – 7 år og inntil 200.000 kilometer Kia, Norges nest beste nybilgaranti – 7 år og inntil 150.000 kilometer De mest forbrukervennlige vilkårene med 5 års nybilgaranti: Audi, BMW, Mini, Mitsubishi, Peugeot, Skoda, Subaru, Toyota, Volvo, Volkswagen Middels forbrukervennlige vilkår: Ford, Honda, Mazda, Nissan, Opel De minst forbrukervennlige vilkårene: Citroën, Mercedes-Benz, Suzuki De mest forbrukervennlige vilkårene – med 7 års nybilgaranti: Hyundai, Norges beste nybilgaranti – 7 år og inntil 200.000 kilometer Kia, Norges nest beste nybilgaranti – 7 år og inntil 150.000 kilometer De mest forbrukervennlige vilkårene med 5 års nybilgaranti: Audi, BMW, Mini, Mitsubishi, Peugeot, Skoda, Subaru, Toyota, Volvo, Volkswagen Middels forbrukervennlige vilkår: Ford, Honda, Mazda, Nissan, Opel De minst forbrukervennlige vilkårene: Citroën, Mercedes-Benz, Suzuki De mest forbrukervennlige vilkårene – med 7 års nybilgaranti: Hyundai, Norges beste nybilgaranti – 7 år og inntil 200.000 kilometer Kia, Norges nest beste nybilgaranti – 7 år og inntil 150.000 kilometer De mest forbrukervennlige vilkårene med 5 års nybilgaranti: Audi, BMW, Mini, Mitsubishi, Peugeot, Skoda, Subaru, Toyota, Volvo, Volkswagen Middels forbrukervennlige vilkår: Ford, Honda, Mazda, Nissan, Opel De minst forbrukervennlige vilkårene: Citroën, Mercedes-Benz, Suzuki Hyundai, Norges beste nybilgaranti – 7 år og inntil 200.000 kilometer Kia, Norges nest beste nybilgaranti – 7 år og inntil 150.000 kilometer De mest forbrukervennlige vilkårene med 5 års nybilgaranti: Audi, BMW, Mini, Mitsubishi, Peugeot, Skoda, Subaru, Toyota, Volvo, Volkswagen Middels forbrukervennlige vilkår: Ford, Honda, Mazda, Nissan, Opel De minst forbrukervennlige vilkårene: Citroën, Mercedes-Benz, Suzuki Kia, Norges nest beste nybilgaranti – 7 år og inntil 150.000 kilometer De mest forbrukervennlige vilkårene med 5 års nybilgaranti: Audi, BMW, Mini, Mitsubishi, Peugeot, Skoda, Subaru, Toyota, Volvo, Volkswagen Middels forbrukervennlige vilkår: Ford, Honda, Mazda, Nissan, Opel De minst forbrukervennlige vilkårene: Citroën, Mercedes-Benz, Suzuki

De mest forbrukervennlige vilkårene med 5 års nybilgaranti:

Audi, BMW, Mini, Mitsubishi, Peugeot, Skoda, Subaru, Toyota, Volvo, Volkswagen

Middels forbrukervennlige vilkår:

Ford, Honda, Mazda, Nissan, Opel

De minst forbrukervennlige vilkårene:

Citroën, Mercedes-Benz, Suzuki

DETTE DEKKES AV GARANTIENE: Samtlige importører svarer at deres garanti dekker disse 25 komponentene: Xenon-pærer, LED-pærer, kløtsj, svinghjul, styreenheter og elektronikk, turbo, dashbord/instrumentbelysning, radio/lydanlegg, navigasjon, bremseskiver, hjuloppheng/stag/støtdempere/fjærer, eksosanlegg, låser, hengsler, tetningslister, styring/servo/overføring, felger, koblingsdeler til kløtsj, motorvarmer/tilleggsvarmer, fastmontert alarm, setevarmer, klimaanlegg, girkasse, dieselpumpe og nøkkelfri adkomst. DETTE DEKKES AV GARANTIENE: Samtlige importører svarer at deres garanti dekker disse 25 komponentene: Xenon-pærer, LED-pærer, kløtsj, svinghjul, styreenheter og elektronikk, turbo, dashbord/instrumentbelysning, radio/lydanlegg, navigasjon, bremseskiver, hjuloppheng/stag/støtdempere/fjærer, eksosanlegg, låser, hengsler, tetningslister, styring/servo/overføring, felger, koblingsdeler til kløtsj, motorvarmer/tilleggsvarmer, fastmontert alarm, setevarmer, klimaanlegg, girkasse, dieselpumpe og nøkkelfri adkomst. Samtlige importører svarer at deres garanti dekker disse 25 komponentene: Xenon-pærer, LED-pærer, kløtsj, svinghjul, styreenheter og elektronikk, turbo, dashbord/instrumentbelysning, radio/lydanlegg, navigasjon, bremseskiver, hjuloppheng/stag/støtdempere/fjærer, eksosanlegg, låser, hengsler, tetningslister, styring/servo/overføring, felger, koblingsdeler til kløtsj, motorvarmer/tilleggsvarmer, fastmontert alarm, setevarmer, klimaanlegg, girkasse, dieselpumpe og nøkkelfri adkomst.
OM UNDERSØKELSEN: Både i 2011 og denne gangen omfattet undersøkelsen de 20 personbilmerkene med høyest markedsandel. Informasjon ble innhentet ved at Forbrukerrådet sendte de aktuelle bilimportørene spørsmål per e-post i perioden mai og juni 2013. Importørene ble bedt om å svare på om deres garantivilkår er endret siden 2011 og helt spesifikt om hvilke av de 25 komponentene på Forbrukerrådets liste som per dato ansees dekket av deres garanti. Importørene ble også bedt om å svare på spørsmål knyttet til vilkår for lakkgaranti, gjennomrustingsgaranti og gratis veihjelp. I tillegg stilte Forbrukerrådet konkrete spørsmål om bruk av uavhengige verksteder, uoriginale deler, ekstrautstyr, deler byttet på garanti og parallellimporterte biler. Forbrukerrådet har i sammenheng med prosjektet også hatt korrespondanse med Bilimportørenes Landsforening. OM UNDERSØKELSEN: Både i 2011 og denne gangen omfattet undersøkelsen de 20 personbilmerkene med høyest markedsandel. Informasjon ble innhentet ved at Forbrukerrådet sendte de aktuelle bilimportørene spørsmål per e-post i perioden mai og juni 2013. Importørene ble bedt om å svare på om deres garantivilkår er endret siden 2011 og helt spesifikt om hvilke av de 25 komponentene på Forbrukerrådets liste som per dato ansees dekket av deres garanti. Importørene ble også bedt om å svare på spørsmål knyttet til vilkår for lakkgaranti, gjennomrustingsgaranti og gratis veihjelp. I tillegg stilte Forbrukerrådet konkrete spørsmål om bruk av uavhengige verksteder, uoriginale deler, ekstrautstyr, deler byttet på garanti og parallellimporterte biler. Forbrukerrådet har i sammenheng med prosjektet også hatt korrespondanse med Bilimportørenes Landsforening. Både i 2011 og denne gangen omfattet undersøkelsen de 20 personbilmerkene med høyest markedsandel. Informasjon ble innhentet ved at Forbrukerrådet sendte de aktuelle bilimportørene spørsmål per e-post i perioden mai og juni 2013. Importørene ble bedt om å svare på om deres garantivilkår er endret siden 2011 og helt spesifikt om hvilke av de 25 komponentene på Forbrukerrådets liste som per dato ansees dekket av deres garanti. Importørene ble også bedt om å svare på spørsmål knyttet til vilkår for lakkgaranti, gjennomrustingsgaranti og gratis veihjelp. I tillegg stilte Forbrukerrådet konkrete spørsmål om bruk av uavhengige verksteder, uoriginale deler, ekstrautstyr, deler byttet på garanti og parallellimporterte biler. Forbrukerrådet har i sammenheng med prosjektet også hatt korrespondanse med Bilimportørenes Landsforening. OM UNDERSØKELSEN: Både i 2011 og denne gangen omfattet undersøkelsen de 20 personbilmerkene med høyest markedsandel. Informasjon ble innhentet ved at Forbrukerrådet sendte de aktuelle bilimportørene spørsmål per e-post i perioden mai og juni 2013. Importørene ble bedt om å svare på om deres garantivilkår er endret siden 2011 og helt spesifikt om hvilke av de 25 komponentene på Forbrukerrådets liste som per dato ansees dekket av deres garanti. Importørene ble også bedt om å svare på spørsmål knyttet til vilkår for lakkgaranti, gjennomrustingsgaranti og gratis veihjelp. I tillegg stilte Forbrukerrådet konkrete spørsmål om bruk av uavhengige verksteder, uoriginale deler, ekstrautstyr, deler byttet på garanti og parallellimporterte biler. Forbrukerrådet har i sammenheng med prosjektet også hatt korrespondanse med Bilimportørenes Landsforening. OM UNDERSØKELSEN: Både i 2011 og denne gangen omfattet undersøkelsen de 20 personbilmerkene med høyest markedsandel. Informasjon ble innhentet ved at Forbrukerrådet sendte de aktuelle bilimportørene spørsmål per e-post i perioden mai og juni 2013. Importørene ble bedt om å svare på om deres garantivilkår er endret siden 2011 og helt spesifikt om hvilke av de 25 komponentene på Forbrukerrådets liste som per dato ansees dekket av deres garanti. Importørene ble også bedt om å svare på spørsmål knyttet til vilkår for lakkgaranti, gjennomrustingsgaranti og gratis veihjelp. I tillegg stilte Forbrukerrådet konkrete spørsmål om bruk av uavhengige verksteder, uoriginale deler, ekstrautstyr, deler byttet på garanti og parallellimporterte biler. Forbrukerrådet har i sammenheng med prosjektet også hatt korrespondanse med Bilimportørenes Landsforening. Både i 2011 og denne gangen omfattet undersøkelsen de 20 personbilmerkene med høyest markedsandel. Informasjon ble innhentet ved at Forbrukerrådet sendte de aktuelle bilimportørene spørsmål per e-post i perioden mai og juni 2013. Importørene ble bedt om å svare på om deres garantivilkår er endret siden 2011 og helt spesifikt om hvilke av de 25 komponentene på Forbrukerrådets liste som per dato ansees dekket av deres garanti. Importørene ble også bedt om å svare på spørsmål knyttet til vilkår for lakkgaranti, gjennomrustingsgaranti og gratis veihjelp. I tillegg stilte Forbrukerrådet konkrete spørsmål om bruk av uavhengige verksteder, uoriginale deler, ekstrautstyr, deler byttet på garanti og parallellimporterte biler. Forbrukerrådet har i sammenheng med prosjektet også hatt korrespondanse med Bilimportørenes Landsforening. Importørene ble bedt om å svare på om deres garantivilkår er endret siden 2011 og helt spesifikt om hvilke av de 25 komponentene på Forbrukerrådets liste som per dato ansees dekket av deres garanti. Importørene ble også bedt om å svare på spørsmål knyttet til vilkår for lakkgaranti, gjennomrustingsgaranti og gratis veihjelp. I tillegg stilte Forbrukerrådet konkrete spørsmål om bruk av uavhengige verksteder, uoriginale deler, ekstrautstyr, deler byttet på garanti og parallellimporterte biler. Forbrukerrådet har i sammenheng med prosjektet også hatt korrespondanse med Bilimportørenes Landsforening.

Importørene ble også bedt om å svare på spørsmål knyttet til vilkår for lakkgaranti, gjennomrustingsgaranti og gratis veihjelp.

I tillegg stilte Forbrukerrådet konkrete spørsmål om bruk av uavhengige verksteder, uoriginale deler, ekstrautstyr, deler byttet på garanti og parallellimporterte biler.

Forbrukerrådet har i sammenheng med prosjektet også hatt korrespondanse med Bilimportørenes Landsforening.

LES OGSÅ: BMW innfører supergaranti