VW sjef Martin Winterkorn mener det kreves dramtiske kutt for å få ned overkapasiteten i europeisk bilindustri. Hans oppskrift er å legge ned ti bilfabrikker   ingen av dem er VWs egne.  (Foto: Scanpix)
VW sjef Martin Winterkorn mener det kreves dramtiske kutt for å få ned overkapasiteten i europeisk bilindustri. Hans oppskrift er å legge ned ti bilfabrikker ingen av dem er VWs egne. (Foto: Scanpix)

Mener ti bilfabrikker bør legges ned

Krisen for bilprodusentene er langt fra over.

Etter noen svært tøffe år, later det til at bilsalget i Europa har stabilisert seg.

Stadig flere aktører i bransjen mener at bunnen er nådd – men samtidig er det ikke mange som har tro på noen snarlig bedring. Det betyr langt lavere volumer enn vi så før finanskrisen.

Falt flere millioner

Salget har falt med over tre millioner biler i forhold til 2007. Det gir røde tall hos svært mange bilprodusenter, samtidig som produksjonskapasiteten ikke er justert tilstrekkelig ned.

Under den pågående bilutstillingen i Frankfurt har den mektige VW-sjefen Martin Winterkorn kommet med en aldri så liten brannfakkel. Han mener at så mye som ti europeiske bilfabrikker bør legges ned.

LES OGSÅ: De solgte bilfabrikk for én euro


Sterk vekst

Winterkorn mener det er helt nødvendig for å få ned overkapasiteten og sikre sunn drift og lønnsomhet for bransjen.

Men selv om de har en stor del av driften sin i Europa, skal det ikke være aktuelt for VW-konsernet å legge ned fabrikker. Sterk vekst i markeder som Russland, Kina og USA gjør at VW ikke på langt nær merker krisen så godt som flere konkurrenter gjør.


Bare 60 prosent

Blant de som taper store penger i Europa akkurat nå er Opel, PSA Peugeot/Citroën, Ford og Fiat.

Statistikk fra bransjen viser at bare 60 prosent av de europeiske bilfabrikkene opererer på mellom 70 og 80 prosent av kapasiteten sin – et nivå som blir regnet for å være nødvendig for å gå i pluss.

LES OGSÅ: Sponser hver bilkjøper med mange tusenlapper

Blokkerte fabrikken

Blant dem som allerede har tatt grep og besluttet å stenge fabrikker i Europa er Volvo, Opel, Peugeot og Ford.

Dette er krevende prosesser og i mange tilfeller fører det også med seg store kostnader – som gjør at det tar tid å få full effekt av besparingen.

Ett eksempel er Fords fabrikk i Genk, Belgia. Da beslutningen om nedleggelse kom, svarte de ansatte med å blokkere hele fabrikken i flere måneder, med det resultat at det ikke kom noen biler av samlebåndet på lang tid.

LES OGSÅ: De har blokkert Ford-fabrikk i snart 100 dager